Escort mk2 RS2000 2L OHC Grp2

Spesifikt om Periode I; FIA App. K, teknisk, deltagere, planer, osv. osv.
Post Reply
GeirO
Race Engineer
Posts: 30
Joined: 26 Nov 2009, 12:58

Escort mk2 RS2000 2L OHC Grp2

Post by GeirO » 27 Feb 2014, 18:52

Hei

Etter hva jeg kan lese av det som er skrevet om denne bilen, kan man kjøre med Atlas etc. og 9'' tromler i periode I. Men er det noen som har en ide om det holder med en original 3L Capri bakaksel? Eller blir det bare sorgen?


Ser ut til å kunne være en morsom bil til en relativt gunstig pris.
Værst barsk og!

Ingen konkrete planer enda.


Geir.

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Post by atle » 27 Feb 2014, 20:34

En Atlasaksel med diffbrems som er i orden er nok det siste som raser på en Escort... :)

GeirO
Race Engineer
Posts: 30
Joined: 26 Nov 2009, 12:58

Post by GeirO » 27 Feb 2014, 23:48

atle wrote:En Atlasaksel med diffbrems som er i orden er nok det siste som raser på en Escort... :)
Huh...

Atlas=Køln?

Banjo=Britisk?

Originale stikkaksler osv i god stand, og en frisk diffbrems= Alt i orden?

Jeg hadde en ide om at Atlas var en produsent av race biter, type Quaife..

Takk for svar!

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 28 Feb 2014, 08:41

GeirO wrote:
Huh...

Atlas=Køln?

Banjo=Britisk?

Originale stikkaksler osv i god stand, og en frisk diffbrems= Alt i orden?

Jeg hadde en ide om at Atlas var en produsent av race biter, type Quaife..

Takk for svar!
Nei, Køln = Køln :lol:

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Post by atle » 28 Feb 2014, 09:19

Bakakselkurs Ford :

Banjo/Timken : Engelsk aksel hvor man kan skru ut hele diffhuset for rep. Diffhuset er lik på alle ,fra Anglia 1959 til siste Escort rundt 1980. tåler utrolig mye med diffbrems montert, har erfart den i bruk med 240 hk på hjula med Cosworthmotor. Kan kanskje finne på å rase i rallyskogen pg.av hopp og sprett..

Liten Kølnaksel : Liten tass med lokk bak, satt hovedsakelig på tyske Escorter, men også på noen Taunuser. Denne bruker vi kun til transport til og fra lakkering :lol:

Stor Kølnaksel /'Atlas' : Satt hovedsakelig på Capri, men Taunus med store akselen hadde samme senter, ganske identisk med en av Transitakslene. Satt også originalt i kort versjon på Escort mk1 mellom 1968 og 1969, mest sannsynlig for å få den homologert...
Disse tåler 'det meste', med fullflytende drivaksler er den 'skuddsikker'.
MEN - den er en tung klump, ikke så lettskrudd , og absolutt ikke nødvendig på en asfaltbane med 200 hk... :!:

GeirO
Race Engineer
Posts: 30
Joined: 26 Nov 2009, 12:58

Post by GeirO » 28 Feb 2014, 11:45

Vegard wrote:
GeirO wrote:
Huh...

Atlas=Køln?

Banjo=Britisk?

Originale stikkaksler osv i god stand, og en frisk diffbrems= Alt i orden?

Jeg hadde en ide om at Atlas var en produsent av race biter, type Quaife..

Takk for svar!
Nei, Køln = Køln :lol:
Haha :D

GeirO
Race Engineer
Posts: 30
Joined: 26 Nov 2009, 12:58

Post by GeirO » 28 Feb 2014, 11:59

atle wrote:Bakakselkurs Ford :

Banjo/Timken : Engelsk aksel hvor man kan skru ut hele diffhuset for rep. Diffhuset er lik på alle ,fra Anglia 1959 til siste Escort rundt 1980. tåler utrolig mye med diffbrems montert, har erfart den i bruk med 240 hk på hjula med Cosworthmotor. Kan kanskje finne på å rase i rallyskogen pg.av hopp og sprett..

