Kjøp og salg sidene har rådebank

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
Zagato
Pitcrew
Posts: 16
Joined: 19 May 2005, 14:14

Kjøp og salg sidene har rådebank

Post by Zagato » 26 Oct 2005, 00:23

Jeg synes kjøp og salg tråden har blitt littt for mye et skravlerom.
Så derfor setter jeg like godt igang litt skravel jeg også...

For norske biler til norske kjøpere: Kjøp og salgtrådene blir alt for ofte ødelagt av "morsomperer" som synes at bilen er :
-for dyr
-for rød
-for norsk
- feil registreringsnummer
osv.

Ofte artige sleivspark mellom gjengangerene. Gjerne kommer dette fra folk som ikke har giddet å sjekke bakgrunnen til bilen eller vet noe om internasjonale prisnivå på akkurat denne modellen. Generelt er vi normenn, og det gjelder også meg selv, litt kjipe.

Tråden:
http://forum.historisk-racing.no/viewtopic.php?t=296

Er et stjerneeksempel på hvordan sleivspark ikke akkurat hjelper til å selge en fin bil... Ikke min bil om noen lurer.

Hva med å spørre om ting som er relevant med bilen, være høflig, undersøke og bli klokere i forhold til det som blir tilbydt - eller, Gud forby, prøve og hjelpe kjøper til å møte selger?

Vi trenger så mange historiske biler og førere i Norge som mulig. Vi har en fin Camaro som ikke engang har blitt annonsert her. Man kan spørre seg hvorfor? Hva med å hjelpe dem med å finne nye hjem her i landet. Og ikke alltid gå over bekken etter vann. Har lenge lurt på hvorfor utenlanske vrak er mer attraktive enn utsorterte norske biler (med retur og klagerett).

Jeg skjønner at det er lett å hisse seg opp og komme med personlige synspunkt i stridens hete (Dette er jo også et svært subjektivt og personlig innlegg, plassert på feil sted kanske?), men noen ganger kan det være greit og besinne seg og ikke trykke "submit". Klart vi skal fleipe med hverandre, men også holde vår misunnelse i sjakk, slik at man iallefall ikke saboterer et kjøp eller salg. Det koster nok å kjøre historisk med det som er.

I rest my case og lurer på om det vart lurt å trykke "submit"

Mvh

Christer

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Kjipe nordmenn

Post by Impracing » 26 Oct 2005, 01:07

Føler meg litt truffet av kommentaren din, siden jeg la et innlegg angående bakgrunnen til Alfaen.
Personlig synes jeg det er temmelig ulurt å slå om seg med påstander om F1-team-byggere av biler, all den tid at nevnte F1-team aldri har eksistert. Det er greit å krydre bakgrunnen til en spesiell bil en smule, men en del av oss har vært med en stund og påstander som er tatt ut av tynn luft risikerer å bli skutt ned i flammer.
Er enig i at det er viktig å beholde flest mulig signifikante biler i gamlelandet, men ikke til enhver pris - bokstavelig og figurlig ment. Historiske biler, og særlig racerbiler, er et minefelt med mange aktører som har hjertet langt vekk fra entusiastens. De som "investerer" i fine gamle biler for å putte dem i møllpåse og så selge dem når "markedet" betinger en rå fortjeneste, får ikke mye sympati fra undertegnede. Og NB, dette er et generelt hjertesukk, ikke en konkret klage angående den aktuelle Alfa-en som helt klart er en vakker og attraktiv bil som bør forbli på norske hender. En norsk kompis har store problemer med FIA-papirer på en Chevron B16 han kjøpte som vrak i Afrika for 15 år siden...jeg hadde vraket i forvaring i Halden i noen mnd og det var the real thing....Men i mellomtiden finnes *to* andre B16 med samme chassisnr, og med FIA papirer.... What to do next....
Doc

User avatar
RS 1800
Class winner!
Posts: 329
Joined: 20 Feb 2005, 15:50
Location: Ringerike
Contact:

Re: Kjøp og salg sidene har rådebank

Post by RS 1800 » 26 Oct 2005, 11:22

Zagato wrote:Jeg synes kjøp og salg tråden har blitt littt for mye et skravlerom.
Så derfor setter jeg like godt igang litt skravel jeg også...

For norske biler til norske kjøpere: Kjøp og salgtrådene blir alt for ofte ødelagt av "morsomperer" som synes at bilen er :
-for dyr
-for rød
-for norsk
- feil registreringsnummer
osv.

Ofte artige sleivspark mellom gjengangerene. Gjerne kommer dette fra folk som ikke har giddet å sjekke bakgrunnen til bilen eller vet noe om internasjonale prisnivå på akkurat denne modellen. Generelt er vi normenn, og det gjelder også meg selv, litt kjipe.

