Våler i helga og adferdsvansker...

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
Post Reply
User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Våler i helga og adferdsvansker...

Post by bk » 20 Sep 2015, 18:39

Hei alle!
Fatter sin motor tok kvelden på kvalet, og stemningen var derfor moderat. Jeg kjørte kun lørdagens finale, og etter målgang var jeg såpass amper at jeg bestemte meg der og da for å droppe søndagens race.

Jeg har ikke mulighet til å komme på møtet til onsdag, men håper folket tar en seriøs prat rundt kjøreadferd, for slik som det var nå har jeg aldri opplevd i HRN. I dag har jeg sett video fra bilen min, og egentlig bare fått bekreftet den følelsen jeg hadde i går.

Ting som bør være på denne agendaen er:

- Respektere flagg.
Jeg ble forbikjørt på dobbelt viftende gulflagg på slutten av raka. Der sto det en bil i sandfella, og en kar med ATV sto og huket opp slepetau, i perfekt linje til å bli hamburger om en til snurret av der. Dette var ikke eneste gang det var passering på gulflagg i dette racet. Tror ikke det var noe etterspill, mao postene merket det ikke?

Blåflagg er også noe som man bør følge nøye med på. Mulig det ikke ble brukt flittig nok?

- For mange uhell.
Første sving var det kaos. To svinger senere, det samme. Er man innblandet i en smell, og står i banen hvor biler passerer på alle kanter skal man stå der (og holde seg fast) til alle har passert. Det var litt for mye kjøring i sandfeller, flyvende kjegler og låste hjul rundt meg til at jeg følte for å prøve å kjøre race - det blir heller til at man holder avstand for å unngå smellen når den kommer.

- Kjøreadferd.
Man skal aldri bli overrasket over at det er en bil som prøver å komme forbi, ei heller plutselig skifte spor med en bil på hvert hjørne. I tillegg skal man vite hvor den bilen du nettopp så i speilet kan være, og kjøre deretter. Det er kun takket være "snill" kjøring fra mange av oss at det ikke er mange flere ulykker. Jeg var av banen to ganger med alle fire hjula selv om jeg hadde rett på sporet etter passering. Ditto så jeg flere i samme situasjon. Regelen er at dersom noen prøver å passere, og de har forskjermen på høyde med døra di, så skal du slippe/gi plass.
Det kan være smart å tenke din rundetid vs de raskeste, og ha en idé om når man kan forvente varving.
Blir du tatt igjen av en du vet er raskere (f.eks som da Edwin kom gjennom feltet etter uhell), hva er poenget med å slåss for å holde han bak...?

- Kjøre over evne.
Snurrer du eller er av banen skikkelig mer enn 1 gang pr race bør du ta et hint :) Jeg kan også garantere at dersom noen plutselig prøver å bremse 50m senere enn normalt før en sving, vil ikke det funke spesielt bra.

Summa sumarum:
Vi er en trivelig gjeng, og det er mange flotte biler på banen samtidig, med veldig forskjellig tempo. Vi må prøve å respektere dette bedre, og ikke kjøre som om det handler om et VM. På lørdag kunne jeg like så godt ha kjørt på PlayStation fra sofaen hjemme, det opplevdes veldig likt :)

Rød klut må gjøres rosa i det minste!

Ingenting er bedre enn å fighte skikkelig hardt med noen cm klaring, men da må man kunne stole på hverandre, og ha noen % inne i tilfelle noe ikke går helt etter planen.
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Re: Våler i helga og adferdsvansker...

Post by atle » 20 Sep 2015, 23:09

Hjemme fra Våler etter en helg med mye moro, men også litt mye 'overtenning ' som BK skriver. Det er noen som lader litt for hardt,men man må tenke på at det er de samme fysiske lover som gjelder for alle, sånn ca...
Jeg har alltid kjørt defensivt, det er kjedelig , men har lønt seg i lengden. Grunnen til at jeg har gjort det er at ganske mange av mine konkurrenter i HR etter min mening misforstår reglene totalt. De lukker døra uansett. Dette må jo ende galt noen ganger. På Velodromloppet sa løpsleder følgende: 'Hvis du har gitt en luke så kan du ikke stenge den hvis noen har tatt den'. På Våler sa man at man skal holde sporet når man blir tatt igjen. Dette betyr etter min mening at man da ikke skal 'skvette' til siden, men holde seg rolig. Så opplever jeg da at jeg tar igjen konkurrenter med en runde, og at de mener at de har fått beskjed om å holde sporet, altså kjøre raceline, og lukke døra selv om jeg er oppe på siden og vil forbi. Til og med under blåflagg skjer dette ! Da MÅ det jo ende galt hver gang. Racing handler jo om å kjøre forbi hverandre og komme først til mål. Hvis alle sjåførene kjører på denne måten, så blir vi kjørende 'gåsemor' på rekke etter hverandre. Ganske mange bør svelge litt stolthet og bruke speilene også. Spørsmålet mitt til folket er da : ER det jeg som tenker klin gæern't nå, eller er det 'dørlukkerne' som tenker feil ?? :roll:

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Re: Våler i helga og adferdsvansker...

