Forutsigbarhet i regler.......

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
Post Reply
User avatar
jeb
Mid-fielder
Posts: 90
Joined: 25 May 2004, 10:40

Forutsigbarhet i regler.......

Post by jeb » 25 May 2004, 11:01

Hei !

Jeg skal kjøre Alfa Romeo Bertone i år, men blir ikke ferdig til det først løpet. Har stor tro på at jeg blir ferdig til Rudskogen.

Det er imidlertid flere uklarheter rundt regelverket:

Må bilen være registrert? Bilsportsboka sier JA - ryktene sier NEI.
(App. K har ikke krav om dette)
Hovedårsaken til at jeg ikke rekker Våler er lang ventetid hos Biltilsynet
for registrering......................og mangel av et blinklys fra England.

Har sendt inn HTP skjema til Bilsportforbundet, men de ønsket nye bilder av bilen (det var et menneske med i bakgrunnen på bildet). I tillegg hadde jeg glemt å føre opp chassisnummer (min feil).
I tillegg til ordinær teknisk kontroll vil de kontrollere at bilen er i samsvar med HTP ved at en annen teknisk representant med historisk kompetanse
ser på bilen.

Nå leser jeg på nettet at det holder å ta med seg HTP ved fremmøte på første løp?

Dette blir vanskelig å forholde seg til og bærer mer preg av et dommerpanel i en katteutstilling :-)
Skal man kunne klare å få ferdig bilen i tide er den minste forutsetning at reglene er forutsigbare - ihvertfall innenfor samme racingåret!

Er det noen av dere som kan fortelle hva som er riktig.

PS
Synes det er pussig at billedbakgrunnen (en gutt på sykkel langt bak bilen) i HTP er av så stor betydning. Bildene var gode nok i Sverige.....

"Frustrert Jan-Erik"

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 25 May 2004, 11:32

Hei Jan Erik, - har "tempeldebatten " tatt all tiden din...... :lol: Du etterspør en forutsigbarhet som mange andre også savner. Når spørsmålet er blitt stillet tidligere, har selv representanter for NBF sett ned i gulvet, og unnlat å svare klart......
Reglementet ( det norske )sier flg.: Std.vogner skal ha gyldig internasjonalt HTP utstedt av FIA godkjent institusjon ( NBF ) . Det sies ingenting om registrering, så vidt jeg kan se.
Sportsvogner skal ha en utfyllt kladd, og være registrert for vanlig gatebruk. Da jeg spurte Jan Egil Jensen hos NBF, og fikk til svar at jeg bare kunne møte opp med kladden, refererte jeg til Lotus Elan. Det synes derfor som om det er "lettere" med en sportsvogn, enn med en std.bil. (??!!)
Jeg har en veldig sterk følelse for at dette på hjemmeplan må få lov å gå seg til litt, - ihverfall for inneværende sesong -, før man kjører beintøft på FIA App. K. Jeg, - og trolig mange med meg -, ville bli fryktelig overrasket hvis noen ble sendt hjem og nektet start med en ellers grei bil fra de periodene vi skal kjøre i. ( - men jeg tror nok du bør ha skilter på.... :!: )- dessuten må du jo ha vognlisens, ........
Dag-Henning

User avatar
jeb
Mid-fielder
Posts: 90
Joined: 25 May 2004, 10:40

Post by jeb » 25 May 2004, 14:45

Jaha - det er forskjell på sportsvogn og standard.....da forstår jeg.
Da gjenstår bare Biltilsynet, teknisk kontroll og et nytt bilde.
Kanskje bruk av panserdame på de nye bildene vil gjøre HTP
mer spennende.
Jeg har også forståelse for at ting må gå seg litt til. Det er positivt.
Det er imidlertid et problem at skiltene ikke er på ennå.
Tror "racestuket" på bilen vil få fangevokterene hos Biltilsynet
til å tråkke ut av både ridestøvel og uniform.
Den som lever får se.....................

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 25 May 2004, 15:00

Hallo Jeb...

Velkommen til forumet!

Håper du får greine i hop raskt - hadde jo vært morosamt og set en Bertone på banen også!

Psst! Om du får tid så hadde vi satt pris på om du kunne fylle ut profilen din litt bedre... Er så mye greiere når en vet hvem en "snakker med" :)

Broom-broom!
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 25 May 2004, 15:16

Jan Erik, - ring NBF og snakk med Jan Egil Jensen, - han er en fornuftig mann. Spør om du må ha registret bil for å få vognlisens. Får du lisens vil neppe noen nekte deg å kjøre i historisk. ( - tror jeg.....) Alle vil gjerne se bilen din utpå, så jeg tror du kan påregne mye velvilje. Jeg vil tro alt henger på vognlisensen.....
Dag-H.

User avatar
jeb
Mid-fielder
Posts: 90
Joined: 25 May 2004, 10:40

Post by jeb » 27 May 2004, 11:13

Inkvisisjonen kommer i ettermiddag og skal inspisere bilen.
Så kanskje lisensen blir i orden i dag, men jeg kan uansett ikke
starte på lørdag.
Kommer kanskje å titter på dere andre.............

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 27 May 2004, 20:40

Snygg doning!

Gleder meg til å se den i aksjon!

Post Reply