Asfaltbakkeløp i 2006???
er positiv, for all del! Syntes det høres ut som en moro greie. Adrenalinkick til tusen
Men trenger nok litt støtte om at det går an å overleve. Husker godt "crashfests" i Vammabakken i gamle dager. Hver tredje bil dro skikkelig av...samme historie i Halden da de prøvde der. Redd for rødklut må vite, men større sjangse for at bilen holder...hehe
Men trenger nok litt støtte om at det går an å overleve. Husker godt "crashfests" i Vammabakken i gamle dager. Hver tredje bil dro skikkelig av...samme historie i Halden da de prøvde der. Redd for rødklut må vite, men større sjangse for at bilen holder...hehe
-
- Grease monkey
- Posts: 2
- Joined: 04 Jan 2006, 19:43
Re: Asfaltbakkeløp i 2006???
Holm Jacob Matheson wrote:Vel overstått jul alle sammen.
Mange av oss har sett den foreløpige terminlisten for racing for 2006, og nettopp det var ingen postiv opplevelse!
Det forrige styre i HRN startet med å kartlegge muligheten for at historisk racing kunne kjøre et asfaltbakkeløp i løpet av sesongen. Jeg tok kontakt med Lillehammer som kjører finalen i bakke-NM siste helgen i september som kan være interessert i å lage en klasse for oss. Videre kjøres det asfaltbakkeløp i Skien siste helgen i april, dette er også et alternativ.
Nå ligger ballen hos det nye styret, men det må være tillatt på denne måten å lufte interessent blant førerene om dette er noe som frister.
Jeg er nok den i Norge som har kjørt flest bakkeløp, jeg vet derfor hva dette er snakk om. Det er sosialt, kort og hektisk, spennende, lite slitasje på bilen, du er alene på banen.
Jeg kjenner arrangørene godt og kan bistå styret i videre arbeid med å se på muligheten for et bakkeløp allerede i april 2006.
ER DERE INTERESSERT FOLKENS? FÅ HØRE HVA DERE MENER!
Godt Nytt År fra Holm Jacob Matheson
Godt Nytt år fra Holm Jacob Matheson
- Dag-Henning Nielsen
- Champion!
- Posts: 1383
- Joined: 23 Mar 2004, 13:13
- Location: Oslo
- Contact:
Mener å huske at bakkeløpet på Lillehammer er på grus (tror jeg har sett noe sånt på tv) Nei? Men på asfalt - kanskje det er noe for meg her i alderdommen med "Belgisk Blå". Hva slags lisens må man ha for å få delta i sånne løp? Nei søren, 77 mod. Mini er vel for ny for historisk(?)
Øyvind Gunnarsjaa
68 mini pickup
68 mini pickup
KNA har de siste årene arangert bakkeløp på Rødmyr her i Skien. Når løpet ikke har kollidert med NM-runder, har det vært stor deltakelse. Holm Jacob har vært "fast" gjest.
Traséen er ikke så brutal og intens som for eksempel Langangen ved Porsgrunn der NMK kjører Korketrekker'n.
Start, høyresving, langstrekke, skarp venstre, sjikaner, langstrekke, svak lang høyrekurve, skarp høyre, kort rett, mål.
Første del ble reasfaltert i fjor.
Brukbart med publikum. Sikkert et ok alternativ for HRN hvis terminlista blir skral.
Traséen er ikke så brutal og intens som for eksempel Langangen ved Porsgrunn der NMK kjører Korketrekker'n.
Start, høyresving, langstrekke, skarp venstre, sjikaner, langstrekke, svak lang høyrekurve, skarp høyre, kort rett, mål.
Første del ble reasfaltert i fjor.
Brukbart med publikum. Sikkert et ok alternativ for HRN hvis terminlista blir skral.
Ørnulf Hjort-Sørensen, Skien, MGB
- Mr Bridger
- Polesitter
- Posts: 192
- Joined: 22 Mar 2004, 15:05
- Location: Tønsberg
- Contact:
-
- Mid-fielder
- Posts: 56
- Joined: 16 Apr 2004, 11:46
- Location: Bjørkelangen
- Contact:
At man kan kjøre hvilken bil som helst er vel feil, hvis det inviteres til Historisk F og G? Hvilken bil som helst, da heter klassen "Free for all" og der er det tungt å henge med!
Asfaltbakkeløp er en interessant alternativ konkurranseform for historisk, men har vel sine baksider.
Annet oppsett på bil, mykere dekk, lavere utveksling, etc.
