Batteriets plassering

Spesifikt om periode E og F dvs. biler før '65; FIA App. K, teknisk, deltagere, planer, osv. osv.
Post Reply
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Batteriets plassering

Post by Dag-Henning Nielsen » 06 Dec 2004, 11:12

Ser av rapporten fra møtet med R. Pettersson at "batteri skal sitte på original/homologert plass,men tillates ikke plassert i kupeen". Hva overstyrer hva ? De Elanene jeg har sett har da batteriet på original plass rett bak førersetet ??
DH

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 06 Dec 2004, 17:54

DH, flytt det til "hanskerommet" bak så får du jo en mer gunstig vektfordeling uansett :)

Tror nok de kanskje ikke har tenkt seg for grundig om før de skrev det - Elanen er ikke alene om å ha batteriet i kupeen (ikke det at jeg syntes det er en god idé...)

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 06 Dec 2004, 22:32

Mjaaaa......Sliter ikke akkurat med manglende vekt over diffen.....Idielt sett burde jo all vekt være plassert omtrent der gearspaken sitter :wink:
Men jeg er enig ; det er alt i alt ingen bra greie å ha batteriet 20 cm. bak ryggen....... Skal sove litt på saken......
DH

User avatar
Fossil Racing
Race winner!
Posts: 365
Joined: 22 Aug 2005, 18:57
Location: Oslo

Post by Fossil Racing » 24 Aug 2005, 23:35

Er det noen som har "god" erfaring med flytting av batteri og godkjenning av dette i forbindelse med historisk racing/rally. Er i ferd med å bygge opp en Cortina GT 1965 modell etter App. K /Gr.2 for rally. Har planlagt å flytte batteriet til bagasjerommet, slik jeg har sett på gamle bilder - både av vanlige Cortina'er og selvsagt Cortina Lotus. Har for sikker het skyld beholdt det originale batterifestet i motorrommet - brukes til feste/holder for dobble el. spylevæskebeholdere. Glad for tips og erfaringer.
Team Fossil Racing
Vidar
Ford Cortina GT 1965 Historisk rally Gr. 2 kl. F
Cortina 1965 (Lotus TwinCam) Historisk racing F/CT 8

Post Reply