Klasseinndeling 2016 og 1150cc

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Klasseinndeling 2016 og 1150cc

Post by bk » 24 Sep 2015, 08:55

Hepp,
Jeg hadde ikke sjans til å komme på møtet, håper det var produktivt :)

Når det gjelder hvor G/1150 skal kjøre, er jeg ikke enig i at de 5-6 bilene skal bli listefyll for F. De morsomste racene jeg har kjørt, har vært når vi har hatt et rent 1300 G-felt. Impen er rask i svingene om man får holde farten oppe, med så mye gummi. Det er der den har noe for seg, men den er ganske hjelpesløs på langsidene. Dette er vel ikke unikt for en 1150 G-bil.

Hvis vi kjører sammen med F, blir det ikke noen klassevis fighting for oss. Vi kommer til å "slite" med biler som går mye fortere rett frem, og mye langsommere i svingene pga slæddedekk. På Våler er jeg sikker på at Falcon til Leif gikk minst dobbelt så fort på slutten av raka, og hadde ca halvparten så mye bremser :)

En rask 1150 kan knive midt i feltet med 1300 G, det er mulig å henge på fordi kurvehastighet og bremsepunkter er ganske like. Sammen med F blir det ikke fest for meg ihvertfall. I tillegg snakker vi om Fiat 850, og da begynner det å bli skummelt å være på samme asfaltstykke som en Galaxie.

I tillegg vil 1300 G bli et rent Mini-heat, bortsett fra Atle, og kanskje en NSU.

Imp-sjefen er også enig i dette.
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Re: Klasseinndeling 2016 og 1150cc

Post by Impracing » 24 Sep 2015, 20:40

Jeg er veldig glad for at det ser ut til å bli en 1150-klasse, slik jeg har skrevet her tidligere. Men jeg synes det er svært lite logisk å splitte lille G, for å la de minste bilene kjøre sammen med F, og de større sammen med store G og H. Alle bilene opp til 1300 hører sammen, har relativt like prestasjoner, og kan by på fine fighter, slik vi bl a så på Våler i våres. Å slippe Fiat 600 og 850 ut sammen med Mustanger og Corvetter er lite attraktivt fra et sikkerhetsmessig synspunkt, og kan være til hinder for å få disse småbilene på banen.

Pga dødsfall i familien kunne jeg ikke møte igår. Jeg har vanskelig for å se gode grunner til å dele på den måten som ble forslått. Personlig ville jeg synes det hadde vært mye bedre å samle småbilene for seg, dvs lille F og lille G. Det ville sannsynligvis også redusere varvings-problematikken
som blir diskutert i en annen tråd nå. Lille G har vel vært den klassen som har "øket mest", og med alle de småbilene som det nå prates om i den nye klassen, kan dette godt fortsette, ser det ut som. Og vi kjenner all til hva man ikke skal gjøre med en "hvinende hest.." :lol:
Doc

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Re: Klasseinndeling 2016 og 1150cc

Post by Sandman » 27 Sep 2015, 23:24

Synd dette ikke kunne kommet frem før eller onsdag, da sakene skulle diskuteres og bestemmes.

Når det er sagt, hele hensikten med forslaget er å gjøre det mest mulig attraktivt for flest mulig og delta. Persolig så spiller det ingen rolle for meg mg hvor "1150-klassen" kjører, men jeg se at det betyr noe fo de som kjører i klassen.

Jeg forslår følgende; ta kontakt med samtlige aktive førere som er aktuelle for 1150-klassen (dvs. F-biler under 1150, F-GT-biler under 1150 og G-biler under 1150) og finn ut hva flertallet ønsker. Og om det er å kjøre i heat med resten av G-klassen under 1600ccm samt H-under 1300ccm. så bring dette fremfor styret - før de tar saken videre til NBF.
Men dette må gjøres snarest da tidspunktet for handling er nå!
(Både jeg og styre sitter på adresselister m.m.)

Det finnes nok biler til å forsvare et eget F-klasse heat uansett; 23 biler/førere tok poeng i 2015 så antallet er der, det blir opp til oss og mobilisere flere.

For de som måtte lure;
Mitt forslaget (som ble vedtatt på møte) går på følgende; for 2016 deles vi i 3 heat med følgende klasser:

Heat A:
F+G under 1150ccm (std+GT)
F inntil 1300 ccm
F-STD inntil 1600ccm
F-STD over 1600 ccm
F-GT over 1300 ccm.

