Hvordan komme igang?

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
Post Reply
User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Hvordan komme igang?

Post by bk » 03 Jun 2005, 20:53

Det har blitt etterlyst en "Hitchikers Guide To Historic Racing" fra flere hold, så jeg foreslår at vi alle prøver å bidra. Et godt sted å begynne er en egen tråd her. La oss sette igang her, så kanskje ikke så mange blir skremt!

Stikkord:
Homologerte biler - hvordan finne frem?
HTP? NBF?
Førerlisens - kurs
Vognlisens
Økonomiske utlegg
På banen

Danskene har en bra guide til dette på hms.dk, men jeg tror den gjengen vi er nå kan lage en norsk versjon...det er nok noen andre forutsetninger her på berget. Skal jeg sette opp et eget forum for "hvordan komme igang"? Noen synspunkter?

User avatar
RS 1800
Class winner!
Posts: 329
Joined: 20 Feb 2005, 15:50
Location: Ringerike
Contact:

Post by RS 1800 » 03 Jun 2005, 23:48

God idé! :) Kunne nok med tiden tenke meg å delta i Historisk Racing. Etter som jeg skjønner er det ingen aldersbegrensning for førere..!?

Er f.eks Opel Manta eller GT homolegert?

Er ikke reklame fra eventuelle sponsorer på bilene tillatt?

Ser at startfeltene her tillands er tynne. Når vil biler fra 1971 til ca 1975-80 tillates? Om Norge var sent ute med Historisk R. , så kan vi vel være foruseende/tidlig ute med å få med nyere klassikere for å få større startfelt...!?!
:wink:
Jørn M. Hanssen

jj
Grease monkey
Posts: 2
Joined: 28 May 2005, 19:39

How-to-join

Post by jj » 04 Jun 2005, 11:44

En veldig god idé Birger! Det er noe vi har tenkt på lenge! Må innrømme at regelrytteriet, dårlig info fra NBF, skjemavelde, regler som forandrer seg, kommer sent, hva er lov og ikke lov, og ikke minst dekkproblematikken har gjort at flere enn meg kvier seg vil jeg tro!
har ikke tall på hvor mange mailer jeg har sendt NBF uten å få svar, eller hvor mange ganger jeg har ringt uten å komme igjennom eller uten å treffe rett person.

For mitt eget vedkommende er greia den at jeg har LYST til å kjøre. neste steg er at det skal være low budget i størst mulig grad. Å betale seksifrede beløp bare for en motor er uansett uaktuelt, det er dyrt nok som det er.
Å betale 500 spenn for en dårlig kopi av et håndskrevet homologeringspapir, bare for å se om den bilen jeg har lyst til å kjøpe kan egne seg er også rimelig dumt etter at dasu.dk sidene forsvant.

Apropos dyrt: 3400.- i startavg. med trening! Det blir jo ca. 100.- pr. runde. Hvem har funnet ut at det er en fair pris? og hva får man for de pengene? Rudskogen, en gressplen, ikke noe markedsføring, ikke tilskuere, ingen ting, dårlig tilrettelegging og grinete funksjonærer. At team med store sponsorer og semitrailere betaler det er greit nok, men HR, hvor det er mer sjarm, gøy og hobby enn seriøs konkurranseidrett skal måtte betale en så drøy pris synes jeg er litt.... vel ikke litt heller egentlig!

BTW RS 1800: Manta A er homologert med papirer nr. 5390 for 1600 ccm og 5391 for 1900 ccm innenfor utgangen av 1971.

JEJ

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 05 Jun 2005, 01:01

RS 1800 wrote:
Er ikke reklame fra eventuelle sponsorer på bilene tillatt?
Bare en digresjon. På BTCC-bilene hadde Safety Devices reklame UNDER bilene, Det er tøft !!!! :)

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 07 Jun 2005, 13:02

tja, det var heller ment at vi alle skulle hjelpe de som ønsker å bli med gjennom papirmøller :wink:

for de som kanskje er feilinformert - jeg er ikke med i styret i HRN, men har kun det tekniske ansvaret for webløsningen. Styret legger inn stoff selv.

User avatar
Fossil Racing
Race winner!
Posts: 365
Joined: 22 Aug 2005, 18:57
Location: Oslo

Post by Fossil Racing » 01 Feb 2007, 19:00

Vegard wrote:
RS 1800 wrote:
Er ikke reklame fra eventuelle sponsorer på bilene tillatt?
Bare en digresjon. På BTCC-bilene hadde Safety Devices reklame UNDER bilene, Det er tøft !!!! :)
Hei Vegard - kun sponsor-reklame fra HRN sentralt (Gasolin) eller om du kan dokumentere at reklamen satt på bilen når den gikk i løp i Norge
på 60 og 70 tallet.

Reklame under bilen er vel bare "tøft" når man ruller - da vil jeg heller være foruten reklame, tror ikke reklamepengene dekker rullingen ??
Last edited by Fossil Racing on 01 Feb 2007, 19:19, edited 2 times in total.
Team Fossil Racing
Vidar
Ford Cortina GT 1965 Historisk rally Gr. 2 kl. F
Cortina 1965 (Lotus TwinCam) Historisk racing F/CT 8

User avatar
Fossil Racing
Race winner!
Posts: 365
Joined: 22 Aug 2005, 18:57
Location: Oslo

Post by Fossil Racing » 01 Feb 2007, 19:09

RS 1800 wrote:God idé! :) Kunne nok med tiden tenke meg å delta i Historisk Racing. Etter som jeg skjønner er det ingen aldersbegrensning for førere..!?

Er f.eks Opel Manta eller GT homolegert?

