Den ultimate historisk racing maskinen!!

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
Post Reply
User avatar
Peder Nielsen
Class winner!
Posts: 261
Joined: 30 Apr 2004, 15:47
Location: Borgen, Norway
Contact:

Den ultimate historisk racing maskinen!!

Post by Peder Nielsen » 08 Jun 2004, 15:42

Var og så historisk racing på gelleråsbanen utenfor karlskoga i helgen og så tidenes feteste bil! Mo i knærne ble jeg! :P

3,5 liter på 430 hk @ 8500 rpm
16*15" felger med noen alvorlige lisser.
Svensk mester i 76 og 77.


Image
Image
Image

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 08 Jun 2004, 16:06

- du får bruke ukepenga dine...... :lol:
DH

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 08 Jun 2004, 16:08

LOL!!! :lol: :lol: :lol:

Fet bil - men farlig rask etter min mening.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Peder Nielsen
Class winner!
Posts: 261
Joined: 30 Apr 2004, 15:47
Location: Borgen, Norway
Contact:

Post by Peder Nielsen » 08 Jun 2004, 16:28

Dag-Henning Nielsen wrote:- du får bruke ukepenga dine...... :lol:
DH
Hvis du går opp til 15 kroner uken så har jeg bilen om 1041,3 år! Ser frem til det!

User avatar
Marius
Polesitter
Posts: 243
Joined: 22 Mar 2004, 17:21
Location: haslum

Post by Marius » 09 Jun 2004, 11:58

Tobias(Rune Tobiasson)hadde 0,10sek langsommere rundetid på Falkenberg da bilen var nygjennoppbyggd,enn da han vant SM i 76.
En annen litt spennende ting er at dette er verdens første M-motor.Rune fikk den sendt fra Munchen etter prøvebenken der,men BMW`s egne biler,kjørte nok en sesong med 12v motorer.
Bilen er bygd på Saab fabrikken midt mellom Viggen og Draken,så hvis dere ser nøye,er alle kontakter og fittings fra jagerfly....
Den ER ganske tøff ja!!
Marius Heggstad MGB68

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 09 Jun 2004, 12:29

- veldig tøff!! - og med 15" brede slicks bak satt det rimelig godt fast.....
Det var så vidt han fikk plass til diffklokka i mellom....... :lol:
DH

User avatar
Marius
Polesitter
Posts: 243
Joined: 22 Mar 2004, 17:21
Location: haslum

Post by Marius » 10 Jun 2004, 12:13

K-G Almstrøm, han med 1800TISA,har også en 3,5CSL,men det er en 71mod,kjørt av "Alle gutta"(Stuck og gjengen), kjørte noen race i 01-02 i allefall(jeg følte at reversen var i,på retta på "Knutan"),denne har til og med de stripene og merkene fra dengang.Tobias`farger er jo "modifiset"fordi han ikke var offisiell BMW works fører,kun"prøvekanin".
Det er i allefall veldig gøy å se begge disse bilene sammen.
Marius Heggstad MGB68

User avatar
Peder Nielsen
Class winner!
Posts: 261
Joined: 30 Apr 2004, 15:47
Location: Borgen, Norway
Contact:

Post by Peder Nielsen » 10 Jun 2004, 13:53

Du kan din BMW historie Marius! Jeg er mektig impringnert! :D Fint å få litt bakgrunnsinfo!
'72 Volvo 142-110 DL
'91 Ducati 906 Paso
'13 Volkswagen Polo GT
'14 Volvo V60-R design AWD

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 11 Jun 2004, 19:04

Husker godt at "Knugen" i Sverige lånte CSLen til Tobiasson, og dro rett i grøfta på Gelleråsbanan....i første svingen! Han fikk sanset seg, spent seg fast pånytt...nytt forsøk...og dro rett av igjen! Da var det slutt på den prøveturen...
Mektig bil, javisst. Man kalte den "Batmobile", ikke helt uten grunn kfr alle aero add-ons. Verste konkurrenten var Kølns 4-kammer 4-ventilers Capri, det var mange sagolike fighter mellom disse to gigant-satsingene...inntil "oljekrisen" vinteren 73/74 plutselig gjorde det politisk ukorrekt å drive med racing, særlig i Norge.
Men dette er en helt annen kategori bil enn de Gr2 bilene vi tilstreber å få på banen. På Silverstone, British GP 1973, hadde de moren og faren til alle kræsj i Gr 2-klassen, da en BDA Escort og en Køln Capri sloss om ledelsen, og skulle varve en 1-liter Mini i den lille klassen, for Gud vet hvilken gang...
Mini'n kom i veien, Capri'en tok av over den og rullet halve langsiden, med
en arm og et ben fra piloten ( Brodie i Capri'n og Matthews i Escorten iirc)
hang i lufta ut av døråpningen. Ikke så veldig klokt med sånne differanser i fart...men heftig å se på var det! Boo Brasta tok hjem en Cologne Capri til Sverige, mener å huske at den brant opp på en bilutstilling...
Doc

User avatar
Marius
Polesitter
Posts: 243
Joined: 22 Mar 2004, 17:21
Location: haslum

Post by Marius » 11 Jun 2004, 21:53

Og Magnus Paulsson har bygd en "replika" av Boo`s Capri med ekte deler,til og med Ge-Kå`s Racingteam farger og merker...og farten er det ikke ikke noe å si på.....
Marius Heggstad MGB68

User avatar
Peder Nielsen
Class winner!
Posts: 261
Joined: 30 Apr 2004, 15:47
Location: Borgen, Norway
Contact:

Post by Peder Nielsen » 12 Jun 2004, 19:12

Det artige var at hvis man kjøpte en "standard" CSL i butikken fikk man med den kjempevingen umontert i bagasjen! Dette får å få homologert bilen antar jeg! Artig!
'72 Volvo 142-110 DL
'91 Ducati 906 Paso
'13 Volkswagen Polo GT
'14 Volvo V60-R design AWD

Post Reply