Escort mk2 RS2000 2L OHC Grp2
Escort mk2 RS2000 2L OHC Grp2
Hei
Etter hva jeg kan lese av det som er skrevet om denne bilen, kan man kjøre med Atlas etc. og 9'' tromler i periode I. Men er det noen som har en ide om det holder med en original 3L Capri bakaksel? Eller blir det bare sorgen?
Ser ut til å kunne være en morsom bil til en relativt gunstig pris.
Værst barsk og!
Ingen konkrete planer enda.
Geir.
Etter hva jeg kan lese av det som er skrevet om denne bilen, kan man kjøre med Atlas etc. og 9'' tromler i periode I. Men er det noen som har en ide om det holder med en original 3L Capri bakaksel? Eller blir det bare sorgen?
Ser ut til å kunne være en morsom bil til en relativt gunstig pris.
Værst barsk og!
Ingen konkrete planer enda.
Geir.
Bakakselkurs Ford :
Banjo/Timken : Engelsk aksel hvor man kan skru ut hele diffhuset for rep. Diffhuset er lik på alle ,fra Anglia 1959 til siste Escort rundt 1980. tåler utrolig mye med diffbrems montert, har erfart den i bruk med 240 hk på hjula med Cosworthmotor. Kan kanskje finne på å rase i rallyskogen pg.av hopp og sprett..
Liten Kølnaksel : Liten tass med lokk bak, satt hovedsakelig på tyske Escorter, men også på noen Taunuser. Denne bruker vi kun til transport til og fra lakkering
Stor Kølnaksel /'Atlas' : Satt hovedsakelig på Capri, men Taunus med store akselen hadde samme senter, ganske identisk med en av Transitakslene. Satt også originalt i kort versjon på Escort mk1 mellom 1968 og 1969, mest sannsynlig for å få den homologert...
Disse tåler 'det meste', med fullflytende drivaksler er den 'skuddsikker'.
MEN - den er en tung klump, ikke så lettskrudd , og absolutt ikke nødvendig på en asfaltbane med 200 hk...
Banjo/Timken : Engelsk aksel hvor man kan skru ut hele diffhuset for rep. Diffhuset er lik på alle ,fra Anglia 1959 til siste Escort rundt 1980. tåler utrolig mye med diffbrems montert, har erfart den i bruk med 240 hk på hjula med Cosworthmotor. Kan kanskje finne på å rase i rallyskogen pg.av hopp og sprett..
Liten Kølnaksel : Liten tass med lokk bak, satt hovedsakelig på tyske Escorter, men også på noen Taunuser. Denne bruker vi kun til transport til og fra lakkering
Stor Kølnaksel /'Atlas' : Satt hovedsakelig på Capri, men Taunus med store akselen hadde samme senter, ganske identisk med en av Transitakslene. Satt også originalt i kort versjon på Escort mk1 mellom 1968 og 1969, mest sannsynlig for å få den homologert...
Disse tåler 'det meste', med fullflytende drivaksler er den 'skuddsikker'.
MEN - den er en tung klump, ikke så lettskrudd , og absolutt ikke nødvendig på en asfaltbane med 200 hk...
atle wrote:Bakakselkurs Ford :
Banjo/Timken : Engelsk aksel hvor man kan skru ut hele diffhuset for rep. Diffhuset er lik på alle ,fra Anglia 1959 til siste Escort rundt 1980. tåler utrolig mye med diffbrems montert, har erfart den i bruk med 240 hk på hjula med Cosworthmotor. Kan kanskje finne på å rase i rallyskogen pg.av hopp og sprett..
Liten Kølnaksel : Liten tass med lokk bak, satt hovedsakelig på tyske Escorter, men også på noen Taunuser. Denne bruker vi kun til transport til og fra lakkering
Stor Kølnaksel /'Atlas' : Satt hovedsakelig på Capri, men Taunus med store akselen hadde samme senter, ganske identisk med en av Transitakslene. Satt også originalt i kort versjon på Escort mk1 mellom 1968 og 1969, mest sannsynlig for å få den homologert...
Disse tåler 'det meste', med fullflytende drivaksler er den 'skuddsikker'.
MEN - den er en tung klump, ikke så lettskrudd , og absolutt ikke nødvendig på en asfaltbane med 200 hk...
Genjalt!
Der ble jeg spart for timer med google...
Takker og bukker for kurs
Geir
Det er nok riktig observert. Det er grunner til at noen biler aldri blir ferdige...bare det å få analysert seg fram til riktig Atlas-type vil jo ta flere år...så skal man gjøre det samme på geardeler, motordeler, forstilling, osv...da går det fort 20 år. Da kjører de gjenlevende av oss historisk racing med Think og Tesla...grøss..
- Ole Christian Moseby
- Grease monkey
- Posts: 4
- Joined: 26 Oct 2010, 08:52
- Location: Bjørkelangen
Re: Escort mk2 RS2000 2L OHC Grp2
Hei,
"Stjeler" denne tråden litt, da jeg ikke så grunn til å lage en tråd til med samme overskrift.
Har begynt sånn smått med et bygge, med plan om deltagelse i historisk racing og noen sprintrally.
Forstår at denne ikke er homologert med all verden, men her skal det bygges bil for å kunne ha det gøy
Det jeg har forstått, er at følgende er lov: (må gjerne korrigere meg om det ikke stemmer)
Pinto (OHC) med liggende gassere.
Rocket girkasse, rettskåret med synkroringer.
Hel mellomaksel
Banjo eller Atlas aksel med sperre og 2 link.
M16 caliper med ventilerte skiver foran og 9" trommel bak.
Bremsevogge
Justerbare coilover fjærben, men med bladfjær i tillegg bak.
Skjermutbyggere
Stående dempertårn bak.
13" hjul
Prøver å lese meg opp på 5566 papirene om dagen, men det er enkelte ting jeg lurer på, som jeg ikke klarer å finne godt svar på der.
Hvordan er det med Panhard-stag, er det lov?
Girkasse- og diff-tunnel, kan man forstørre disse?
Er det lov med plast sideruter?
På forhånd takk for svar.
Ole Christian Moseby
"Stjeler" denne tråden litt, da jeg ikke så grunn til å lage en tråd til med samme overskrift.
Har begynt sånn smått med et bygge, med plan om deltagelse i historisk racing og noen sprintrally.
Forstår at denne ikke er homologert med all verden, men her skal det bygges bil for å kunne ha det gøy
Det jeg har forstått, er at følgende er lov: (må gjerne korrigere meg om det ikke stemmer)
Pinto (OHC) med liggende gassere.
Rocket girkasse, rettskåret med synkroringer.
Hel mellomaksel
Banjo eller Atlas aksel med sperre og 2 link.
M16 caliper med ventilerte skiver foran og 9" trommel bak.
Bremsevogge
Justerbare coilover fjærben, men med bladfjær i tillegg bak.
Skjermutbyggere
Stående dempertårn bak.
13" hjul
Prøver å lese meg opp på 5566 papirene om dagen, men det er enkelte ting jeg lurer på, som jeg ikke klarer å finne godt svar på der.
Hvordan er det med Panhard-stag, er det lov?
Girkasse- og diff-tunnel, kan man forstørre disse?
Er det lov med plast sideruter?
På forhånd takk for svar.
Ole Christian Moseby