Mange har sett filmen som Sverre Ferd redigerte og presenterte for snart tre år siden, om den norskbygde C2-bilen. Prosjektet kulminerte ved et ublidt møte med depotveggen på Donington Park i 1995, og BDT-motoren selvdestruerte på Oulton Park montert inn i en Reynard F3000 i 1997. Tjue år etter...
er chassiset komplett og har ligget på hylla på verkstedet i mange år, i påvente av en motor. Men nå, esse...
Gruppe C var en bensineffektivitets-formel, og tillot en masse forskjellig motorvarianter: Rene racermotorer, stock-block motorer, turbomotorer og sugemotorer, alt ut fra en drivstoff-forbruk på ca 3.4 liter per 10km.
Jeg har lenge syslet med tanken på å få C2-racer'n opp og gå i Historisk sammenheng i flere år, men en BDT-motor er ingen grei løsning lenger, prisene er blitt astronomiske. DFV-priser er det samme, bare ennå verre. Men i Yankee-land, der bygget de motorer som passet til reglementet (Camel Lights) i Gr C2. Og jammen har det dukket opp en sånn motor i Tisdær'n gett, en Buick V6 4,2 liter, med alle bitene, Cosworth tørrsump og greier, 450 og deromkring stødige Yankee-hester. Så etterhvert som tiden tillater (Hah!) kan det bli en Cheek C288 B, forhåpentligvis til bruk i historisk sportsvognsracing. Watch this space!
Cheek C2 revival
Cheek C2 revival
Doc