Liten Kølnaksel : Liten tass med lokk bak, satt hovedsakelig på tyske Escorter, men også på noen Taunuser. Denne bruker vi kun til transport til og fra lakkering :lol:

Stor Kølnaksel /'Atlas' : Satt hovedsakelig på Capri, men Taunus med store akselen hadde samme senter, ganske identisk med en av Transitakslene. Satt også originalt i kort versjon på Escort mk1 mellom 1968 og 1969, mest sannsynlig for å få den homologert...
Disse tåler 'det meste', med fullflytende drivaksler er den 'skuddsikker'.
MEN - den er en tung klump, ikke så lettskrudd , og absolutt ikke nødvendig på en asfaltbane med 200 hk... :!:

Genjalt! :)
Der ble jeg spart for timer med google...
Takker og bukker for kurs :)

Geir

User avatar
RS 1800
Class winner!
Posts: 329
Joined: 20 Feb 2005, 15:50
Location: Ringerike
Contact:

Post by RS 1800 » 28 Feb 2014, 17:27

:wink:

Image
Last edited by RS 1800 on 02 Mar 2014, 09:19, edited 1 time in total.
Jørn M. Hanssen

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Post by atle » 28 Feb 2014, 23:33

På grunn av de nye opplysningene i saken, så blir det ennå lettere å forstå hvorfor man skal velge BANJO : Da har man 48 færre valgmuligheter.. :lol:

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 01 Mar 2014, 08:41

atle wrote:På grunn av de nye opplysningene i saken, så blir det ennå lettere å forstå hvorfor man skal velge BANJO : Da har man 48 færre valgmuligheter.. :lol:
Haha, jeg tenkte nøyaktig det samme :lol:

GeirO
Race Engineer
Posts: 30
Joined: 26 Nov 2009, 12:58

Post by GeirO » 01 Mar 2014, 11:14

Takk for info :)


Om en Banjo holder og er lettere ser det ut som et bra valg til mitt eventuelle formål.

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Post by atle » 01 Mar 2014, 11:31

Det er nok riktig observert. Det er grunner til at noen biler aldri blir ferdige...bare det å få analysert seg fram til riktig Atlas-type vil jo ta flere år...så skal man gjøre det samme på geardeler, motordeler, forstilling, osv...da går det fort 20 år. Da kjører de gjenlevende av oss historisk racing med Think og Tesla...grøss.. :roll:

GeirO
Race Engineer
Posts: 30
Joined: 26 Nov 2009, 12:58

Post by GeirO » 02 Mar 2014, 19:38

GRØSS!

Ut i garasjen å lage plass :)

User avatar
Ole Christian Moseby
Grease monkey
Posts: 4
Joined: 26 Oct 2010, 08:52
Location: Bjørkelangen

Re: Escort mk2 RS2000 2L OHC Grp2

Post by Ole Christian Moseby » 15 Sep 2017, 09:41

Hei,

"Stjeler" denne tråden litt, da jeg ikke så grunn til å lage en tråd til med samme overskrift.
Har begynt sånn smått med et bygge, med plan om deltagelse i historisk racing og noen sprintrally.
Forstår at denne ikke er homologert med all verden, men her skal det bygges bil for å kunne ha det gøy ;)

Det jeg har forstått, er at følgende er lov: (må gjerne korrigere meg om det ikke stemmer)

Pinto (OHC) med liggende gassere.
Rocket girkasse, rettskåret med synkroringer.
Hel mellomaksel
Banjo eller Atlas aksel med sperre og 2 link.
M16 caliper med ventilerte skiver foran og 9" trommel bak.
Bremsevogge
Justerbare coilover fjærben, men med bladfjær i tillegg bak.
Skjermutbyggere
Stående dempertårn bak.
13" hjul

Prøver å lese meg opp på 5566 papirene om dagen, men det er enkelte ting jeg lurer på, som jeg ikke klarer å finne godt svar på der.

Hvordan er det med Panhard-stag, er det lov?

Girkasse- og diff-tunnel, kan man forstørre disse?

Er det lov med plast sideruter?

På forhånd takk for svar.

Ole Christian Moseby

Post Reply