Tråden:
http://forum.historisk-racing.no/viewtopic.php?t=296

Er et stjerneeksempel på hvordan sleivspark ikke akkurat hjelper til å selge en fin bil... Ikke min bil om noen lurer.

Hva med å spørre om ting som er relevant med bilen, være høflig.....?

osv...

Christer

Se tråd:

http://forum.historisk-racing.no/viewtopic.php?t=387


Når selger lurer på "Hva faen..." potensielle kjøpere "...venter på?", så ser ikke jeg noe problem i å slenge inn en sirlig kommentar....

Jmfr. høflighet og så videre i Zagato´s innlegg.

Jørn
Jørn M. Hanssen

Henning
Champion!
Posts: 747
Joined: 24 Mar 2004, 19:09
Location: Hosle

Post by Henning » 26 Oct 2005, 13:36

Nei Christer, kanskje det ikke var så smart å trykke submit.
Jeg skal absolutt ikke påstå å være ekspert, men har da hvertfall fått med meg at klassiske biler har i snitt til dels vesentlig lavere priser enn på kontinentet. Sånn har det vært i mange år.
Så hvorfor sammenligne med biler til salgs på mobile ?
Når man samtidig vet at bilene det er snakk om enten blir solgt av deg, eller har vært i ditt eie tidligere, føler jeg at du ikke er helt objektiv.

Kanskje jeg skulle holdt meg for god til å trykke subit også...

Zagato
Pitcrew
Posts: 16
Joined: 19 May 2005, 14:14

Post by Zagato » 26 Oct 2005, 22:49

Greit, fint at dere tenner litt, da vet jeg at dere lever. Jeg skal ikke skrive ukvemsord mer, trur jeg, he, he!

Vi vet vel alle når vi krysser streken :wink:

La oss ikke la dette bli en stå og skyte fra hofta på hverandre diskusjon. Som oftest bare ender slikt i vondt blod, og hvem trenger det. Vi er jo alle historiske bilentusiaster og bør ha fokus på det!

Poenget mitt, om enn klønete formulert, er at kjøp og salg sidene kanskje kunne være mer som hos NSK eller Klubb Alfa Romeo Norge. Her kunne de som er interessert ta kontakt med selger og ikke la trådene bli rene skravlerom. Hvis man mener at bilen er driiit kan man jo skrive det på generelle tema eller lignende.

Hvis det i tillegg blir enklere å legge inn bilder og se annonsen pår man et godt alternativ til racecarsdirect.com osv.

Hva synes dere karer?

Og Henning, blir det noen historisk racebil på deg til året?

Denne gangen angrer jeg ikke for at jeg trykket submit :D :D

C

Henning
Champion!
Posts: 747
Joined: 24 Mar 2004, 19:09
Location: Hosle

Post by Henning » 27 Oct 2005, 08:29

Enig i at kjøp/salg delen kanskje ikke skulle ha mulighet til å kunne kommenteres.
Snakket faktisk med Edwin om det i går.

Forøvrig har NSK planer for sin kjøp/salg side.
Vi investerer ganske mye penger i ny programvare til weben.
Når ferdig vil kjøp/salg siden forhåpentlig ha søkefunksjoner, mulighet for å legge ut flere bilder og mulighet for redigering/sletting.
Mitt ønske (drøm?) er at NSKs kjøp/salg side skal bli den folk bruker ved kjøp og salg av entusiastbiler i Norge :D

Om jeg kommer til å delta i løp i 2006 er usikkert.
Men at jeg savner en klassiker er hvertfall sikkert.
Har du noen gode forslag ?

Zagato
Pitcrew
Posts: 16
Joined: 19 May 2005, 14:14

Post by Zagato » 27 Oct 2005, 09:33

Henning wrote:Enig i at kjøp/salg delen kanskje ikke skulle ha mulighet til å kunne kommenteres.
Snakket faktisk med Edwin om det i går.

Forøvrig har NSK planer for sin kjøp/salg side.
Vi investerer ganske mye penger i ny programvare til weben.
Når ferdig vil kjøp/salg siden forhåpentlig ha søkefunksjoner, mulighet for å legge ut flere bilder og mulighet for redigering/sletting.
Mitt ønske (drøm?) er at NSKs kjøp/salg side skal bli den folk bruker ved kjøp og salg av entusiastbiler i Norge :D

Om jeg kommer til å delta i løp i 2006 er usikkert.
Men at jeg savner en klassiker er hvertfall sikkert.
Har du noen gode forslag ?
Som du sikkert vet er jeg jo svak for Alfa, så alle 105 biler er fine både til racing og nytelse. Kanskje en Spider duetto med litt modifikasjoner. Åpen Alfa i historisk hade vært kult.

