Classic Touring Cars - bygge Cooper S

Spesifikt om periode E og F dvs. biler før '65; FIA App. K, teknisk, deltagere, planer, osv. osv.
Post Reply
User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Classic Touring Cars - bygge Cooper S

Post by bk » 26 Mar 2004, 10:25

Som kjent har FIA laget en ny kategori - Classic Touring Cars. Dette åpner for at man kan bygge om f.eks en Mini 850/1000 til Cooper S. Man må holde seg til homologeringspapirene, men det er ikke mye som skiller en S fra en 850 i prinsippet. Følgende er spesifikt for en S (i forhold til andre lett tilgjengelige mini-deler som kan brukes)

- Forbremser og hjulspindler fra Cooper S
- Tromler med innebygde spacere bak og koniske rullelagre
- "Remote" type gearoverføring
- 1275 S blokk
- Cooper S speedometer
- Grill
- Merker

Legg gjerne til annet som må være med!
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Mr Bridger
Polesitter
Posts: 192
Joined: 22 Mar 2004, 15:05
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Mr Bridger » 26 Mar 2004, 13:07

Må man har korrekt speedometer ? Hva med doble tanker ?

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 26 Mar 2004, 13:08

Tror speedo'en, men er ikke 100%. Doble tanker var jo en option frem til 66, var det ikke? (hvis, så plukker jeg ut en av mine...)
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

vegar
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Mar 2004, 16:22
Location: Plankebyen

Post by vegar » 26 Mar 2004, 13:37

Vil det si at hvis man bygger en -69 så må man ha doble tanker da dette var standar (tror jeg)???
Anybody can buy four letters, but legends aren't for sale!

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 26 Mar 2004, 14:56

Jepp 8)
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 26 Mar 2004, 15:21

Kan jo bare legge til at 12G940 toplokket er godkjent brukt på Cooper 'S av FIA - så man trenger derfor ikke modifisere eller kjøpe inn dyre orginale 'S topplokk...

FIA forlanger også at man må kjøre med støtfangere på Mini'n :)
Last edited by Sandman on 26 Mar 2004, 15:32, edited 1 time in total.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 26 Mar 2004, 15:30

...men man trenger ikke overriders på fangerene slik jeg tolker det. Vekt spart! (0,0000000001 kg...hehe)
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Mr Bridger
Polesitter
Posts: 192
Joined: 22 Mar 2004, 15:05
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Mr Bridger » 29 Mar 2004, 16:57

Hmmm... da må jeg til å finne en høyretank og et originalt Speedo tror jeg.

Post Reply