Trekkvogner/servicebiler.

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 11 Oct 2011, 17:01

Dag-Henning Nielsen wrote:- kom så med den.... :D
Greger Strøm ja, Fordguru framfor alle, kjørte løp på Leangen travbane allerede før krigen i hjemmelaget Ford spesial, og krumtapp på mange byggerier på femti-tallet, via "Fram Motorkompani" i Gamlebyen, nede der hvor Ekebergveien begynner å klatre oppover. En av bilene Greger bygget, skulle ha ovale rør i ramma, slik som på Alfa-Romeo. Det hadde han sett på tur til løp på Kontinentet som tenåring, i den tiden da "Bjørnstadtjukken" herjet som verst med Bugatti, ERA og Alfa-Romeo.

Men i etterkrigstidens knappe Norge var ikke sånt rør å oppdrive...så Greger sveiste sammen rør med ulik diameter, og kledde dem med plate som han sveiste på...et voila! Ovale rammerør! En av bilene han og fatter bygde, ble bygd i en fraflyttet villa på Lysaker, midt i stua visstnok...men da bilen stod trillbar på fire hjul,var den ikke til å få ut gjennom inngangsdøra. Og hva gjorde man så? Jo, man rev ned den ene kortveggen i stua, og trillet bilen ut den veien! Ikke helt sikker, men tror det var den bilen som ble kjent som "Stouslandvogna", kjørt av ex-jagerflyger Jack Stousland...som en gang hadde fløyet Spitfire mellom tårnene på Rådhuset i Oslo. Jack Stenslet vet vel mer detaljer ang dette.

Greger og fatter dro til Le Mans i 1955, det året det smalt så fælt og over 80 mennesker mistet livet. Men fatter hadde tatt turen før, i 1952, Oslo- Le Mans i 1923 Ford model T, med marsjfart på 45 km/t. De var visst hjemme på våren i '53 :lol:

I 1954 bygget fatter "Gjølbergvogna" som jo også finnes i Gjølberg jrs eie idag. Mekanikken kom fra en tidlig etterkrigs Fordbasert enseters racerbil som lød navnet "Non Plus Ultra". Jeg var 5 år gammel, og husker ennå de kom tauende med det lave sølvglinsende monstrumet som spyttet stikkflammer ut av fire korte ekshaustrør-stubber på siden av panseret.
Det var kanskje da jeg ble ødelagt...eller var det på Bjerke? Eller Gjersjøen? Eller Østensjøvannet?

Men hokkesom, det var Greger og Lotusen, ja. Som tidligere beskrevet, kjørte Koxvold den første Ford Cortina powered by Lotus (kort og greit navn da bilen ble lansert...) og snart var begrepet "Lotus" det hotteste som var.
Greger Strøm, som fortsatt var aktiv racerkjører av og til, kjørte en grå Anglia i Gruppe 5. En eksotisk Twin Cam var nok bare en drøm. Men Greger visste råd. På den tiden var Melange ("Ta Melange!")kongen blant margariner, men et annet merke var også mye solgt, nemlig Lotus Plantemargarin: En halvkilos fettklump, pakket inn i hvitt smørpapir, med Lotus Plantemargarin trykket i store røde bokstaver. Til et løp, jeg tror det var på Bjørkelangen, stilte Greger med sirlig utklippet Lotus-logo i rødt på hvit bunn, på begge forskjermene på Anglia'n. Jeg husker ennå Gregers latter da han presenterte mesterstykket, latteren hans minnet
mest om lyden på en Jap-motor i det man slipper gassen. Det var Gregers første Lotus. Men den ble fulgt av mange, mange...
Doc

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 14 Oct 2011, 14:08

:lol: :lol: :lol: :lol: Konge!
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

øyvind andersen
Pitcrew
Posts: 16
Joined: 24 Apr 2010, 10:07
Location: Vrådal

Post by øyvind andersen » 14 Oct 2011, 18:21

Artig lesing :lol: :lol:

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 20 Oct 2011, 18:50

Sånn apropo gamle norske biler etc...

Doc; kjenner du til denne?

http://www.flickr.com/photos/68782162@N07/6256564773/
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Lars P
Race Engineer
Posts: 25
Joined: 18 Jan 2009, 21:53
Location: Jessheim

Post by Lars P » 20 Oct 2011, 19:54

:D Håper Doc. har sett denne bilen i aksjon.

De eldste bilene og alle de gode historiene burde kansje ha en egen tråd så trekkvognene får bedre plass, her kan det jo komme mye etter hvert.

Historie i Historisk ?

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 13 Nov 2011, 12:04

Sandman wrote:Sånn apropo gamle norske biler etc...

Doc; kjenner du til denne?

http://www.flickr.com/photos/68782162@N07/6256564773/
Fint lite, det var en BMW-basert spesialbygg fra midten av femtitallet, mao på banen før jeg var ti år gammel. Minnet litt om C-type Jag i linjene, og var egentlig ganske proft bygget. Husker den vagt fra isen. Jan Arthur Iversen involvert? Det gikk en Veritas-BMW på isen noen år, kjørt av Petter von Tangen iirc, men den så ganske annerledes ut. Bilene var omtrent samtidige med Gjølbergs Masse-rart-i. Skal søke litt rundt i gamle blader og se om jeg kan friske opp minnepinnen.
Doc

User avatar
kadettsprint
Mid-fielder
Posts: 76
Joined: 13 Dec 2007, 15:06

Post by kadettsprint » 14 Nov 2011, 21:42

Edwin og Doc, kan det være den selvbygde bilen til Per Fossum fra Særp
60+ åring fra Fredrikstad med kat.F til 1000ccm.