Ellers syns jeg at den gamleFiat 124 Sport coupéen er fin. Dette hadde vært en killer i historisk. Motoren kan trimmes lett til 200 hester og da går det dritt med alfaene... Nei forresten ikke kjøp den!

Engelsk frister jo også. Jeg har selv kjøpt meg en doning fra de britiske øyene. Hva med en MGB V8? Triumph Stag? Eller en heftig Lotus Europa så utvider du Lotus samlingen...

Åååå det finnes jo så mye fint. Det står en Moretti Sportiva i Danmark nå, den hadde vært en pærle med Abarth motor i historisk....

Og japansk da. Datsun 240 Z i rette Safari stuket, sort matt panser og luke i rød.

Henning, hvorfor skal du stille meg så vanskelig spørsmål?


C

vegar
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Mar 2004, 16:22
Location: Plankebyen

Post by vegar » 27 Oct 2005, 10:14

Har du kjøpt engelsk?? Hva da?? :lol:
Anybody can buy four letters, but legends aren't for sale!

Henning
Champion!
Posts: 747
Joined: 24 Mar 2004, 19:09
Location: Hosle

Post by Henning » 27 Oct 2005, 11:46

Zagato wrote:
Henning wrote:Enig i at kjøp/salg delen kanskje ikke skulle ha mulighet til å kunne kommenteres.
Snakket faktisk med Edwin om det i går.

Forøvrig har NSK planer for sin kjøp/salg side.
Vi investerer ganske mye penger i ny programvare til weben.
Når ferdig vil kjøp/salg siden forhåpentlig ha søkefunksjoner, mulighet for å legge ut flere bilder og mulighet for redigering/sletting.
Mitt ønske (drøm?) er at NSKs kjøp/salg side skal bli den folk bruker ved kjøp og salg av entusiastbiler i Norge :D

Om jeg kommer til å delta i løp i 2006 er usikkert.
Men at jeg savner en klassiker er hvertfall sikkert.
Har du noen gode forslag ?
Som du sikkert vet er jeg jo svak for Alfa, så alle 105 biler er fine både til racing og nytelse. Kanskje en Spider duetto med litt modifikasjoner. Åpen Alfa i historisk hade vært kult.

Ellers syns jeg at den gamleFiat 124 Sport coupéen er fin. Dette hadde vært en killer i historisk. Motoren kan trimmes lett til 200 hester og da går det dritt med alfaene... Nei forresten ikke kjøp den!

Engelsk frister jo også. Jeg har selv kjøpt meg en doning fra de britiske øyene. Hva med en MGB V8? Triumph Stag? Eller en heftig Lotus Europa så utvider du Lotus samlingen...

Åååå det finnes jo så mye fint. Det står en Moretti Sportiva i Danmark nå, den hadde vært en pærle med Abarth motor i historisk....

Og japansk da. Datsun 240 Z i rette Safari stuket, sort matt panser og luke i rød.

Henning, hvorfor skal du stille meg så vanskelig spørsmål?


C
Lotus Elan, Elan +2 og Europa er alle interessante.
Har prøvekjørt kanskje norges fineste MGB GT V8, men fruen (kartleseren) ville ikke selge :cry:
240 Z og Alfa Bertone har alltid hatt høy sikle faktor.
E-type det samme.
Savner også TR5en...

Jeg synes ikke jeg skulle sitte med alle de vanskelige spørsmålene alene :wink:

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 27 Oct 2005, 19:36

Det er ikke noe problem å endre kjøp & salg-sidene, jeg kan evt poste dem utenom forumet om nødvendig. Men det stiller litt større krav til oppfølging, vedlikehold m.m.

Personlig ser jeg ikke det som noe stort problem at det blir kommentert på ting & tang, det er naturligvis opp til hver bruker. Regner med at dersom ting blir lagt ut på historisk-racing.no istedet vil det bli kommentert på forumet allikevel, og en som leser annonsene leser gjerne forumet :wink:

Det finnes jo liknende fora for kjøp og salg i dk og se...og det finnes store portaler som f.eks racecarsdirect (for de som tåler at det ikke finnes en søkefunksjon på et salgs-nettsted i 2005...)

så - tror heller mottoet er (til alle, øh, inkludert meg selv...) : "tenk før du klikker på reply "

8)
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
RS 1800
Class winner!
Posts: 329
Joined: 20 Feb 2005, 15:50
Location: Ringerike
Contact:

Post by RS 1800 » 28 Oct 2005, 14:08

La inn et kritisk forslag under "forslag til forbedringer" for en stund siden. Dette fordi jeg syntes det var forvirrende/irriterende med alle linkene til utenlandske salgssider osv.