Post by bk » 21 Sep 2015, 08:41

atle wrote: Hvis alle sjåførene kjører på denne måten, så blir vi kjørende 'gåsemor' på rekke etter hverandre. Ganske mange bør svelge litt stolthet og bruke speilene også. Spørsmålet mitt til folket er da : ER det jeg som tenker klin gæern't nå, eller er det 'dørlukkerne' som tenker feil ?? :roll:
Først: Grattis Atle, og LKE med nok en heftig duell, og velfortjente medaljer!

Personlig syntes jeg ikke det er vanskelig å se en knallgrønn Mini og en like knall-lilla Ford når de kommer bakfra i 2x tempo :)

Med litt is i magen er det ikke vanskelig å beregne når de vil forbi. Da handler det bare om å slippe gassen et halvt sekund og la de komme forbi der det passer best, og som oftest er det null problem å få det til å skje et sted hvor banen går rett frem. Det med å holde sporet bør vel ikke tas for bokstavelig..mer i retning av at man ikke bytter side midt på langsiden....

Dørlukking er et seriøst skummelt problem. Opplever en det nok ganger fra samme bil, så kommer det til å ende med at noen får nok og lar forskjermen stå til. Må minne om at selv om vi har belter, bur og HANS, så er vi vanlige/dødelige folk i gamle, spinkle blikkbokser. Hvis vi tenker på smellen hvor Mads fikk en stor bil inn i døra i ganske bra fart, så tror jeg vi alle er ganske glade for at han ikke satt i en Mini akkurat da.

Kjemper man for klasseseier/pallplass med en konkurrent som man "kjenner" er det helt innafor at det kan bli tøft, og da vet man hva man er med på, og hvem man slåss med.
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
LKE
Champion!
Posts: 640
Joined: 25 Mar 2004, 00:11
Location: Stabekk

Re: Våler i helga og adferdsvansker...

Post by LKE » 21 Sep 2015, 09:05

Takk for en bra finale og et godt gjennomført arrangement!

først; Grattis som Mester 2015 til Escorte-gutta Atle & Aiman.

Støtter Atle og Birger her.

Videre mener jeg at Atle ikke kjører defensivt nok :)
Image

Jeg kom ikke forbi her, men han gir i alle fall litt plass - og han vet at jeg er der....

Flaggvaktene her hjemme utmerker seg ikke med aktiv blåflagging - usikker på om dette er manglende oppmerksomhet på hvem som bli varvet eller lite innspill fra race-control.

Selv ble jeg skyldig i en lei påkjøring i enden av langsiden på lørdag, og fikk referatet fra førermøtet at man "skulle holde sporet sitt" spyttet etter meg fra den fører som ble varvet. Protester mm ble nevnt.....
Dette var på 5te runde, ingen blåflagg, kjørte "alene" og mulig ikke aktivt speilbruk.

Alltid leit, og det skaper mye frustrasjon og er selvfølgelig en lite hyggelig materialkostnad.

La oss diskutere hva vi kan gjøre for å unngå dette neste sesong.
Det skal være plass til alle - spesielt Vålerbanen som er såpass bred.

Og Birger;
"Hvis vi tenker på smellen hvor Mads fikk en stor bil inn i døra i ganske bra fart, så tror jeg vi alle er ganske glade for at han ikke satt i en Mini akkurat da."
Mini og et stk svensk skip inn babord tør jeg ikke tenke på....
Denne var stygg og vond, ja. Dette må ikke skje igjen.
Last edited by LKE on 21 Sep 2015, 11:44, edited 1 time in total.
Lars Kristian Ekorness
406 03 083

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Re: Våler i helga og adferdsvansker...

Post by atle » 21 Sep 2015, 10:54

Takk for gratulasjoner :D
Jeg foreslår at vi jobber med å få til et møte / kurs om kjøreadferd på FØRSTE LØP neste år. Dette er eneste måten å få samlet de fleste førerne. En halv eller hel time må vi klare å få til. Så får vi tak i noen som KAN reglene eller har mye erfaring til å dosere om emnet. Tror vi må få ned skadefrekvensen litt i HR, og veldig mange av sakene våre har vært skader i forbindelse med at noen blir tatt igjen med en runde. Disse ulykkene burde også være de enkleste å få bukt med.

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Re: Våler i helga og adferdsvansker...

