Trekkvogner/servicebiler.

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
User avatar
Marius
Polesitter
Posts: 243
Joined: 22 Mar 2004, 17:21
Location: haslum

Post by Marius » 28 Sep 2011, 11:09

Og, det beste med Goodwood er at den bedre halvdel koste seg like mye, og har allerede "uoffisiellt" begynt å forberede neste tur! Det er gøy med gamle kjoler og hatter må vite!
Da blir far glad...og har satt seg på liste hos Barry "Sideways"- Smith for å være styrmann på DRX255C, den skal utpå igjen til neste år......men det er visst mange om beinet, Paddy har vel også førsteretten.....
Marius Heggstad MGB68

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 28 Sep 2011, 13:45

Dag-Henning Nielsen wrote:Det tror jeg på.....! Får håpe på mer slakk i kalenderen neste år, så jeg får fyllt på med litt "real nostalgia".......Doc, var det en sånn Cooper Monaco som Koxvold (?) hadde her i kongeriket ??
Det stemmer, Leif F. Koxold (mannen bak Jiffy-Pot på Østre Aker vei) hadde en maken, med Coventry Climax 2-liters 4-sylinder, tidlig på 60-tallet. Etter å ha solgt den til USA, kjøpte han den første Cortina Lotus som kom på norske skilter, det må ha vært en '64 for den hadde ikke den oppdaterte "Aeroflow" grillen (eller lukene på C-stolpen). Men den hadde factory bucket seats, og den tidlige kardangen med aluminium diffhus. Og alu koffertlokk og panser, som buklet seg av å bli lukket litt hardt :lol:
Sønnen Tore var klassekamerat på realskolen, og han var mer enn villig til å demonstrere hvor lett det var å spinne bakhjula på Lotusen ved start på tørr asfalt...
På Goodwood gikk det en Cooper Monaco med Ford V8, antar det var en 289, som ble lansert av Carrol Shelby i USA som en King Cobra. Cooper'n var bra i den tiden da midtmotorbiler begynte å vise veien framover fra de klassiske frontmotor Jaguar, Ferrari, Aston Martin og Maserati på sent 50-tall, men så kom Colin Chapman med Lotus Nineteen også kalt Monte Carlo, og avdekket det nokså primitive Cooper-chassisets svake sider. Roger Penske kjøpte en av Coopers fabrikks-F1 biler og bygget den om til en toseter, etterhvert med Buick alu V8 i stedet for den originale Climax 2.7 liter fireren. Og så forlot Bruce McLaren også Cooper og startet for seg selv...bygget racersportsvogn for USA-serien på høsten, med Olds V8...Lola kom med T70 spyder med small-block Chevy...og så var Can-Am sirkuset i gang.
Doc

User avatar
Fossil Racing
Race winner!
Posts: 365
Joined: 22 Aug 2005, 18:57
Location: Oslo

Post by Fossil Racing » 28 Sep 2011, 14:44

Marius wrote:Og, det beste med Goodwood er at den bedre halvdel koste seg like mye, og har allerede "uoffisiellt" begynt å forberede neste tur! Det er gøy med gamle kjoler og hatter må vite!
Da blir far glad...og har satt seg på liste hos Barry "Sideways"- Smith for å være styrmann på DRX255C, den skal utpå igjen til neste år......men det er visst mange om beinet, Paddy har vel også førsteretten.....
Jeg har ikke så god oversikt som Doc..........hvem er DRX255C ?
Team Fossil Racing
Vidar
Ford Cortina GT 1965 Historisk rally Gr. 2 kl. F
Cortina 1965 (Lotus TwinCam) Historisk racing F/CT 8

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 28 Sep 2011, 19:31

Fossil Racing wrote:
Marius wrote:Og, det beste med Goodwood er at den bedre halvdel koste seg like mye, og har allerede "uoffisiellt" begynt å forberede neste tur! Det er gøy med gamle kjoler og hatter må vite!
Da blir far glad...og har satt seg på liste hos Barry "Sideways"- Smith for å være styrmann på DRX255C, den skal utpå igjen til neste år......men det er visst mange om beinet, Paddy har vel også førsteretten.....
Jeg har ikke så god oversikt som Doc..........hvem er DRX255C ?
En senere variant av R2D2. Eller av 2C3PO? :lol:
Doc

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 29 Sep 2011, 08:51

- her sitter kunnskapen løst..... :D Lotus Cortinaen til Koxvold er kanskje den Arve Lillehagen kjørte løp med midt på - 60... ?? Registrert på E-skilt ( 4 siffer ) , of "pre-crossflow". RHD, og full av aluminium... (???)
Holm Jacob må vite dette....