Heat B:
G inntil 1300 ccm.
G inntil 1600 ccm.
H inntil 1300 ccm.

Heat C:
G over 1600 ccm.
H 1301-2500ccm.
H over 2500 ccm.
Periode I
Periode J1
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Re: Klasseinndeling 2016 og 1150cc

Post by Rune R » 01 Oct 2015, 08:27

Heisann!

Da har vi oversent vårt forslag til NBF, og oppsett til klasser ble slik:

Klasse 8:
F inntil 1300 ccm
F-STD inntil 1600ccm
F-STD over 1600 ccm
F-GT over 1300 ccm.

Klasse 9:
F+G under 1150ccm (std+GT)
G inntil 1300 ccm.
G inntil 1600 ccm.
H inntil 1300 ccm.

Klasse 10:
G over 1600 ccm.
H 1301-2500ccm.
H over 2500 ccm.
Periode I
Periode J1

Vi har ikke snakket med NBF om saken og vet per dato ikke om de godkjenner 3 NM klasser mot dagens 2. Vi har bedt om et møte med RACS for å få skikkelig begrunne hva som ligger bak forslaget.

Hensikten bak må og skal alltid være å få flere inn i HR.

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Re: Klasseinndeling 2016 og 1150cc

Post by bk » 01 Oct 2015, 08:51

Bra Rune, men hvorfor F u/1150 sammen med G? Den skal vel sammen med alle de andre F-klassene?
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Re: Klasseinndeling 2016 og 1150cc

Post by Rune R » 01 Oct 2015, 09:30

Noe av årsaken er at ved å la de stå i klasse 8, så vil de fortsatt få schvære Galaxier og Falconer flygende rundt øra på seg, og det fikk vi også på medlemsmøte høre var ikke å foretrekke. Nå blir klasse 9 en nesten ren lav kubikk klasse.

Ref også innlegg fra Impracing:
Å slippe Fiat 600 og 850 ut sammen med Mustanger og Corvetter er lite attraktivt fra et sikkerhetsmessig synspunkt, og kan være til hinder for å få disse småbilene på banen

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Re: Klasseinndeling 2016 og 1150cc

Post by bk » 01 Oct 2015, 11:00

Sånn å forstå er det innafor ja :)
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

hp racing
Grease monkey
Posts: 14
Joined: 04 Nov 2005, 17:33

Re: Klasseinndeling 2016 og 1150cc

Post by hp racing » 06 Oct 2015, 22:42

Mye bra her, men glemmer vi ikke at det er fint om publikum forstår litt av det vi driver med?
Er det ikke ulogisk å blande inn biler med Dunlop Racing dekk i G-klassen? Da faller jo all logikk om gode dekk og bra kurvehastighet på G-bilene?
Utfordringer med store vekt- og hastighetsforskjeller har vi uansett. Vi testa Galaxy mot Elan, var ikke noe stas det heller!
Uansett hva man ratter, så krever det kjøredisiplin og respekt for fysiske lover. Det finnes det en annen tråd her på forumet som diskuterer. Personlig synes jeg 12 - 13 klasser i historisk racing er veldig mye, men lever godt med det om resultatet blir flere deltakere. Stå på!
Hans Peter

User avatar
Bellracing.no
Race Engineer
Posts: 23
Joined: 19 Nov 2009, 20:53
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Klasseinndeling 2016 og 1150cc

Post by Bellracing.no » 15 Oct 2015, 20:31

Er litt overrasket over at forslaget vi stemte over på møte, ikke er det vi sender til NBF, det var jo enighet og flertall for Edvin sitt forslag.
Har sett diskusjonen, men mener vi kan ikke bare kan forkaste det vi ble enige om på møte !
Jan Akre

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Re: Klasseinndeling 2016 og 1150cc

Post by Sandman » 17 Oct 2015, 23:28

Hei Jan,
Jeg kan se at dette ble litt rotete og skjønner at dette bør forklares litt nærmere.

Dels på bakgrunn av de tilbakemeldingene som kom fra deltagere i klassen og det faktum at hele ideen med forslaget er å gjøre det mest mulig interessant for de med små biler å delta (og som vel er hele poenget med 1150-klasse) så tok jeg kontakt med Styre v/Rune.