Lukter jobb og penger! (og de to første elementene er viktig for sikkerheten, bakkeløp er "full attack" og små marginer)
Når det gjelder løp er jeg overbevist om at klassen ønskes velkommen i arrangementer utenom NM runder, av erfaring som arrangør vet jeg at det er vanskelig å få deltakere nok til disse. I NM runder er det ofte mer enn nok biler og lite aktuelt med gjesteklasser.
Har planer om å kjøre litt annet enn baneracing uansett, så hvis det blir egen klasse for Historisk i noen løp er det fint.
Er betenkt hvis dette blandes inn som et konkurranseelement sammen med baneracing!
Asfaltbakkeløp er en interessant alternativ konkurranseform for historisk, men har vel sine baksider.
Annet oppsett på bil, mykere dekk, lavere utveksling, etc.
Lukter jobb og penger! (og de to første elementene er viktig for sikkerheten, bakkeløp er "full attack" og små marginer)
Når det gjelder løp er jeg overbevist om at klassen ønskes velkommen i arrangementer utenom NM runder, av erfaring som arrangør vet jeg at det er vanskelig å få deltakere nok til disse. I NM runder er det ofte mer enn nok biler og lite aktuelt med gjesteklasser.
Har planer om å kjøre litt annet enn baneracing uansett, så hvis det blir egen klasse for Historisk i noen løp er det fint.
Er betenkt hvis dette blandes inn som et konkurranseelement sammen med baneracing!
MOSEBY CC&M
- Holm Jacob Matheson
- Class winner!
- Posts: 270
- Joined: 08 Jun 2004, 08:10
- Location: Høvik
- Contact:
Bakkeløp for historiske banebiler
Tror det er behov for å oppklare endel forhold:
Bakkeløp er IKKE farligere enn å kjøre baneracing på en asfaltbane! Du er alene i bakken og bestemmer selv tempoet. Det er heller ikke avgjørende å skifte utveksling, fjærer og skaffe mykere dekk. Kjør med oppsettet fra bane, det fungerer garantert.
Men, som Per Egil Moseby helt riktig sier, det er selvfølgelig mulig å gjøre tilpasninger til et bakkeløp på lik linje med endringer fra bane til bane. Tror imidlertid ikke så mange av oss vil ta denne jobben for kun ett bakkeløp.
La oss se etter muligheter og ikke fokusere alt for mye på det negative. Se på et mulig bakkeløp som et tilskudd til terminlisten, rett og slett en alternativ måte å bruke vår historiske racerbil på. Husk bakkeløp er en historisk løpsform, det første løpet i Korketrekkeren i Oslo ble kjørt for mer enn 50 år siden!
Kanskje vi skulle snakke litt om dette temaet på et kommende møte på Hvervenbukta? Jeg melder meg som frivillig!
Styret i Historisk Racing Norge vil snarlig diskutere og ta stilling til om vi skal forsøke å få et bakkeløp på terminlisten, la oss avvente resultatet.
Holm Jacob Matheson
Bakkeløp er IKKE farligere enn å kjøre baneracing på en asfaltbane! Du er alene i bakken og bestemmer selv tempoet. Det er heller ikke avgjørende å skifte utveksling, fjærer og skaffe mykere dekk. Kjør med oppsettet fra bane, det fungerer garantert.
Men, som Per Egil Moseby helt riktig sier, det er selvfølgelig mulig å gjøre tilpasninger til et bakkeløp på lik linje med endringer fra bane til bane. Tror imidlertid ikke så mange av oss vil ta denne jobben for kun ett bakkeløp.
La oss se etter muligheter og ikke fokusere alt for mye på det negative. Se på et mulig bakkeløp som et tilskudd til terminlisten, rett og slett en alternativ måte å bruke vår historiske racerbil på. Husk bakkeløp er en historisk løpsform, det første løpet i Korketrekkeren i Oslo ble kjørt for mer enn 50 år siden!
Kanskje vi skulle snakke litt om dette temaet på et kommende møte på Hvervenbukta? Jeg melder meg som frivillig!
Styret i Historisk Racing Norge vil snarlig diskutere og ta stilling til om vi skal forsøke å få et bakkeløp på terminlisten, la oss avvente resultatet.
Holm Jacob Matheson
Fordkjører
-
- Mid-fielder
- Posts: 56
- Joined: 16 Apr 2004, 11:46
- Location: Bjørkelangen
- Contact:
- Dag-Henning Nielsen
- Champion!
- Posts: 1383
- Joined: 23 Mar 2004, 13:13
- Location: Oslo
- Contact:
Apropos bakkeløp med gamle gr 2 biler... video
Lars Kristian Ekorness
406 03 083
406 03 083