Den ultimate historisk racing maskinen!!
- Peder Nielsen
- Class winner!
- Posts: 261
- Joined: 30 Apr 2004, 15:47
- Location: Borgen, Norway
- Contact:
Den ultimate historisk racing maskinen!!
Var og så historisk racing på gelleråsbanen utenfor karlskoga i helgen og så tidenes feteste bil! Mo i knærne ble jeg!
3,5 liter på 430 hk @ 8500 rpm
16*15" felger med noen alvorlige lisser.
Svensk mester i 76 og 77.
3,5 liter på 430 hk @ 8500 rpm
16*15" felger med noen alvorlige lisser.
Svensk mester i 76 og 77.
- Dag-Henning Nielsen
- Champion!
- Posts: 1383
- Joined: 23 Mar 2004, 13:13
- Location: Oslo
- Contact:
- Peder Nielsen
- Class winner!
- Posts: 261
- Joined: 30 Apr 2004, 15:47
- Location: Borgen, Norway
- Contact:
Tobias(Rune Tobiasson)hadde 0,10sek langsommere rundetid på Falkenberg da bilen var nygjennoppbyggd,enn da han vant SM i 76.
En annen litt spennende ting er at dette er verdens første M-motor.Rune fikk den sendt fra Munchen etter prøvebenken der,men BMW`s egne biler,kjørte nok en sesong med 12v motorer.
Bilen er bygd på Saab fabrikken midt mellom Viggen og Draken,så hvis dere ser nøye,er alle kontakter og fittings fra jagerfly....
Den ER ganske tøff ja!!
En annen litt spennende ting er at dette er verdens første M-motor.Rune fikk den sendt fra Munchen etter prøvebenken der,men BMW`s egne biler,kjørte nok en sesong med 12v motorer.
Bilen er bygd på Saab fabrikken midt mellom Viggen og Draken,så hvis dere ser nøye,er alle kontakter og fittings fra jagerfly....
Den ER ganske tøff ja!!
Marius Heggstad MGB68
- Dag-Henning Nielsen
- Champion!
- Posts: 1383
- Joined: 23 Mar 2004, 13:13
- Location: Oslo
- Contact:
K-G Almstrøm, han med 1800TISA,har også en 3,5CSL,men det er en 71mod,kjørt av "Alle gutta"(Stuck og gjengen), kjørte noen race i 01-02 i allefall(jeg følte at reversen var i,på retta på "Knutan"),denne har til og med de stripene og merkene fra dengang.Tobias`farger er jo "modifiset"fordi han ikke var offisiell BMW works fører,kun"prøvekanin".
Det er i allefall veldig gøy å se begge disse bilene sammen.
Det er i allefall veldig gøy å se begge disse bilene sammen.
Marius Heggstad MGB68
- Peder Nielsen
- Class winner!
- Posts: 261
- Joined: 30 Apr 2004, 15:47
- Location: Borgen, Norway
- Contact:
Husker godt at "Knugen" i Sverige lånte CSLen til Tobiasson, og dro rett i grøfta på Gelleråsbanan....i første svingen! Han fikk sanset seg, spent seg fast pånytt...nytt forsøk...og dro rett av igjen! Da var det slutt på den prøveturen...
Mektig bil, javisst. Man kalte den "Batmobile", ikke helt uten grunn kfr alle aero add-ons. Verste konkurrenten var Kølns 4-kammer 4-ventilers Capri, det var mange sagolike fighter mellom disse to gigant-satsingene...inntil "oljekrisen" vinteren 73/74 plutselig gjorde det politisk ukorrekt å drive med racing, særlig i Norge.
Men dette er en helt annen kategori bil enn de Gr2 bilene vi tilstreber å få på banen. På Silverstone, British GP 1973, hadde de moren og faren til alle kræsj i Gr 2-klassen, da en BDA Escort og en Køln Capri sloss om ledelsen, og skulle varve en 1-liter Mini i den lille klassen, for Gud vet hvilken gang...
Mini'n kom i veien, Capri'en tok av over den og rullet halve langsiden, med
en arm og et ben fra piloten ( Brodie i Capri'n og Matthews i Escorten iirc)
hang i lufta ut av døråpningen. Ikke så veldig klokt med sånne differanser i fart...men heftig å se på var det! Boo Brasta tok hjem en Cologne Capri til Sverige, mener å huske at den brant opp på en bilutstilling...
Mektig bil, javisst. Man kalte den "Batmobile", ikke helt uten grunn kfr alle aero add-ons. Verste konkurrenten var Kølns 4-kammer 4-ventilers Capri, det var mange sagolike fighter mellom disse to gigant-satsingene...inntil "oljekrisen" vinteren 73/74 plutselig gjorde det politisk ukorrekt å drive med racing, særlig i Norge.
Men dette er en helt annen kategori bil enn de Gr2 bilene vi tilstreber å få på banen. På Silverstone, British GP 1973, hadde de moren og faren til alle kræsj i Gr 2-klassen, da en BDA Escort og en Køln Capri sloss om ledelsen, og skulle varve en 1-liter Mini i den lille klassen, for Gud vet hvilken gang...
Mini'n kom i veien, Capri'en tok av over den og rullet halve langsiden, med
en arm og et ben fra piloten ( Brodie i Capri'n og Matthews i Escorten iirc)
hang i lufta ut av døråpningen. Ikke så veldig klokt med sånne differanser i fart...men heftig å se på var det! Boo Brasta tok hjem en Cologne Capri til Sverige, mener å huske at den brant opp på en bilutstilling...
Doc
- Peder Nielsen
- Class winner!
- Posts: 261
- Joined: 30 Apr 2004, 15:47
- Location: Borgen, Norway
- Contact: