Bensintank App K
Jeg lovet en gang at jeg skulle lage en liten "guide" om hvordan man skumfyller en tank... men, etter dette så døde harddisken min og jeg mistet alle bildene jeg hadde tatt av prosessen - bortsett i fra de tre bildene som jeg hadde lagt ut på nettet i sommer.
Denne "guiden" blir derfor noe ampurtert:
Først skummet:
Jeg kjøpte mitt av Marius, som hadde litt tilovers etter å ha skumfyllt sin egen tank. Det er det nå slutt på, men - jeg har sjekket litt rundt med leverandører her i landet og både Kollevold RallyImport og Gundersen Motorsport sier at de har skum.
Dette summet er nesten som skumgummi - bare enda mere porøst.
Jeg har skumfyllt min orginaltank og det jeg har gjort er å først fjerne tankmålerføleren - denne blir jo ubrukelig og hullet må derfor erstattes med et deksel. I mellomtiden er det jo fint å bruke til å fylle tanken med skum, som kappes i "passelige" terninger som komprimeres og stappes inn i tanken..
Tror mine var ca. 13x13x13cm. - lagde også noen som var litt "odd shaped" for å få dem til å passe tankens profile bedre. Størrelsen avhenger jo på hvor stort hullet man skal stappe dem inn i. Jeg startet med å stappe inn i fra tankmålerhullet først og når det var fullt (bruk pinne e.l. til å bytte skummet helt ut i hjørnene) så fortsatte jeg å stappe inn skum i fra påfyllingtuten.
Det er viktig å merke seg at man ikke skal stappe tanken så full at skummet blir komprimert - så stopp når du synes det ser luftig å fint ut men at det rommer hele tanken (vel - nok til at du får nedi tuten på pumpa, trakta, etc.
Tilslutt så gjenstår det bare å få laget ett nytt lokk til å tette igjen hullet etter tankmålergiveren. Pass på å bruke pakningssilikon som tåler bensin!
Denne "guiden" blir derfor noe ampurtert:
Først skummet:
Jeg kjøpte mitt av Marius, som hadde litt tilovers etter å ha skumfyllt sin egen tank. Det er det nå slutt på, men - jeg har sjekket litt rundt med leverandører her i landet og både Kollevold RallyImport og Gundersen Motorsport sier at de har skum.
Dette summet er nesten som skumgummi - bare enda mere porøst.
Jeg har skumfyllt min orginaltank og det jeg har gjort er å først fjerne tankmålerføleren - denne blir jo ubrukelig og hullet må derfor erstattes med et deksel. I mellomtiden er det jo fint å bruke til å fylle tanken med skum, som kappes i "passelige" terninger som komprimeres og stappes inn i tanken..
Tror mine var ca. 13x13x13cm. - lagde også noen som var litt "odd shaped" for å få dem til å passe tankens profile bedre. Størrelsen avhenger jo på hvor stort hullet man skal stappe dem inn i. Jeg startet med å stappe inn i fra tankmålerhullet først og når det var fullt (bruk pinne e.l. til å bytte skummet helt ut i hjørnene) så fortsatte jeg å stappe inn skum i fra påfyllingtuten.
Det er viktig å merke seg at man ikke skal stappe tanken så full at skummet blir komprimert - så stopp når du synes det ser luftig å fint ut men at det rommer hele tanken (vel - nok til at du får nedi tuten på pumpa, trakta, etc.
Tilslutt så gjenstår det bare å få laget ett nytt lokk til å tette igjen hullet etter tankmålergiveren. Pass på å bruke pakningssilikon som tåler bensin!
Last edited by Sandman on 28 Dec 2005, 11:13, edited 1 time in total.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
Jeg tror du kan benytte deg av det orginale påfyllings hullet - men jeg vil så absolutt ikke anbefale dette. Hele poenget med å flytte tanken er jo å få den på et sikrere sted - så hvorfor da gjøre den like farlig (om ikke faligere) ved å sette påfyllingslokket på et utsatt sted.Vegard wrote:inkompressibelt.. Nice word
Om jeg kjøper meg en alutank ( forøvrig har jeg allerede gjort det) bør jeg da bruke det samme påfyllingshullet, eller kan jeg ha lokket i bagasjerommet? Jeg personlig vil ha det på samme sted, så slipper jeg å søle bensin i hele hanskerommet..... Men er det lov å ha det stikkende ut av bakskjermen på den måten...?
Tenk sikkerhet: hva skjer dersom "påfyllingsdelen" skiller lag med resten av tanken?
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
- André Sæthern
- Mid-fielder
- Posts: 89
- Joined: 09 Sep 2005, 14:10
- Location: Gjerdrum, Akershus
Bensintrykk med skumfylt tank
Trykket er ikke noe problem, det måler du jo på trykksiden av pumpa, ikke på sugesiden. Det som er vesentlig er at pumpa suger gjennom en tilstrekkelig åpning, og at den ikke suger luft. Og at pumpa er i god stand Sånn sett er skummet en fordel, i det at skummet hindrer at bensinen sklir sidelengs i tanken ved svingkjøring og vekk fra pick-up punktet i tanken. Mao virker skummet som en skvalpe-plate i tanken.
Dette er fullstendig godt nok for alle forgasser-motorer. For innsprøytningsmotorer vil det være nødvendig å la lavtrykks-pumpen(e) fylle en header tank, der høytrykkspumpa suger direkte fra denne. Dette for å være helt sikker på at høyttrykkspumpa suger bensin til enhver tid, uansett g-krefter ved svingkjøring. I dette tilfelle kan det i tillegg være nødvendig å utstyre tanken med flere pick-ups også, f eks på begge sider av tanken.
Dette er fullstendig godt nok for alle forgasser-motorer. For innsprøytningsmotorer vil det være nødvendig å la lavtrykks-pumpen(e) fylle en header tank, der høytrykkspumpa suger direkte fra denne. Dette for å være helt sikker på at høyttrykkspumpa suger bensin til enhver tid, uansett g-krefter ved svingkjøring. I dette tilfelle kan det i tillegg være nødvendig å utstyre tanken med flere pick-ups også, f eks på begge sider av tanken.
Doc
Re: Bensintrykk med skumfylt tank
Men om all bensinen skvalper fra èn side til den andre, vil ikke pumpen suge fra "luftsiden" da? Man må ha to pumper om man gjør det på dette viset ikke?Impracing wrote:I dette tilfelle kan det i tillegg være nødvendig å utstyre tanken med flere pick-ups også, f eks på begge sider av tanken.
Ahhh, deilig forgasser. Ikke noe høyttrykk injectionshite!
- André Sæthern
- Mid-fielder
- Posts: 89
- Joined: 09 Sep 2005, 14:10
- Location: Gjerdrum, Akershus
- Mr Bridger
- Polesitter
- Posts: 192
- Joined: 22 Mar 2004, 15:05
- Location: Tønsberg
- Contact:
Fuel pick up - forgassere
Joda, det er en fordel med skvalpeplater eller skum i tanken om du har forgassere også, men der har du jo ett eller flere flottørkammer å ta av
mens du jager 4G sideveis i Mini'n vet du
mens du jager 4G sideveis i Mini'n vet du
Doc
- André Sæthern
- Mid-fielder
- Posts: 89
- Joined: 09 Sep 2005, 14:10
- Location: Gjerdrum, Akershus
- André Sæthern
- Mid-fielder
- Posts: 89
- Joined: 09 Sep 2005, 14:10
- Location: Gjerdrum, Akershus