Tøffe bilder....

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
Post Reply
User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Tøffe bilder....

Post by Vegard » 17 Nov 2005, 13:24

Apropos Ford DFV motor fant jeg denne:

http://www.atspeedimages.com/monterey_historics_2003/

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 17 Nov 2005, 13:55

Nei, og nei !! Her var det mye fint !!!; Assymetrisk Lotus 38 er tøft, men
spørs om ikke Holman Moody-trimmet Galaxie tar kaka !
Rumpa ute hele Rudskogen rundt, - ingen kommer forbi !! :lol: :lol:
DH

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 17 Nov 2005, 14:35

Er Lotusen asymetrisk? Hva, hvor?

Har en video fra 67-68 BSCC der Miniene ligger og glefser bak Galaxies. Usedvanlig tøft!!!

Edit: Ser det nå... Bilen har jo helt annet hjuloppheng på den ene siden.

Jeg har høyreratt i min bil, det der er dog enda litt mer ekstremt :)

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 17 Nov 2005, 15:08

- skulle jo bare gå rundt og rundt en ovalbane, så da er det jo smartest å flytte litt sideveis på lasten........
Et usedvanlig kjedelig løp iflg. Jim Clark, som dessuten ble kjempesur på arrangørene da han først måtte bevise at han kunne kjøre racerbil før han fikk lov å slippe utpå.....( Indy 500....)
Den som ler sist........ :roll:
DH

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 17 Nov 2005, 15:19

Et annet morsomt bilde er på hjemmesiden til Swiftune.

Se her. www.swiftune.com på toppen av siden.

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 17 Nov 2005, 15:44

Appropo offset hjuloppheng og optimal vektfordeling på ovaler...
Noen som husker legendariske Smokey Yunicks "Hurst Floor Shift Special"?

Image

Helt klart det mest fantasifulle som noen gang har deltatt i Indy 500
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 17 Nov 2005, 15:59

Lurer på om det i det hele tatt kom luft ned i de traktene der i 200kmt + Hva med en duct??

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Indy cars

Post by Impracing » 17 Nov 2005, 19:11

Mja, den greia med balje (=sidevogn) var på Festival of Speed for noen år siden...det var en 1964 reaksjon på Cooper (61) og Lotus (63 og videre) som snudde opp-ned på hele etablissementet. Men det har vært mye rart på banen på Indy....ikke så mange andre single-seater klasser har hatt *forhjulsdrevne" biler (SAAB F Junior var unntaket), biler med dieselmotor,
turbinbiler med forehjulstrekk, Novi V8. Og pionerer både med turbolading og skivebremser....Indy var veldig avant garde mht teknologi i lange perioder. Men det var før Tony George ble myndig 8)
Doc

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Forstilling anno 1964

Post by Impracing » 17 Nov 2005, 23:53

Sjekk forstillinga på Hurst Floor Shifter Spl....den øvre linken du ser, er ikke en triangelarm....det er en tverrliggende bladfjær!!! Like greit at den bilen ikke trengte å bremse hardt, eller veksle retning i rask rekkefølge.... " Såvidt jeg husker, dro den av på trening og kom ikke til start. Kanskje like bra det!
(og for dem som sier at eldre Cooper og samtidige Cobra fungerte bra med tverrliggende bladfjær, svarer jeg at det var på tross av fjæra - ikke på grunn av den! Ikke å undres over at Chunky Chapman måtte klype seg i armen første gang han besøkte Indianapolis - og følte seg hensatt til racing anno 1938....
Doc

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 23 Feb 2006, 23:14


User avatar
RS 1800
Class winner!
Posts: 329
Joined: 20 Feb 2005, 15:50
Location: Ringerike
Contact:

Post by RS 1800 » 24 Feb 2006, 12:59

Tøft bilde :D

Morsomt å se at standardutgavene av bilene som ble brukt på banen ofte stod parkert inntil banen blant publikum. Jmfr. minien i bakgrunnen.
Jørn M. Hanssen

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 24 Apr 2006, 13:56

En kompis av meg i UK kjører i denne serien:

http://www.heritagegtcc.co.uk/

Noen artige bilder fra forrige løp:

http://www.heritagegtcc.co.uk/index.php ... mage_id=26

User avatar
Fossil Racing
Race winner!
Posts: 365
Joined: 22 Aug 2005, 18:57
Location: Oslo

Post by Fossil Racing » 24 Apr 2006, 19:40

Hei gutter - mye bra bilder. Gutta på pallen like "gamle" som bilene og muligens ikke like godt restaurerte. Fortstår av tilgangen på bilder, filmer og kommentarer tilsier at det er litt igjen av "silly season" før bilene luftes og dekkene spinner.
Team Fossil Racing
Vidar
Ford Cortina GT 1965 Historisk rally Gr. 2 kl. F
Cortina 1965 (Lotus TwinCam) Historisk racing F/CT 8

Post Reply