Hva kan "lovlig" fjernes/demonteres

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
Post Reply
User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Hva kan "lovlig" fjernes/demonteres

Post by bk » 27 Jun 2004, 18:58

Jeg lurer litt på dette ettersom det ser ut til å være forskjellige tolkninger. Ihvertfall blant de i toppen i europa ser jeg at noen lar deler sitte, mens andre tar de av.

På min mini fjerner jeg:

- Alt interiør; tepper, dør og taktrekk, seter, askebegre m.m
- varmeapparat (eller skal det sitte??)
- Krom og ekstra dildall innvendig
- Skiltholder på kuffertlokk
- overriders på støtfangerene (presisert at er ok i app k..)
- én av bensintankene (hvis ikke jeg pælmer begge og skaffer en sikkerhetstank, ref. Karlskoga...)
- Bagasjeromshylle
- Bremseservo
- Panserlås (benytter kroker)

innspill?

User avatar
Peder Nielsen
Class winner!
Posts: 261
Joined: 30 Apr 2004, 15:47
Location: Borgen, Norway
Contact:

Post by Peder Nielsen » 28 Jun 2004, 01:12

Hei!
- Alt interiør; tepper, dør og taktrekk, seter, askebegre m.m :
Høres OK ut etter min mening! Ingen historiske biler i dag kjører med "orginalt interiør".

- Krom og ekstra dildall innvendig
Fjern det!!

- Skiltholder på kuffertlokk
En skiltholder kommer det nok ikke å bli noe mas om! Har aldri hør om at en skiltholder skal være diskvalifikasjonsgrunlag i noen motorsport! (er ikke sikker men.... Petter fikk tross alt 30 sekunder i tillegg for å ha kjørt uten skvettlapper!!!) :roll:

Hornene på støtfanger må fjernes! kun få biler som er godkjent med "støtfanger"/støtfanger! Kravet for at man skal ha støtfanger på bilen er at den skal være en naturlig del av karosseriet ( correct me if I'm wrong ). Tror det er tre biler som er fritatt fra å fjerne fangerene på bilen; Lotus Elan, Volvo Amason og en til som jeg ikke husker (please correct me if I'm wrong again) :)

Bagasjeromshylle regner jeg med at du kan fjerne.

Tar du bort bremseservoen er ikke dette er noe problem tror jeg. Bremseservoen er bilen tross alt homologert med, og regnes vel som et prestasjonsfremmende "hjelpemiddel"!!

Panserlåsene er nok opp til den personen som gir deg vognlisensen til å avgjøre! Man trenger ikke en orginal panserlås. Men panseret må være forsvarlig festet! Er panseret festet med orginale hengsler i bak-kant, trenger man kun ha "splinter", reimer e.l som holder panseret ned i forkant! Samme hvis man fjerner hengslene i bak-kant!
'72 Volvo 142-110 DL
'91 Ducati 906 Paso
'13 Volkswagen Polo GT
'14 Volvo V60-R design AWD

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 28 Jun 2004, 14:45

Dette emne burde kanskje vært postet andre steder - da det er veldig spesifikt for periode-reglementet man kjører etter...

- Den tredje bilen som man forlager at har støtfanger er Mini'n :)

- Bagasjeromshylla kan sikkert fjernes men husk at det er krav til brannsikre torpedovegger.

- Bremseservo kan fjernes eller monteres! (periode specifict?)

- Enkelte reglementer krever at du fjerner orginal panserlås og erstattter denne med pins, reimer, e.l.

- når det gjelder varme apparat så er jeg veldig usikker...
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

Post Reply