Greger Strøm ja, Fordguru framfor alle, kjørte løp på Leangen travbane allerede før krigen i hjemmelaget Ford spesial, og krumtapp på mange byggerier på femti-tallet, via "Fram Motorkompani" i Gamlebyen, nede der hvor Ekebergveien begynner å klatre oppover. En av bilene Greger bygget, skulle ha ovale rør i ramma, slik som på Alfa-Romeo. Det hadde han sett på tur til løp på Kontinentet som tenåring, i den tiden da "Bjørnstadtjukken" herjet som verst med Bugatti, ERA og Alfa-Romeo.Dag-Henning Nielsen wrote:- kom så med den....
Men i etterkrigstidens knappe Norge var ikke sånt rør å oppdrive...så Greger sveiste sammen rør med ulik diameter, og kledde dem med plate som han sveiste på...et voila! Ovale rammerør! En av bilene han og fatter bygde, ble bygd i en fraflyttet villa på Lysaker, midt i stua visstnok...men da bilen stod trillbar på fire hjul,var den ikke til å få ut gjennom inngangsdøra. Og hva gjorde man så? Jo, man rev ned den ene kortveggen i stua, og trillet bilen ut den veien! Ikke helt sikker, men tror det var den bilen som ble kjent som "Stouslandvogna", kjørt av ex-jagerflyger Jack Stousland...som en gang hadde fløyet Spitfire mellom tårnene på Rådhuset i Oslo. Jack Stenslet vet vel mer detaljer ang dette.
Greger og fatter dro til Le Mans i 1955, det året det smalt så fælt og over 80 mennesker mistet livet. Men fatter hadde tatt turen før, i 1952, Oslo- Le Mans i 1923 Ford model T, med marsjfart på 45 km/t. De var visst hjemme på våren i '53
I 1954 bygget fatter "Gjølbergvogna" som jo også finnes i Gjølberg jrs eie idag. Mekanikken kom fra en tidlig etterkrigs Fordbasert enseters racerbil som lød navnet "Non Plus Ultra". Jeg var 5 år gammel, og husker ennå de kom tauende med det lave sølvglinsende monstrumet som spyttet stikkflammer ut av fire korte ekshaustrør-stubber på siden av panseret.
Det var kanskje da jeg ble ødelagt...eller var det på Bjerke? Eller Gjersjøen? Eller Østensjøvannet?
Men hokkesom, det var Greger og Lotusen, ja. Som tidligere beskrevet, kjørte Koxvold den første Ford Cortina powered by Lotus (kort og greit navn da bilen ble lansert...) og snart var begrepet "Lotus" det hotteste som var.
Greger Strøm, som fortsatt var aktiv racerkjører av og til, kjørte en grå Anglia i Gruppe 5. En eksotisk Twin Cam var nok bare en drøm. Men Greger visste råd. På den tiden var Melange ("Ta Melange!")kongen blant margariner, men et annet merke var også mye solgt, nemlig Lotus Plantemargarin: En halvkilos fettklump, pakket inn i hvitt smørpapir, med Lotus Plantemargarin trykket i store røde bokstaver. Til et løp, jeg tror det var på Bjørkelangen, stilte Greger med sirlig utklippet Lotus-logo i rødt på hvit bunn, på begge forskjermene på Anglia'n. Jeg husker ennå Gregers latter da han presenterte mesterstykket, latteren hans minnet
mest om lyden på en Jap-motor i det man slipper gassen. Det var Gregers første Lotus. Men den ble fulgt av mange, mange...