Dansketur

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
Post Reply
atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Dansketur

Post by atle » 06 Oct 2015, 22:21

Er nå hjemme etter en kjempehelg på Ring Knutstorp i Sverige, hvor Danskene hadde finaleløp. Hadde full uttelling, 3 seire og banerekord, kan bare være fornøyd med det på en bane jeg aldri har kjørt en meter på :) Danskene snakker stadig vekk om Rudskogen, tror de blir flere neste år. På et møte de hadde på Lørdag var det noen som foreslo et Nordisk mesterskap over en helg. Noe vi kunne arrangere på omgang. Hadde det vært noe ? Men så får jeg spørsmålet da : Hvorfor er dere ikke flere Nordmenn her ? (Vi var to, John med Clubman, og jeg) Tja, hva skal man svare ?? Kanskje kunne noen, iallefall i Oslo-området, tatt en tur ved en annen anledning. Hadde sett bedre ut med 4-5 stykker .... Knutstorp er en veldig morsom bane å kjøre :lol: :lol:

User avatar
kadettsprint
Mid-fielder
Posts: 76
Joined: 13 Dec 2007, 15:06

Re: Dansketur

Post by kadettsprint » 06 Oct 2015, 23:38

grattis til Atle
60+ åring fra Fredrikstad med kat.F til 1000ccm.

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Re: Dansketur

Post by Rune R » 07 Oct 2015, 13:45

Idèen om Nordisk Mesterskap på omgang kommer fra Norge, og vi holdt på mye med det på denne tida i fjor. Flere tlf samtaler og flere mailer, samt har snakka om det på løp i Sverige og DK. Slik jeg ser det er det 2 hovedhinder som står i veien, eller kanskje 3.

1.
Alle land har sine serier. Ingen land kan tenke seg å ta bort et av sine arrangement for å få plass i kalenderen til å dra på en Nordisk løp i et naboland. Sverige er kanskje største problemet. De har ikke et "RacingNM" som står bak løpa i serien. RHK arrangerer kun ett løp, og det er Velodromloppet. De andre løpa som inngår i serien er stand alone arrangement hvor RHK bare velger å ta med i poengberegningen for sin cup.
Dette vil i praksis si at et Nordisk løp vil komme i tillegg til serien de kjører i Sverige. Problemet kan da bli at "mengden" syns det blir for mange løp og dermed får vi lite reise over grensen.

2.
Hva gjør en med Danskene. Svært mange der har ikke htp. Om vi får godkjent et Nordic Trophy eller noe, da må det være like regler. På Asphalt Classic er det jo ikke så nøye, der har vi tatt oss friheten til litt mer retning festival enn status løp. Men et Nordisk derimot...

Forslaget vi dro frem var at hvert land la ett løp av sin serie til Nordic Trophy. På denne måten ville det ikke bli flere løp for noen i sesongen, men RHK hadde ingen styringsmulighet for det.

RHK er kanskje feil kontaktpunkt for saken. NBF, SBF og DASU kunne derimot skjært gjennom og bestemt et Nordisk. Det er kommet litt forslag på hvordan det kan gjøres, og er vi heldig kan vi få lagt dette ut om ikke lenge.

Avo
Race Engineer
Posts: 36
Joined: 28 Jan 2011, 10:09
Location: Akershus

Re: Dansketur

Post by Avo » 07 Oct 2015, 23:40

Atle, gratulerer med topp prestasjon i helga! :D

Nordisk mesterskap høres spennende ut. Jeg tror dog at det er viktig at dette ikke ødelegger for løpsgrunnlaget/ inntektene for nasjonale anlegg/ arrangører. Færre nasjonale løp, bør derfor kompenseres med større deltakelse fra andre nordiske nasjoner, slik at inntektsgrunnlaget opprettholdes.

Hva med at forbundene i hvert land etablerer et felles nordisk mesterskap, med følgende opplegg:

3 løp i hvert land, som inngår i det enkelte lands nasjonale mesterskap som vil danne grunnlaget for NM, SM og DM . Et av disse løpene i hvert land utnevnes samtidig til Nordiske mesterskapsløp.

Totalt sett betyr dette 5 løpshelger, som i år.

For å få likhet i reglement, mener jeg at kun Htp kravet må gjelde på bilene for å kunne gjennomføre 100 prosent likhet mellom landene.

Klasse/ finale inndeling er jeg usikker på hvordan bør være, kanskje følge inndelingene i App K, det beste er om inndelingene er like i alle landene både for nasjonale og nordiske løp. På denne måten vil gjennomføring og poengberegning bli enklest.

Hilsen Aiman

Post Reply