Har nå allikevel vent meg til slik kjøp/salg sidene fungerer her, siden jeg nok var alene om å ha det synspunktet...

Tror det er viktig at selger legger inn annonser som er mest mulig saklige/korrekte m.h.t. salgsobjektet, og at man er mindre bombastiske i påstander vedrørende objektet man ikke er sikker på.

Går man ut med høy sigarføring og skryter hemningløst av sitt salgsobjekt, så er det ikke annet å vente enn at noen vil kommentere det som eventuelt viser seg å ikke stemme.

Når det f.eks gjelder reg. nummer med et ukorrekt tilsnitt, så er vel og blir vel det en personlig sak som ingen har noe med så lenge regelverket til Statens Vegvesen/Vegdirektoratet tillater det. Debatten om dette har jo foregått i årevis i ulike veteranklubber/blader... :?

Det ser ut til at det er mange brukere på dette forumet som hver for seg innehar unik kompetanse/erfaring med klassikere av ulike varianter.

Alt i alt tror jeg at muligheten for å kommentere kjøp/salg trådene er sunt for å øke den enkeltes kunnskaper rundt ulike biler, samt å øke engasjementet og "temperaturen" i forumet.

Det er jo til tider litt stille her inne...

Det jeg savner er en egen mulighet for hver enkelt til å legge ut bilder, har jeg forstått det riktig så går dette gjennom administrator pr. idag...?!

Hilsen en på sidelinja med sor interesse for gamle løpsbiler... :wink:
Jørn M. Hanssen

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 28 Oct 2005, 14:18

Jørn, konstruktivt :)

Når det gjelder å legge ut bilder har vi som er admin hjulpet til med dette, men dette gjelder kun opplasting til ett eller annet sted. Dersom du har en egen hjemmeside kan du legge bildene der og så "linke" til dem her i forumet (det er på den måten vi gjør det også, bildene ligger andre steder f.eks på mitt hjemmeområde www.kfx.no). Knappene "img" når du skriver en ny melding ordner dette såfremt du vet hvor bildet er - f.eks www.hjemmesidenmin.no/bilder/bildeavmeg.jpg.

Man kan legge til rette for opplasting på kjøp/salg, men det fører til noe utfordringer: størrelse på bilder må enten gjøres før opplasting av brukeren (og da blir inngangsterskelen høy, photoshop osv), eller foreningen må kjøpe et server-komponent som gjør dette "on the fly". Uansett får vi situasjonen hvor noen prøver å laste opp superbilder på 100 megabyte og da går det på trynet :wink:

hmm, håper det ikke ble for teknisk... :shock:
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Teknisk jargong

Post by Impracing » 28 Oct 2005, 17:16

*For* teknisk? Neida, jeg hengte med de tre første linjene, jeg...bortimot! :lol: Skulle gjerne sett at det fantes computer-teknologi med stifter og coil...og ikke elektronisk-mystisk styring av allting.
BTW, nå er endelig min nybygde Imp ferdig til lakkering, Fargene blir Team Hartwells, dvs hvit topp med orange sider, nese og hekk opp til "beltelinjen".
Min gamle motorbygger, Ray Payne hos Team Hartwell var den beste og mest pålitelige mannen jeg noensinne har hatt business med innen for racing-bransjen, med gooood klaring til nr 2 på listen. Payne kjørt selv Imp for Hartwell i deres farger i mange år, og vant tallrike løp og titler. Ettersom min seneste motor opprinnelig er en av de siste race 998 Imp-motorene som Payne bygget før han ble pensjonist - og jeg nylig har fått kjøpt tilbake den motoren han bygget for meg i 1977 - synes jeg det er passende å gjøre bilen visuelt og mekanisk til en "Hartwell replica" Så neste år blir det tre Imper i klassen under 1300 - kors på halsen!
Doc

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 29 Oct 2005, 14:12

Henning,

Hva Med Marcos 1600 GT'n som står på RHK sine sider? FIA papirer og skilter - 150K svenske - klar for race!

Løp og kjøp!
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Marius
Polesitter
Posts: 243
Joined: 22 Mar 2004, 17:21
Location: haslum

Post by Marius » 29 Oct 2005, 21:13

De svenske Marcosene er veldig fine alle sammen så vidt jeg husker... 8)

Kolla om inte det er den gröna med vita streck.
Om det er den,saknar jag lite färg som lär finnas på bakflygeln höger sida...... :roll: :oops: :oops:
Marius Heggstad MGB68

Post Reply