Fiat!

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Fiat!

Post by Sandman » 08 Feb 2006, 15:24

Denne mååååå vi bare få over i historisk!!

Image

Såååå kuul'a!! :D :D
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
RS 1800
Class winner!
Posts: 329
Joined: 20 Feb 2005, 15:50
Location: Ringerike
Contact:

Post by RS 1800 » 08 Feb 2006, 16:18

Eller så må Historisk ut på isen.... :wink:

:lol: :lol:

Tøff bil!!
Jørn M. Hanssen

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 08 Feb 2006, 20:59

Ble det noen gang laget Gr2 biter for Fiat 850? Bilen dominerte på is og grus her hjemme, men i Gr1 (ganske utrimmet - låt sånn, også..)
Doc

Henning
Champion!
Posts: 747
Joined: 24 Mar 2004, 19:09
Location: Hosle

Post by Henning » 09 Feb 2006, 09:08

Eieren, Henning Christensen (forøvrig nabo av Mathis), har planer om å kjøre historisk, men ikke med den bilen. Tror han fremdeles jobber med å få klar en Sunbeam Tiger.
Bildet er fra NSKs isbanehelg på Dagali 27-29. januar.

User avatar
Henning Christensen
Pitcrew
Posts: 17
Joined: 15 Nov 2004, 19:01
Location: Høvik

Post by Henning Christensen » 09 Feb 2006, 09:13

Fiat`en (som egentlig er en ombygd Seat), ble dratt ut av garasjen efter en "pause" på 6 år. Den startet og gikk som en klokke, eneste som måtte gåes over var bremsene.
Bilen står nå til oppgradering for historisk racing og undertegnede som ikke har hatt lisens de siste årene har meldt seg på kurs.
Så om jeg finner ut av reglement og diverse apendixer (må nok oppgradere bur bla.) blir nok denne bilen kanskje å se på banen i 06.
Henning C
2 x Alpine Serie V, 911 Targa og 850 Special

User avatar
Henning Christensen
Pitcrew
Posts: 17
Joined: 15 Nov 2004, 19:01
Location: Høvik

Post by Henning Christensen » 09 Feb 2006, 09:15

Du kom meg i forkjøpet Henning, som du ser er nok prosjekt Tiger noe lenger frem i tid.
Henning C
2 x Alpine Serie V, 911 Targa og 850 Special

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 09 Feb 2006, 09:47

Glimrende!! Gleder meg til å se den!
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

Henning
Champion!
Posts: 747
Joined: 24 Mar 2004, 19:09
Location: Hosle

Post by Henning » 09 Feb 2006, 10:00

Henning Christensen wrote:Du kom meg i forkjøpet Henning, som du ser er nok prosjekt Tiger noe lenger frem i tid.
Er derfor jeg blir kalt Henning 1 :lol:
(mest fordi vi er 2xHenning i NSK styret)
Topp at du satser på Fiat/Seat 850 for historisk.
Sjekk NSKs terminliste for banedager. Grei måte å bli kvitt litt rattrust :wink:

User avatar
Henning Christensen
Pitcrew
Posts: 17
Joined: 15 Nov 2004, 19:01
Location: Høvik

Post by Henning Christensen » 09 Feb 2006, 10:14

Synes det kryr av navnebrødre i NSK jeg Henning 1, ikke bare i styret.

Følger med på NSK sine sider ang. banedager, her må det fjernes flere kilo med rattrust.

Største problemet nå er å finne ut hvor mye jeg må forandre på buret i Fiat`en. Den har i dag kun et "halvbur" bygget av nå avdøde "Kasper" i sin tid. Det har 38 mm rør (også i høvedbøylen) og jeg blir ikke klok på hva som kreves for historisk i dag.

Henning C
Henning C
2 x Alpine Serie V, 911 Targa og 850 Special

Henning
Champion!
Posts: 747
Joined: 24 Mar 2004, 19:09
Location: Hosle

Post by Henning » 09 Feb 2006, 10:34

Kanskje Edwin kan hjelpe ??

EDWIN!!!!

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 09 Feb 2006, 14:32

Mathis er "klassepappa" for Std.G , - bare å krype over gjerdet og banke på.....
DH

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 09 Feb 2006, 14:36

Henning, har bilen hatt vognlisens i gamle dager?

Er ikke sikker på hvordan dette er lenger, men tror du må ha nyere bur, og da skru-inn bur maks 6-punkt. Ville uansett ha spandert på meg det :)
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 09 Feb 2006, 14:55

Jada, jada, jada! :)

Jeg er ingen ekspert på dette men etter hva jeg kan se så kan en 38mm hovedbøyle brukes hvis så lenge røret har en tykkelse på 2,5mm. Og da er det vel bare å bygge på med resten... Antall innfestnings punkter er forøvrig fritt (maks 8 før '65), men det er noen restriksjoner på hvor innfestningspunktene får være. Men som Dag-Henning sier, snakk med nabo'n han har mere greie på 'G' enn meg.

Når det gjelder homologering så vet jeg ikke noe om Fiat'n - men SEAT 850 Coupe ser iallefall ut til å være Gr. 2 homologert! Men det kan kanskje bli et "lite" problem å få tak i homologeringspapirer for denne... ("Form missing" iflg. FIA's oversikt.)
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Henning Christensen
Pitcrew
Posts: 17
Joined: 15 Nov 2004, 19:01
Location: Høvik

Post by Henning Christensen » 09 Feb 2006, 17:22

Tusen takk for masse gode tips, satser nok på et nytt bur.
Så vidt jeg vet har bilen ikke tidligere hatt vognlisens. Jeg har benyttet bilen til challenge løp på midten av 90 tallet.
Foruten nytt bur, stol, nytt vekselstrømsanlegg, evt. ny tank og sele, håper jeg å gjøre minst mulig med bilen i første omgang.
Må også montere skiver foran da denne ikke har det (noe 850 Spesial skal ha).
Henning C
2 x Alpine Serie V, 911 Targa og 850 Special

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 09 Feb 2006, 17:35

Edwin, Fiat 850 Coupe var et annet karosseri enn 850 Spesial, litt som Stilletto i forhold til Imp. 850 Spesial var overlegne i lille Gr 1, men jeg kan ikke huske å ha sett noen i Gr 2. På den annen side, hva er hukommelsen egentlig verdt? :D
Doc

Post Reply