Vi diskuterte saken og ble enige at det måtte bli opp til de aktive førerene om å bestemme hvor de ville at klassen skal kjøre. Jeg tok på meg å ringe rundt for å høre hva flertallet ville. Jeg snakket og sms'et med fire fører, hvorav 3 var på møtet. Av disse ønsket tre fører og heller kjøre sammen med "lille G" i det nye heatet. I tillegg har styret mottatt brev fra Østfold, der 2 aktive førere også ville det samme. Dette ga et flertall for å flytte klassen over. I brevet fra Østfold var det i tillegg to førere med biler under bygging, som samtykket.

Et annet vesentlig punkt som kom fram, var at etter nærmere telling (blandt aktive førere) så kunne grunnlaget for det nye "lille G heatet" bli litt vel tynt uten 1150-bilene. Det gikk nok litt fort for meg når jeg talte over dette før møte i Oslo.

Er klar over at dette ble veldig "sølete" og skulle gjerne vært denne jobben foruten.
Det hadde selvfølgelig vært best om alt dette hadde kommet opp før og vi kunne tatt alt dette med i debatten før eller på møte. Men, det viktigste her må vel være å få til ett opplegg som får flest mulig til å delta ?
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Re: Klasseinndeling 2016 og 1150cc

Post by bk » 19 Oct 2015, 08:44

Bra jobba, Edwin! :D

Tror dette blir gull, nå får vi bare prøve å komme oss på flere løp hele gjengen (ja, inkludert oss med Impene..)
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
stech
Grease monkey
Posts: 4
Joined: 08 Sep 2009, 21:21
Location: Tjøme
Contact:

Re: Klasseinndeling 2016 og 1150cc

Post by stech » 23 Oct 2015, 22:28

Hva med 1000 cupen I 2016. Vurderer å bygge en 1962 sprite mk II. Har fått tak I kopi av FIA papirer... håper det holder å bygge etter. ?

User avatar
Fossil Racing
Race winner!
Posts: 365
Joined: 22 Aug 2005, 18:57
Location: Oslo

Re: Klasseinndeling 2016 og 1150cc

Post by Fossil Racing » 25 Oct 2015, 17:50

Hei, artig at du tenker på å bygge racerbil til historisk racing. Det kjøres ikke 1000-cup i Norge, det nærmeste vi kommer er de 1150 ccm klasser vi har foreslått innført fra 2016. Klasse 9 som beskrevet ovenfor, E/F inntil 1150 både standard og GT-biler.
Team Fossil Racing
Vidar
Ford Cortina GT 1965 Historisk rally Gr. 2 kl. F
Cortina 1965 (Lotus TwinCam) Historisk racing F/CT 8

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Re: Klasseinndeling 2016 og 1150cc

Post by Vegard » 10 Nov 2015, 13:57

Fossil Racing wrote:Hei, artig at du tenker på å bygge racerbil til historisk racing. Det kjøres ikke 1000-cup i Norge, det nærmeste vi kommer er de 1150 ccm klasser vi har foreslått innført fra 2016. Klasse 9 som beskrevet ovenfor, E/F inntil 1150 både standard og GT-biler.
Men når dette er sagt, er det jo ingenting som hindrer en i å kjøre Sprite tusenkubikker i 1150-klassen ;)

Når kom 1098-motoren? Er Spriten homologert med dette?

Denne er vel litt større ;)

http://youtu.be/n0SXdbuLkC8

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Re: Klasseinndeling 2016 og 1150cc

Post by Impracing » 10 Nov 2015, 18:04

Vegard wrote:
Fossil Racing wrote:Hei, artig at du tenker på å bygge racerbil til historisk racing. Det kjøres ikke 1000-cup i Norge, det nærmeste vi kommer er de 1150 ccm klasser vi har foreslått innført fra 2016. Klasse 9 som beskrevet ovenfor, E/F inntil 1150 både standard og GT-biler.
Men når dette er sagt, er det jo ingenting som hindrer en i å kjøre Sprite tusenkubikker i 1150-klassen ;)

Når kom 1098-motoren? Er Spriten homologert med dette?

Denne er vel litt større ;)

http://youtu.be/n0SXdbuLkC8
Grafisk illustrasjon av hvordan det er å kjøre (med) crash-box...lurer på hvordan de dog-ringene ser ut etter etpar løp...

Men nord-syd 1098-motor var vel ingen dum motor. Lagerdimensjoner som S-motoren, synes jeg å huske? Hvor stor blir den om man borrer 60 tusendeler, ikke langt unna 1150 det vel? Hmmm, 1150 Spridget, mumle. mumle...
Doc

Post Reply