Post by bk » 21 Sep 2015, 11:12

atle wrote:Takk for gratulasjoner :D
Jeg foreslår at vi jobber med å få til et møte / kurs om kjøreadferd på FØRSTE LØP neste år. Dette er eneste måten å få samlet de fleste førerne. En halv eller hel time må vi klare å få til. Så får vi tak i noen som KAN reglene eller har mye erfaring til å dosere om emnet. Tror vi må få ned skadefrekvensen litt i HR, og veldig mange av sakene våre har vært skader i forbindelse med at noen blir tatt igjen med en runde. Disse ulykkene burde også være de enkleste å få bukt med.
Godt forslag! Tror mye vil være avklart om vi får snakket i plenum. Booket i kalenderen for 2016!
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

Gammelnok
Grease monkey
Posts: 12
Joined: 16 Apr 2015, 20:37

Re: Våler i helga og adferdsvansker...

Post by Gammelnok » 21 Sep 2015, 22:50

Forslag til innhold/punkter på dagsorden ved et evt. gjennomgangsmøte for førerne, i forkant av sesongen.

1. Inkluder flaggvaktene på møtet.
Samarbeid med dem, ved å vektlegge vår avhengighet av deres årvåkenhet, for alles sikkerhet og lytt til hva de har av erfaringer.
Kanskje har alle noe å lære av hverandre, vi av dem og de av oss. Det kan neppe skade å ha dem med på et møte, men
det kan være med på å bevisstgjøre deres verdi og vårt behovet, for deres konsentrasjon og fokus.
2. Gjennomgå hvordan man skal forholde seg i forbikjørings situasjoner, ved nettopp å ta eksempler som skjedde på forrige race
(i dette tilfellet i enden av langsiden, der farten er maks, innbremsingen som hardest og marginene nærmest fraværende). Jeg tenker her på
den allerede omtalte hendelsen til Mats, der han tok hensyn til en langsomtkjørende bil foran seg inn i svingen etter langsiden, som ga inntrykk av å slippe opp gassen litt, for å slippe frem Mats. Det virket som resultatet og forvirringen som oppstod i kjølvannet av det trekket, medførte spontan "kork", som igjen kom helt overraskende på Volvo sjåføren, som ikke fikk ned hastigheten nok, da han forstod situasjonen som nettopp oppstod foran ham og derfor traff Mats bil i siden (jeg understerker at det var slik det så ut for meg og selv om dette ikke er det komplette eller helt korrekt gjengitte hendelsesforløpet, så er prinsippet det samme, at man må holde "koken" gjennom svingen, for å minske faren for "opphoping").
Det er derfor kanskje greit å bli enige om at den som blir tatt igjen kjører fullt i sving og i stedet viser hensyn for forbikjøring på mer eller mindre rette, strekninger, så han utgjør minimal "opphopnings og missforståelses" fare?
Det har vært nevn glede over at det ikke var en Mini som Volvoen traff, men glem da ikke at Miniene ofte kjører sammen med enda større biler,
som for eksempel Mustang og det som enda verre er, en viss Galaxy, på 1,8 tonn i race tilstand.......... Det er alvor det!
3. Påkjørings regler fra pitlane (ut på banen)!
Vi så dessverre et grelt eksempel på tankeløshet, under finale løpet til klasse 8, da en Mustang, som hadde vært i pitlane UNDER RACE
"luntet" ut på banen igjen, helt opplagt ute av stand til å være med videre på racet og gjorde dette sååå laaaaangsomt og treeeeeg at han kom i
krysningsfeltet til en Mini, i full fart i fjerde gir, gjennom i S-kombinasjonen etter dommertårnet og med det skapte en svært farlig
situasjon
. Dette hadde garantert endt med stor materiell skade, hadde ikke den lynraske reaksjonen til Mini føreren berget situasjonen, ved en
nærmest utrolig unnamanøver, som medførte en høyst ufrivillig og ukontrollert seilas mot et smadrende sammenstøt med autovernet, hadde det
stått omtrent 2 cm nærmere banen.

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Re: Våler i helga og adferdsvansker...

Post by atle » 22 Sep 2015, 10:51

Episoden ut fra pit-lane skjedde visstnok fordi Mustangen krysset den hvite markeringen. Hvis man ikke krysser den så skal dette ikke være noe problem.

User avatar
André Sæthern
Mid-fielder
Posts: 89
Joined: 09 Sep 2005, 14:10
Location: Gjerdrum, Akershus

Re: Våler i helga og adferdsvansker...

Post by André Sæthern » 24 Sep 2015, 08:05

Hei

jeg var å kikket på lørdagen, og det jeg kunne se som tilskuer var nokså sammenfallende med Birgers betraktninger, det foregikk endel rart.
André Sæthern, 95877644
63 Morris Mini 1293cc

Post Reply