Film: "Super 'loons"

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
Post Reply
User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Film: "Super 'loons"

Post by Sandman » 20 Apr 2006, 08:10

Lås døra og guff opp volumet på fullt - detta må oppleves på "fri eksos"!

Baby Bertha synger såååå fint! :D :D

Snurr film!
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Re: Film: "Super 'loons"

Post by Impracing » 20 Apr 2006, 08:42

Sandman wrote:Lås døra og guff opp volumet på fullt - detta må oppleves på "fri eksos"!

Baby Bertha synger såååå fint! :D :D

Snurr film!
Birg: Hjælp. Kjempehjælp, faktisk! Har fortsatt ikke lyd i min Outlurk Express, og å se på dette uten lyd var tortur!!!
Er'e noe rart at vårs som var i UK på tidlig syttitall falt for Superloons?
Big Gerry, Mick Hill, Tony Strawson, Nick Whiting....og han gærningen som strippet en XJ6 og satte 7-liter Big Block Chevy i hullet etter 4,2 liter'n fra Coventry. Ed, yer a star for finding stuff like this.
Doc

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 21 Apr 2006, 08:11

Fantastisk film!! Fytterakkern det gikk FORT den gangen. Snakk om supercars. Ned i dumpa ut på langsiden ser jo Bertha'en direkte EVIL ut.

Takker for kjempelink ED!

Doc: du ser ikke film med Outlook, det bruker du til epost. :wink:

Skal ta en kikk på maskinen, tipper du må ha nyere mediaplayer.
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 21 Apr 2006, 08:31

bk wrote:Fantastisk film!! Fytterakkern det gikk FORT den gangen. Snakk om supercars. Ned i dumpa ut på langsiden ser jo Bertha'en direkte EVIL ut.

Takker for kjempelink ED!
Du vet, 1973 var siste sesong med skikkelig Gr 2, samme vinteren fikk vil "oljekrisen" med bilfrie søndager, rasjoneringskort på fuel og greier, samt beskjed om at om 20 år var verdens oljereserver oppbrukt....det slo ikke helt til, kanskje. Men i UK kjørte man BTCC for Gr1 fra 1974, dermed ble det mange hotte Gr2 biler ledig, samme med F5000 og racersportsvogner...du fikk nesten slengt dem etter deg. En Gr2 Escort rigget for Superloon BDA kunne lett slankes 150kg med glassfiber i hue og r**a, og da gikk det *alvorlig* fort! Det var veldig populært å dytte amerikanske V8'ere i Escorter og Caprier, selvfølgelig mye billigere enn BDA/BDG også den gangen. Dealer Team Vauxhall (Bill Blydenstein, som har norsk kone) holdt til på en nedlagt jernbanestasjon (Shepreth) og bygde mange hotte Vauxhall'er for Big Gerry. Den første var Big Bertha, som var en Ventora med Holden V8 og dramatisk lettet (g/f dører, skjermer osv) men visuelt temmelig lite endret fra standard. Gerry tryna etterhvert med denne relativt store og tunge bilen, og så begynte arbeidet med Baby Bertha, en Firenza Coupe med mekanikk fra Big Bertha. Den var stort sett uslåelig, eneste gang jeg husker at den fikk bank var av en Chimp.....dvs en Chevron-FVC 2-liter racersportsvogn med et Imp karosseri i g/f tredd oppå Chevron-chassiset. Octane magazine hadde en prøvekjøring av Baby Bertha forrige nummer....magic.
Obs Big Bertha-navnet tok de fra tyskernes kjempe-kanon fra 1 verdenskrig, Tykke-Bertha i Noreg.
Doc

Post Reply