DH

User avatar
Holm Jacob Matheson
Class winner!
Posts: 270
Joined: 08 Jun 2004, 08:10
Location: Høvik
Contact:

Post by Holm Jacob Matheson » 29 Sep 2011, 19:49

Image

Koxvold-Lotusen ble satt til salg hos Edgar Haugens Bilforretning, trolig tidlig i 1965.

Trond Schea kjørte et eller to løp med den, dette resulterte i at Odd Moseby parkerte sin Anglia og kjøpte Lotus Cortinaen.

Odd kjørte bilen frem til 1967 da han overtok Ford Motor Norges første importerte Lotus Cortina (Trond Scheas gruppe 2 Lotus). Bildet er fra Drammen Travbane med Odd i tet foran Kjell Gudim i VW "TrøstesLøs" og Helge Menkerud i Cortina GT.

Odd solgte Koxvold-Lotusen videre til Arve Lillehagen som modifiserte bilen med ny grill fra den nyere airflow modellen. Etter det kjørte bla Terje Austad bilen i race.

Da jeg startet restaureringen av min ex Schea Lotus Cortina i 1981 kom jeg i kontakt med en trivelig kar på Granvin på Vestlandet som kunne fortelle at han var siste eier på Koxvold-Lotusen. Den var da hugget opp og restene av kaross ble "slengt" i fjorden! Jeg overtok noen av de spesielle delene fra den bilen som i dag sitter på min Lotus Cortina.

Holm Jacob M
Fordkjører

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 30 Sep 2011, 09:46

- tilleggsopplysning mottatt fra et annet "vandrende motorleksikon" ved navn Tore H. Bratlie : Da Arve Lillehagen kjøpte Lotus'en ble den registrert med D-3498, - ikke "E" .

User avatar
Holm Jacob Matheson
Class winner!
Posts: 270
Joined: 08 Jun 2004, 08:10
Location: Høvik
Contact:

Post by Holm Jacob Matheson » 02 Oct 2011, 12:25

Har snakket med flere som så Koxvold Lotus Cortinaen i Oslo første gangen, dvs rett etter at bilen kom til Norge. De kan fortelle at det var en åpenbaring. Lotus Cortina i 1964 var det råeste av standardbil, ikke rart bilsportfolket gikk over i passgang!

Det er helt riktig som Tore H sier, Lillehagen Lotusen gikk med D-3498. Vi må ha etpar bilder til av bilen:

Dette er fra grusrace i 1967 hvor Arve Lillehagen forsøker å holde Trond Schea i C-600012 bak seg.

Image


Dette er fra et israce i 67-68 hvor en ser at Lillehagen hadde oppgradert Lotusen med grill og blinklys fra den nyere airflow modellen.

Image

HJ
Fordkjører

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 02 Oct 2011, 19:11

Holm Jacob Matheson wrote:Har snakket med flere som så Koxvold Lotus Cortinaen i Oslo første gangen, dvs rett etter at bilen kom til Norge. De kan fortelle at det var en åpenbaring. Lotus Cortina i 1964 var det råeste av standardbil, ikke rart bilsportfolket gikk over i passgang!

Det er helt riktig som Tore H sier, Lillehagen Lotusen gikk med D-3498. J
Hvis voksne bilsportfolk syntes den var en åpenbaring, tenk da hvilket inntrykk den gjorde på en 15-åring på den tiden! Koxvold hadde også en to-dørs Fairlane med alle options , sønnen Tore og jeg satt på til Kanonloppet i '64. På vei mot Ørje ble vi liggende etter en trimmet Amazon som på liv og død skulle kappkjøre, og ikke ville slippe oss i Forden forbi...inntil det dukket opp en lang busslomme på høyre side av veien. Koxvold dro V8'ern ned et gir eller to, la seg inn i busslomma...og freste forbi Volvo'n så fort at jeg mistenker at kjølesystemet fra Hisingen ble sugd tomt i vakuumsuget etter oss...

