Hva slags hjul skal jeg kjøpe?
- Mr Bridger
- Polesitter
- Posts: 192
- Joined: 22 Mar 2004, 15:05
- Location: Tønsberg
- Contact:
Hva slags hjul skal jeg kjøpe?
Bilen min er ikke helt historisk, men jeg velger å spørre på dette eminente forum allikevel da det synes å være mange erfarne motorsportsutøvere her. Bilen er en 1976 modell Mini Van som skal kjøres i den svenske 4-timers cupen for Minier. Spørsmålet er som følger :
Skal jeg velge 13" eller 12" felger?
Pro/cons:
- En 6x12" felg med yoko A048R 165/55-12 veier 2-3 kilo mindre pr.hjul i uavfjæret vekt. Noe lavere pris.
- En 7x13" felg med yoko A048R 175/50-13 veier mer, men her får man mer gummi som er i kontakt med asfalten.
Noen gode synspunkter?
Skal jeg velge 13" eller 12" felger?
Pro/cons:
- En 6x12" felg med yoko A048R 165/55-12 veier 2-3 kilo mindre pr.hjul i uavfjæret vekt. Noe lavere pris.
- En 7x13" felg med yoko A048R 175/50-13 veier mer, men her får man mer gummi som er i kontakt med asfalten.
Noen gode synspunkter?
- Dag-Henning Nielsen
- Champion!
- Posts: 1383
- Joined: 23 Mar 2004, 13:13
- Location: Oslo
- Contact:
- Mr Bridger
- Polesitter
- Posts: 192
- Joined: 22 Mar 2004, 15:05
- Location: Tønsberg
- Contact:
- Mr Bridger
- Polesitter
- Posts: 192
- Joined: 22 Mar 2004, 15:05
- Location: Tønsberg
- Contact:
- Mr Bridger
- Polesitter
- Posts: 192
- Joined: 22 Mar 2004, 15:05
- Location: Tønsberg
- Contact:
Det er forskjell på grep, og kjøreegenskaper. Du sa jo selv at det var en i 1000-klassen på 10" som kjørte fra dere i svingene.Mr Bridger wrote:Hmmm.. Hvis ingen har noen gode argumenter blir det nok 13" Vegard. Mest mulig gummi ned i asfalten og størst rulleomkrets.
Rulleomkrets? Dårlig argument Har du målt forskjellen? Den er ikke stor, i tillegg kan man bytte utveksling
- Mr Bridger
- Polesitter
- Posts: 192
- Joined: 22 Mar 2004, 15:05
- Location: Tønsberg
- Contact:
det er også mye politikk i dette: det er poppis med svære felger med teip, derav øker trenden. Pluss at dersom man har null fjæring i gummi eliminerer man den delen av geometri/kjøreegenskaper.
Jeg vet det er mye politikk: da C3-klassen for prototyper en gang ble etablert ble det stilt krav om at alle skulle kjøre på 18" felger (tror jeg)...sannsynligvis fordi noen hadde en avtale med et felg-firma. Bilene hadde ellers kunne ha blitt bygget på billige F3000-komponenter som ville være nok i massevis mtp bremser etc. Bilene skulle være små og nette (600kg) med snill motor (maks 350 hk). Det sier seg selv at man ikke trenger 18" felger for å få plass til store nok bremser..
MAO: korrupsjon, som det er "litt" av i bilsport....
Når det gjelder F1 så er det reglene som bestemmer 13"....sikkert noe politikk i det. Indycars kjører på 15", gamle gruppe C kjørte på 13-15" (og de hadde 950 kg /1200 HK på det heftigste).
Til forsvar for Tore så er det vel flere dekktyper å velge i på 13", spesielt slicks. 10" slicks til mini sliter med å holde et 4-timersløp - det gjorde ihvertfall det for Team Hoelstad/Mostveit i "gamle dager".
Jeg vet det er mye politikk: da C3-klassen for prototyper en gang ble etablert ble det stilt krav om at alle skulle kjøre på 18" felger (tror jeg)...sannsynligvis fordi noen hadde en avtale med et felg-firma. Bilene hadde ellers kunne ha blitt bygget på billige F3000-komponenter som ville være nok i massevis mtp bremser etc. Bilene skulle være små og nette (600kg) med snill motor (maks 350 hk). Det sier seg selv at man ikke trenger 18" felger for å få plass til store nok bremser..
MAO: korrupsjon, som det er "litt" av i bilsport....
Når det gjelder F1 så er det reglene som bestemmer 13"....sikkert noe politikk i det. Indycars kjører på 15", gamle gruppe C kjørte på 13-15" (og de hadde 950 kg /1200 HK på det heftigste).
Til forsvar for Tore så er det vel flere dekktyper å velge i på 13", spesielt slicks. 10" slicks til mini sliter med å holde et 4-timersløp - det gjorde ihvertfall det for Team Hoelstad/Mostveit i "gamle dager".
10" eller 13"
Du ikke helt fri fra å endre hjulgeometri dersom du endrer hjuldiameter såpass dramatisk som 10" til 13". Svingarmelengder,rollsenter osv blir ikke værende akkurat der som hr. Issigonis mente de skulle befinne seg. Hvorvidt det slår mye ut hos en bil med såpass sparsom fjæringsvandring vet jeg ikke. Vet at mange har kjørt løp med 13" i årevis. Men enkelte av dem mener at an anti-roll-bar er den rørkonstruksjonen som sitter bak hue ditt slik at taket ikke skal ramle i fanget på deg hvis du taker'n
Doc
Dette er nok kun politikk i fra FIAs side. Husk at F1's "problem" er at de har "for mye" grep og at FIA å holde hastighetene på et "fornuftig" nivå.. Om dekk/hjul hadde vært fritt i F1 så er jeg sikker på at vi hadde sett F1-biler med større felger.Vegard wrote: Formel 1 er raskest, har de lave dekkvegger??????????
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
- Mr Bridger
- Polesitter
- Posts: 192
- Joined: 22 Mar 2004, 15:05
- Location: Tønsberg
- Contact:
Planen var å bruke Yokohama A048R uansett om det blir 12" eller 13" da. 10" er foreløpig utelukket fordi vi ikke gidder å bygge om bremsenebk wrote: Til forsvar for Tore så er det vel flere dekktyper å velge i på 13", spesielt slicks. 10" slicks til mini sliter med å holde et 4-timersløp - det gjorde ihvertfall det for Team Hoelstad/Mostveit i "gamle dager".