Off-season...

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
Post Reply
User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Off-season...

Post by bk » 26 Sep 2005, 09:04

Nå var det stille her gitt, ingen som har noe på hjertet lenger? :shock:

Rapport fra Shag avd Østfold: fredrik står på med å bygge ny "værsting" imp til G sub 1300. Dette blir en grom en! Bilen er straks klar til utvendig lakk.

Minien min får hvile: etter våler er det ikke komp på sylindre 2 & 3, sannsynligvis skal jeg ned å ta ut motor til helgen og håper at det kun er pakningen. Må gjøre bilen ferdig i høst/vinter, fom Mars så har man noe annet å "mekke på" i heimen :)
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Periode F eller G?

Post by Impracing » 26 Sep 2005, 10:59

Joda, neste år *skal* det bli flere av bilene her på banen. Er egentlig mest hjerta på F, den bilen jeg fortsatt bygger på prøver jeg å legge optimalt opp til Alan Frasers all-conquering tusenkubikkere fra 1965-68. Problemet er at British Touring Cars var Gr 5 fra 1965-69, og mange fabrikker tok ikke kostnadene med å klasse biter til Gr 2 når Gr 5 ikke hadde slike krav. Derfor
en fordel for de som har en bil som ble levert fra fabrikk som racerbil (Cooper S, Cortina Lotus) mens en Anglia, som i Gr 5 var en topp bil i 1300 klassen, ikke har noen sjanse i Gr 2, der klasset Ford alt for Cortina mens Angleboxen gikk som et skållet troll med downdraught MAE motor som varva 10 000 med støtstenger, og 5-trinns Hewland.
Mht Impen i F, så er min bekymring bremser. Chrysler UK klasset skivebrenser framme først i 1970 i Gr 2, mao må jeg evt kjøre F med tromler foran. Det opplever jeg, mildt sagt, som lite trygt. Rootes klasset Rallye Imp med 998 motor og tette gear allerede fra 1963, men de var primært interessert i rally, og der holdt vel tromlene greit.
Den andre store Imp-epoken var BTCC 1970 tom 1972, da titlene gikk til Mill McGovern i Bevan Imp tre år på rad. Den gikk på 8" og 10" felger og vakre utbygde skjermer, men var mekanisk ganske lik 1965-bilene. Bevans bil vant klassen så å si hvert eneste løp i tre år, og tok som regel endel skalper i 1300- og 1600 klassene også, enkelte ggr en eller to to-litere for ordens skyld. Choices, choices :lol:
Doc

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 26 Sep 2005, 14:41

Tja......Skal forsøke å transformere min Elan til racerbil i løpet av vinteren. Må jo skifte ut min Spyder-ramme, og har derfor en 26R ramme fra Tony Thompson i bestilling. Har kanskje tenkt å vekke til live mitt 26R karosseri når jeg først er igang. Det betyr mindre vekt, og større plass under skjermene. Får finne meg en passende kartong å legge "gate-delene" i så lenge, og ta frem stikksaga og mekke noe "light-weight" interiørdeler med....... Bremser og drivline er gitt, men strammere understell står på ønskelista, sammen med flere hester.... :roll: Har kjøpt en "straight-cut" gearkasse av Mathis, så det skulle borge for god "trikke-lyd".
Hvis Ola Svendsen så kunne skaffe meg fire nye CR65 i 5.25 M13 så gleder jeg meg kanskje litt til neste år.....
Ja, så skulle jo Jr. ha en motor og en kasse, så fritidsproblemer blir det ikke.......
DH

vegar
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Mar 2004, 16:22
Location: Plankebyen

Post by vegar » 26 Sep 2005, 16:17

Har tenkt å bygge om Blue til racerbil i løpet av vinteren. Buret er kjøpt inn sammen med en del deler som lsd, stol, ST rettskåren kasse +++ Må "bare" bygge garasje /verksted først... :lol:
Anybody can buy four letters, but legends aren't for sale!

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 26 Sep 2005, 16:35

Doc,

Jeg stemmer for full-specet G-bil med Gr.2 skjermer m.m. Hisk at du får hard motstand i det feltet der! :)
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 27 Sep 2005, 11:45

vegar: presenning!!
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

vegar
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Mar 2004, 16:22
Location: Plankebyen

Post by vegar » 27 Sep 2005, 14:59

Er ikke aktuelt med presenning. Etter 5 år er huset endelig ferdig (jeg har jaget fruen opp i stigen for å male mens jeg er bortreist), så da ser jeg på det som et enkelt prosjekt å sette opp en garasje :lol: Drømmer om å ha et nymalt betonggulv, varme, radio og slippe å tenke på at verktøyet må ryddes bort bare jeg skal inn og ta en kopp kaffe 8)
Anybody can buy four letters, but legends aren't for sale!

Post Reply