Såvidt jeg husker, rullet Terje Austad med Lotusen på Bjerke. Samme Austad var litt av en, er, villmann, det har jeg bevitnet på kloss hold. Jeg spurte om han kunne taue meg hjem fra lakkerer'n i min nylakkede Mini Cooper, ( uten motor og gearkasse) og det gjorde han...med to meter tau gikk det i 100km/t rundt Kolbotn og Nordstrand, med undertegnede liggende på bremsepedalen og håndbrekket med maksimalt trøkk...

Austad løpsdebuterte med Gr2 Mini 850 På KNAs Iscup i 1966, tror jeg det var, i alle fall på Øvrevoll. Min far hadde bygget motor med C-AEA 648 kam og greier, og en halvannentommers SU forgasser, og Dag Jacobsen (Merkur Boktrykkeri på Stanseveien) m diverse hjelpere hadde rigget bilen. Dessverre var detaljkunnskapenevåre ikke helt på høyden, vi hadde ikke byttet nål i SU'n så motoren gikk alt for magert når kammen skulle begynne å dra ordentlig.
Doc

User avatar
Holm Jacob Matheson
Class winner!
Posts: 270
Joined: 08 Jun 2004, 08:10
Location: Høvik
Contact:

Post by Holm Jacob Matheson » 04 Oct 2011, 18:21

Slike historier MÅ det bare bli flere av Doc! Det er utrolig viktig å få historiene frem i lyset, snart kan alt være glemt og borte for ever!

Holm Jacob
Fordkjører

Henning
Champion!
Posts: 747
Joined: 24 Mar 2004, 19:09
Location: Hosle

Post by Henning » 05 Oct 2011, 08:58

Fossil Racing wrote:
Marius wrote:Og, det beste med Goodwood er at den bedre halvdel koste seg like mye, og har allerede "uoffisiellt" begynt å forberede neste tur! Det er gøy med gamle kjoler og hatter må vite!
Da blir far glad...og har satt seg på liste hos Barry "Sideways"- Smith for å være styrmann på DRX255C, den skal utpå igjen til neste år......men det er visst mange om beinet, Paddy har vel også førsteretten.....
Jeg har ikke så god oversikt som Doc..........hvem er DRX255C ?
Vidar.
Siden disse nerdene tror alle sitter med denne infoen i hodet, må vi som ikke husker reg.nr. på en MG fra 60-tallet søke på nett.
http://www.mgexperience.net/motorsport/ ... s/DRX255C/

User avatar
Fossil Racing
Race winner!
Posts: 365
Joined: 22 Aug 2005, 18:57
Location: Oslo

Post by Fossil Racing » 05 Oct 2011, 13:53

Henning wrote: Vidar.
Siden disse nerdene tror alle sitter med denne infoen i hodet, må vi som ikke husker reg.nr. på en MG fra 60-tallet søke på nett.
http://www.mgexperience.net/motorsport/ ... s/DRX255C/
Hei Henning, takk for hjelpen. Hopkirk, den samme mannen som kjørte Mini i sin tid ? Til spesialistene på MG - Long nose - er denne kun festet utenpå det "originale" karrosseriet for å bedre luftmotstand ?
Team Fossil Racing
Vidar
Ford Cortina GT 1965 Historisk rally Gr. 2 kl. F
Cortina 1965 (Lotus TwinCam) Historisk racing F/CT 8

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 05 Oct 2011, 14:43

- liten digresjon vedr. Paddy Hopkirk, servert av samme mann i et intervju i Motor Sport : Hopkirk hadde vunnet Monte Carlo, og var ute og kjørte i London et par måneder senere. Han kjørte feil, og foretok en brekkvending midt i en Londongate...... - ble observert og stoppet av politiet. Følgende samtale utspant seg : Sint politimann : " Who the hell do you think you are ? - Paddy Hopkirk, or something..??" Svar: "Yes..." :D

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 08 Oct 2011, 19:17

Holm Jacob Matheson wrote:Slike historier MÅ det bare bli flere av Doc! Det er utrolig viktig å få historiene frem i lyset, snart kan alt være glemt og borte for ever!

Holm Jacob
Takk for hyggelig kommentar!
Hva med historien om Greger Strøms første Lotus, har jeg dratt den på Forumet?
Doc

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 10 Oct 2011, 10:09

- kom så med den.... :D

Post Reply