Rudskogen vant kampen om nasjonalt motorsportsenter

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
Post Reply
Henning
Champion!
Posts: 747
Joined: 24 Mar 2004, 19:09
Location: Hosle

Rudskogen vant kampen om nasjonalt motorsportsenter

Post by Henning » 07 Mar 2006, 16:03

Kulturministeren presenterte Rudskogen som nytt riksanlegg for motorsport i dag.
Kultur- og kirkeminister Trond Giske reiste til Rudskogen tirsdag.

- Jeg fikk en telefon i går kveld hvor jeg ble fortalt at han kommer hit, ja, forteller en overlykkelig ordfører i Rakkestad, Jon Thune.


- Har vært vanskelig å holde det hemmelig
- Jeg fikk beskjed om å ikke si noe om dette før i dag. Det var vanskelig å ikke si fra til folk og juble, men jeg var lojal mot dem, sier ordføreren.

Rudskogen har kjempet om å bli riksanlegg med Eggemoen i Buskerud og Haslemoen i Hedmark.

Styret i Norges Idrettsforbund gikk inn for å legge anlegget til Rudskogen. Norges Motorsportforbund ville velge anlegget på Eggemoen, mens Norges Bilsportforbund ogå har anbefalt Rudskogen.

Alle alternativenes forkjempere har gjort alt de kan for å overbevise kulturministeren om at deres motorsportbane er det eneste alternativet.

- Jeg trodde jo vi hadde det beste alternativet, men jeg var nervøs for hva de skulle velge. Det har vært uhyre spennende, og det var en stor lettelse å få denne beskjeden, sier Thune.


- Olabil og Formel-1
At Giske nå valgte Rudskogen betyr 20 millioner kroner til utbygging av anlegget.

- Det betyr mye for motorsporten. Nå blir det alt fra olabilløp til Formel 1 her, sier ordføreren.

Han tror også at utbyggingen av anlegget blir viktig for næringsliv og utvikling i Rakkestad. Det er ikke beskjedne planer som nå legges for Rudskogen.

Etter 15 års drift skal motorsenteret nå bygges for alle typer kjøretøy, og utvides fra en bane i dag til tre baner som alle kan brukes uavhenging av hverandre.

En utvidelse betyr at anlegget kan ta imot Formel 1-biler for testing, ha VM-runde i roadracing, og ta imot store internasjonale løp.
Drahjelp av Formel 1-stjerne
Og akkurat Formel 1 har hatt sin påvirkning for planene for anlegget. Formel 1-stjernen Michael Schumacher kjøpte nylig fem prosent av aksjene i Rudskogen motorsportsenter.

Det er Schumachers venn, Harald Huysman, som planlegger et gigantisk motorsportanlegg, som skal være bra nok til å brukes som testbane for Formel 1.

Utbyggingen av Rudskogen er planlagt å starte til våren, og skal koste 75 millioner kroner.

Kilde: Nrk.no

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 07 Mar 2006, 16:13

Lurer litt på hvor de skal få tak i de resterende 55 millionene... ?
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 07 Mar 2006, 19:21

Lurer på hvor lang tid det tar før vi får en tribune jeg :D
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

Henning
Champion!
Posts: 747
Joined: 24 Mar 2004, 19:09
Location: Hosle

Post by Henning » 08 Mar 2006, 09:07

bk wrote:Lurer på hvor lang tid det tar før vi får en tribune jeg :D
Hva skal du med det ?
Trodde du var en av utøverne :wink:

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 08 Mar 2006, 11:06

Til min fanklubb!!
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 08 Mar 2006, 13:29

bk wrote:Til min fanklubb!!
Da er det jo nok med fire bruskasser da ;)

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 08 Mar 2006, 16:17

brus?!?!?! Erlig talt! Man har jo litt klasse (3) over det å nyte et bilsportsarrangement! Og hadde de vært fulle hadde nok fansen heiet enda bedre!
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
oyvind
Qualified driver
Posts: 41
Joined: 27 Sep 2005, 00:30
Location: Oslo

Post by oyvind » 10 Mar 2006, 23:54

bk wrote:Lurer på hvor lang tid det tar før vi får en tribune jeg :D
Det gjør jeg også. Det er veldig dårlige forhold for tilskuere både der og på Våler. Men nå kommer jo Rudskogen først i køen.
Øyvind Gunnarsjaa
68 mini pickup

Post Reply