Henning
Champion!
Posts: 747
Joined: 24 Mar 2004, 19:09
Location: Hosle

Post by Henning » 15 Nov 2011, 09:33

kadettsprint wrote:Edwin og Doc, kan det være den selvbygde bilen til Per Fossum fra Særp
Stemmer nok det.
Bildet er fra Vårmønstringen på Øvrevoll for noen år siden.
Bilen ble kalt "Fossum racer" eller noe lignende.

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 15 Nov 2011, 23:04

Henning wrote:
kadettsprint wrote:Edwin og Doc, kan det være den selvbygde bilen til Per Fossum fra Særp
Stemmer nok det.
Bildet er fra Vårmønstringen på Øvrevoll for noen år siden.
Bilen ble kalt "Fossum racer" eller noe lignende.
Joda, det var Per Fossum fra Særp som bygde den. Han bygde først en BMW-basert spesialracer i 1946-47, en med åpne sykkelskjermer og en slags sentralrørsramme, og med uavhengig hjuloppheng både framme og bak. Den vant blant annet et løp på Sommerro-banen her i Halden...samme året jeg ble født. Fossum arbeidet på Glomma Papp, der Jan Arthur Iversen ble sjef etterhvert. Iversen bygde også biler , bl a flere "Midgets" sammen med en kar som het Rolf Rådal, og bilene ble kalt RJ 500. JAP-motor, med alu-karosseri laget av deler av drop-tanker fra krigsfly. Den tidens resirkulering, og som sådan svært miljøriktig tenkt :lol:
Senere bygde Rådal og Iversen en ultralett racersportsvogn, RJ 1500, med firesylinders twincam Porsche Carrera-motor - en riktig kruttpakke som vant mange løp. Fossum var ikke direkte involvert i det bygget, selv om han nok hadde vært "mentor " for Iversen underveis.
Bilen bildet viser, er Fossums andre BMW spesial, med seks-sylinder motor med 328 topplokk og seks Amalforgassere (fekf forgaffere...jeg lar borret gå, jeg...) og tom. tørrsumpsmøring! Multitube rørramme, uavhengig fjæring rund baut, og et lavt og elegant aluminiumkarosseri, ikke ulikt Jaguar C-type i linjene. Ete meget avansert bygge...*den* skulle ha gått på Goodwood, slik som Carlo Eriksens RJ-500 gjorde for ca ti år siden.
Jan Arthur holdt jo koken i racing til tidlig på nitti-tallet, på slutten i rallycross, med Ford RS200. Litt av en karriere!
Og apropos rallycross for 30 år siden, noen som kjenner historien om Thor Holm som skulle bygge racerbil av VW boble...og den måtte ha tannstangsstyring...med litt uforutsette konsekvenser?
Last edited by Impracing on 16 Nov 2011, 22:34, edited 1 time in total.
Doc

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 16 Nov 2011, 08:01

- fortell.... :D

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 16 Nov 2011, 09:23

Dag-Henning Nielsen wrote:- fortell.... :D
Hehe, jeg tenkte det samme.... :lol:

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 16 Nov 2011, 20:24

Vegard wrote:
Dag-Henning Nielsen wrote:- fortell.... :D
Hehe, jeg tenkte det samme.... :lol:
Joda, min gode venn Holmer'n ble lurt med i et kjendisheat lokalt i Halden en gang i bilcrossens barndom. Han hadde liten eller ingen interesse for motorsport fra tidligere, men tente spontant t og da skulle det bygges en skikkelig bil til rallycross...og en Boble måtte det være!

Gode gamle Thor var ikke overlesset med kunnskaper om sporten (eller teknikken!) men han lærte veldig raskt...og han hadde entusiasme og energi i bøtter og spann når han først tente på noe. Så Boble skulle det bli, med alle bells and whistles, råeste motoren, bredeste felgene og det hele. Og altså...tannstangstyring. Såpass var klart, at en racerbil kunne ikke ha snekkestyring. Så dermed ble det funnet fram en tannstang som passet sånn noenlunde på bredde og høyde over havet (såvidt jeg husker ble bilen bygget hovedsakelig ute på Røsnæs Bilopphoggeri). På øyemål ble det sveiset inn braketter i Boblechassiset slik at tannstanga sto sånn ca riktig i forhold til styrearmene...og bygget skred fram til det en dag var på tide å rulle bilen ut av verkstedet og ned en liten bakke til gårdsplassen.

Det var bare det at en liten detalj var oversett (de store detaljene ble oversett også) og det var at på originalbilen var tannstanga montert foran framhjulene, mens på VW'n passet den best bak hjulene, og da snudd opp/ned. Men andre ord, tannstanga var snudd på hodet i forhold til originalplasseringen...og hva skjedde da? Jo, med Holmer'n bak rattet trillet nybygget ned bakken, og Thor svingte til venstre for å rulle inn på parkeringen...men opp/ned tannstanga gjorde at bilen pilte ut til høyre!
Det ble brått veldig stille en stund, bare lyden av kløende fingre i hår kunne høres...inntil en eller annen, muligens Eivind Røsnæs selv ytret de bevingede ord: "Jaja, bare du får kjørt'n litt så venneru deg nok til det vettu!"
Doc

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 17 Nov 2011, 00:11

LOL!!

Konge kommentar!!
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 21 Nov 2011, 08:43

Helt værst...!!! LOL :lol:

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 24 Sep 2013, 11:37


Post Reply