Hva slags hjul skal jeg kjøpe?

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
User avatar
Mr Bridger
Polesitter
Posts: 192
Joined: 22 Mar 2004, 15:05
Location: Tønsberg
Contact:

Hva slags hjul skal jeg kjøpe?

Post by Mr Bridger » 04 Dec 2005, 22:40

Bilen min er ikke helt historisk, men jeg velger å spørre på dette eminente forum allikevel da det synes å være mange erfarne motorsportsutøvere her. Bilen er en 1976 modell Mini Van som skal kjøres i den svenske 4-timers cupen for Minier. Spørsmålet er som følger :

Skal jeg velge 13" eller 12" felger?

Pro/cons:

- En 6x12" felg med yoko A048R 165/55-12 veier 2-3 kilo mindre pr.hjul i uavfjæret vekt. Noe lavere pris.
- En 7x13" felg med yoko A048R 175/50-13 veier mer, men her får man mer gummi som er i kontakt med asfalten.

Noen gode synspunkter?

Image

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 05 Dec 2005, 09:19

- når du blir lei av den type løp (!...??) er kanskje en 13" felg lettere å bli kvitt igjen....... :lol: Eller har Mini så sær boltsirkel at det ikke finnes andre biler......
DH

User avatar
Mr Bridger
Polesitter
Posts: 192
Joined: 22 Mar 2004, 15:05
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Mr Bridger » 05 Dec 2005, 13:31

Det er ikke så fryktelig mange andre biler som har 4x101,6mm. boltsikel nei, og salgsverdien i ettertid er vel ikke av de viktigste kriteriene for meg må jeg innrømme :P

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Boltsirkel

Post by Impracing » 05 Dec 2005, 21:34

Rootes Imp-serien har samme boltsirkel som Mini....
Doc

User avatar
Mr Bridger
Polesitter
Posts: 192
Joined: 22 Mar 2004, 15:05
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Mr Bridger » 05 Dec 2005, 23:54

Det var jeg klar over faktisk. Men det er vel ikke mange andre.

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 06 Dec 2005, 08:46

Mange småbiler fra USA har samme boltsirkel, men med større bolter og feil innpress. ;)

Du skal velge 10" Hvorfor noe annet?

User avatar
Mr Bridger
Polesitter
Posts: 192
Joined: 22 Mar 2004, 15:05
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Mr Bridger » 06 Dec 2005, 10:51

Hmmm.. Hvis ingen har noen gode argumenter blir det nok 13" Vegard. Mest mulig gummi ned i asfalten og størst rulleomkrets.

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 06 Dec 2005, 14:22

Mr Bridger wrote:Hmmm.. Hvis ingen har noen gode argumenter blir det nok 13" Vegard. Mest mulig gummi ned i asfalten og størst rulleomkrets.
Det er forskjell på grep, og kjøreegenskaper. Du sa jo selv at det var en i 1000-klassen på 10" som kjørte fra dere i svingene.

Rulleomkrets? Dårlig argument ;) Har du målt forskjellen? Den er ikke stor, i tillegg kan man bytte utveksling :)

User avatar
Mr Bridger
Polesitter
Posts: 192
Joined: 22 Mar 2004, 15:05
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Mr Bridger » 06 Dec 2005, 23:18

Mitt poeng er at hvorfor kjører alt av asfaltbiler med stå store hjul de får lov til og med så lav profil som mulig? Det må da være mulig å overføre dette prinsippet til Mini?

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 07 Dec 2005, 08:41

Det er utelukkende for å få plass til store bremser. Noe man i en Mini på 600kg ikke trenger.....

Formel 1 er raskest, har de lave dekkvegger?????????? ;)

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 07 Dec 2005, 10:51

det er også mye politikk i dette: det er poppis med svære felger med teip, derav øker trenden. Pluss at dersom man har null fjæring i gummi eliminerer man den delen av geometri/kjøreegenskaper.

Jeg vet det er mye politikk: da C3-klassen for prototyper en gang ble etablert ble det stilt krav om at alle skulle kjøre på 18" felger (tror jeg)...sannsynligvis fordi noen hadde en avtale med et felg-firma. Bilene hadde ellers kunne ha blitt bygget på billige F3000-komponenter som ville være nok i massevis mtp bremser etc. Bilene skulle være små og nette (600kg) med snill motor (maks 350 hk). Det sier seg selv at man ikke trenger 18" felger for å få plass til store nok bremser..

MAO: korrupsjon, som det er "litt" av i bilsport....

Når det gjelder F1 så er det reglene som bestemmer 13"....sikkert noe politikk i det. Indycars kjører på 15", gamle gruppe C kjørte på 13-15" (og de hadde 950 kg /1200 HK på det heftigste).

Til forsvar for Tore så er det vel flere dekktyper å velge i på 13", spesielt slicks. 10" slicks til mini sliter med å holde et 4-timersløp - det gjorde ihvertfall det for Team Hoelstad/Mostveit i "gamle dager".
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

10" eller 13"

Post by Impracing » 07 Dec 2005, 18:30

Du ikke helt fri fra å endre hjulgeometri dersom du endrer hjuldiameter såpass dramatisk som 10" til 13". Svingarmelengder,rollsenter osv blir ikke værende akkurat der som hr. Issigonis mente de skulle befinne seg. Hvorvidt det slår mye ut hos en bil med såpass sparsom fjæringsvandring vet jeg ikke. Vet at mange har kjørt løp med 13" i årevis. Men enkelte av dem mener at an anti-roll-bar er den rørkonstruksjonen som sitter bak hue ditt slik at taket ikke skal ramle i fanget på deg hvis du taker'n :lol:
Doc

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 08 Dec 2005, 08:25

Vegard wrote: Formel 1 er raskest, har de lave dekkvegger?????????? ;)
Dette er nok kun politikk i fra FIAs side. Husk at F1's "problem" er at de har "for mye" grep og at FIA å holde hastighetene på et "fornuftig" nivå.. Om dekk/hjul hadde vært fritt i F1 så er jeg sikker på at vi hadde sett F1-biler med større felger.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

Pimp
Grease monkey
Posts: 4
Joined: 06 Jun 2005, 10:45
Location: Klæbu

Post by Pimp » 08 Dec 2005, 13:04

Har tenkt å bruke 13"x6" Minilites på mitt Imp-prosjekt, men er usikker på det med innpress. Hva anbefales på en Imp???

Knut

User avatar
Mr Bridger
Polesitter
Posts: 192
Joined: 22 Mar 2004, 15:05
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Mr Bridger » 08 Dec 2005, 17:18

bk wrote: Til forsvar for Tore så er det vel flere dekktyper å velge i på 13", spesielt slicks. 10" slicks til mini sliter med å holde et 4-timersløp - det gjorde ihvertfall det for Team Hoelstad/Mostveit i "gamle dager".
Planen var å bruke Yokohama A048R uansett om det blir 12" eller 13" da. 10" er foreløpig utelukket fordi vi ikke gidder å bygge om bremsene :)

Post Reply