Gå inn på FIA sine nettsider fra linker på HRN sine hovedsider, her finner du alfabetiske lister over biler som er homologisert.
Team Fossil Racing
Vidar
Ford Cortina GT 1965 Historisk rally Gr. 2 kl. F
Cortina 1965 (Lotus TwinCam) Historisk racing F/CT 8

mta
Grease monkey
Posts: 7
Joined: 29 Nov 2009, 04:09

Post by mta » 05 Dec 2009, 00:29

Hei.

Er det kommet noe skikkelig guide for hva som trengs for å komme igang i historisk racing ?

Er også på jakt etter regelverkspapirer for 69 mustang.
Hvor finner jeg det spesifikk for den bilen?

Thor

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 05 Dec 2009, 08:34

Hei Thor!

Jeg holdt en "hvordan komme igang på enkleste måte"-presentasjon på kickoff for 2009. Denne har vi faktisk nettopp diskutert å bruke som et utgangspunkt for en guide.

Du kan se presentasjonen her:
http://www.historisk-racing.no/Default.aspx?ItemID=1238 (link til pdf nederst på siden)

Når det gjelder regelverkspapirer, så er dette enten ved at du kontakter noen andre som kjører samme bil som kan bidra med tips, uansett må du også ha en kopi av homologeringsdokumentet for din bil. Dette skaffer du ved å henvende deg til Jan Egil Jenssen i Bilsportsforbundet.

Ellers er det mer info på hjemmesiden her:

http://www.historisk-racing.no/Default.aspx?ItemID=1194
http://www.historisk-racing.no/?itemid=1274

Nå vet vi også at motivasjonen for å begynne enten er med utgangspunkt i 1) en bil man digger som man vil kjøre 2) man vil ha en konkurransedyktig bil, ikke så nøye hvilken. Så ha dette i "bakhodet" - jeg har vel ikke sett så mange mustanger i -71 klassen, da er det mer over på 350GT. Dette har sannsynligvis med konkurransedyktighet å gjøre, hva som er homologert av trimming/deler etc for den årsklassen.

Yngvar Ekorness har kjørt 350 GT og kan muligens gi råd, ellers har vi ihvertfall to mustanger på gang her til 65-klassen (Lars Petlund og Odne Pihl). Lykke til, og fortsett å spørre! :D

Tar gjerne konkrete inspill på en guide rettet til nybegynnere!
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

mta
Grease monkey
Posts: 7
Joined: 29 Nov 2009, 04:09

Post by mta » 06 Dec 2009, 01:11

Takker så mye, mye bra info her :-)

Kommer sikkert tilbake med mer spørsmål etter hvert :)

Thor

JohnH
Grease monkey
Posts: 1
Joined: 11 Feb 2015, 12:58

Helt fersk

Post by JohnH » 13 Feb 2015, 10:18

Hei,
Har siden eg var svært ung har hatt litt lyst på en Ford Escort MKI eller MKII. Har opp gjennomtidene hatt noen av de men der har aldri blitt noe av, det har dødd vekk pga andre ting og blitt solgt etter hvert. Men nå kjenner eg at eg er noe mer motivert for dette en noen gang og følger litt med på hva som er til salgs for tiden. I utgangspunktet ville eg bare ha en bil som så flott ut men med min forkjærlighet for gamle Escorter og Rally har eg fått blod på tann etter og ha lest hva dere driver med. I stedet for og bygge meg opp en bil på måfå måtte det jo smakt ekstra godt om min gatebilde kunne gå et løp eller 2 for året i tillegg. Det kunne jo kanskje vert et argument for kostnadene som eg regner med blir astronomiske etter hvert..

Hadde da satt veldig stor pris på om noen kunne gitt meg et par spark i rett retning på hva eg må lese meg opp på. Eg ser for meg at en begynner med lavest mulig ombygging og så får vi se hvor dette ender.. :-)

Hvordan virker dette med homogenisert ?
Er der et papir som går for hele spekteret av en type bil i den aktuelle produksjon epoken ?
Hvordan virker dette med klasser og grupper en bygger bilen for?

Eg ser på Guiden at en kan komme lett i gang med en standard bil men visst en har lyst og gjøre litt med bilen tenker eg egentlig på.

Dette blir mye nybegynner spørsmål men eg håper dette er aksept for.

På forhånd takk!

John Hella

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 13 Feb 2015, 13:00

John.
Fint at du har interesse for gamle biler, det har vi også. For å svare spesifikt på Escort har vi persona i miljøet med høg kompetanse. Eg er ikkje av dei, så det let eg være her.
Generelt er det kanskje greit å vite forskjellen på det vi held på med, og det miljøet du finn i gatebil, trackdays og den delen av bil interesse.
Det er svært få av våre biler som er registrert med skilt for kjøring på offentleg veg. Dei få som har det, brukar aldri sin bil til privatkjøring eller show off på søndag kjøring. Det er mange som tek kontakt i mijøet med dei same tankerekkene som du har, altså å bruke ein "vanleg" gatebil til også å kjøre nokre løp i HR med. Det skjedde før, særskild i den spede start av HRN, men no ser vi ikkje meir av det. Eg trur hovudårsaka er at vi er eit reint kappkjøring og motorsport miljø. Starten går og du er skjerm i skjerm med mange andre på full gass, i praksis vil du finne det umulig å kombinere.
Trackday og den aktiviteten er miljøet du bør sjekke, dersom du er sikker på du skal bruke vogna også på vanleg veg.
Om du skulle velge å gå for motorsport, så er du hjarteleg velkomen til oss. Her er mange som kan og vil hjelpe, og miljøet er supert.

Post Reply