Bensintank App K

Spesifikt om periode E og F dvs. biler før '65; FIA App. K, teknisk, deltagere, planer, osv. osv.
User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 27 Dec 2005, 20:17

Jeg lovet en gang at jeg skulle lage en liten "guide" om hvordan man skumfyller en tank... men, etter dette så døde harddisken min og jeg mistet alle bildene jeg hadde tatt av prosessen - bortsett i fra de tre bildene som jeg hadde lagt ut på nettet i sommer.

Denne "guiden" blir derfor noe ampurtert:


Først skummet:

Jeg kjøpte mitt av Marius, som hadde litt tilovers etter å ha skumfyllt sin egen tank. Det er det nå slutt på, men - jeg har sjekket litt rundt med leverandører her i landet og både Kollevold RallyImport og Gundersen Motorsport sier at de har skum.

Dette summet er nesten som skumgummi - bare enda mere porøst.

Image

Jeg har skumfyllt min orginaltank og det jeg har gjort er å først fjerne tankmålerføleren - denne blir jo ubrukelig og hullet må derfor erstattes med et deksel. I mellomtiden er det jo fint å bruke til å fylle tanken med skum, som kappes i "passelige" terninger som komprimeres og stappes inn i tanken..

Image

Tror mine var ca. 13x13x13cm. - lagde også noen som var litt "odd shaped" for å få dem til å passe tankens profile bedre. Størrelsen avhenger jo på hvor stort hullet man skal stappe dem inn i. Jeg startet med å stappe inn i fra tankmålerhullet først og når det var fullt (bruk pinne e.l. til å bytte skummet helt ut i hjørnene) så fortsatte jeg å stappe inn skum i fra påfyllingtuten.

Image

Det er viktig å merke seg at man ikke skal stappe tanken så full at skummet blir komprimert - så stopp når du synes det ser luftig å fint ut men at det rommer hele tanken (vel - nok til at du får nedi tuten på pumpa, trakta, etc.

Tilslutt så gjenstår det bare å få laget ett nytt lokk til å tette igjen hullet etter tankmålergiveren. Pass på å bruke pakningssilikon som tåler bensin!
Last edited by Sandman on 28 Dec 2005, 11:13, edited 1 time in total.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 27 Dec 2005, 20:23

Vegard wrote:inkompressibelt.. Nice word :)
Om jeg kjøper meg en alutank ( forøvrig har jeg allerede gjort det) bør jeg da bruke det samme påfyllingshullet, eller kan jeg ha lokket i bagasjerommet? Jeg personlig vil ha det på samme sted, så slipper jeg å søle bensin i hele hanskerommet..... Men er det lov å ha det stikkende ut av bakskjermen på den måten...?
Jeg tror du kan benytte deg av det orginale påfyllings hullet - men jeg vil så absolutt ikke anbefale dette. Hele poenget med å flytte tanken er jo å få den på et sikrere sted - så hvorfor da gjøre den like farlig (om ikke faligere) ved å sette påfyllingslokket på et utsatt sted.
Tenk sikkerhet: hva skjer dersom "påfyllingsdelen" skiller lag med resten av tanken?
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Ørn-
Mid-fielder
Posts: 88
Joined: 05 Mar 2005, 17:43
Contact:

Post by Ørn- » 27 Dec 2005, 20:27

Flott, Edwin. Takk for oppskriften. Omrent som med ribbe, altså - skjære i biter og stappe i seg. :-)
Men vet du noe om skummfyllinga påvirker trykket?
Ørnulf Hjort-Sørensen, Skien, MGB

User avatar
André Sæthern
Mid-fielder
Posts: 89
Joined: 09 Sep 2005, 14:10
Location: Gjerdrum, Akershus

Post by André Sæthern » 27 Dec 2005, 23:29

ikke hørt inkompressibelt før Vegard?da gikk du ikke lenge nok på gløs:)brukes mye i min kommende bransje..
André Sæthern, 95877644
63 Morris Mini 1293cc

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 28 Dec 2005, 10:15

Har hørt det på englensk, men ikke på norsk. Det må da være et bedre ord å bruke enn dette? Skjønner at pretensiøse Gløs-studenter liker å smykke seg med slike fancy ord da ;)

Forøvrig, Great guide Ed.

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 28 Dec 2005, 11:16

Ørn- wrote:Men vet du noe om skummfyllinga påvirker trykket?
når det gjelder bensintrykk så stiller jeg dessverre helt bakerst da jeg ikke har fått montert hverken tank eller motor.

Kanskje noen andre som har erfaringer med dette?
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 28 Dec 2005, 11:28

Det spiller uansett ingen rolle for trykket. Problemet vil nå måtte være at skummet hindrer tilstrekkelig flow til bensinpumpa. De som har konstruert dette skummet MÅ jo ha tatt dette i betraktning....

Kanskje er det lurt å la det være et lite område rundt bensinrør/slange-utgang som er uten skum??

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Bensintrykk med skumfylt tank

Post by Impracing » 28 Dec 2005, 12:58

Trykket er ikke noe problem, det måler du jo på trykksiden av pumpa, ikke på sugesiden. Det som er vesentlig er at pumpa suger gjennom en tilstrekkelig åpning, og at den ikke suger luft. Og at pumpa er i god stand :D Sånn sett er skummet en fordel, i det at skummet hindrer at bensinen sklir sidelengs i tanken ved svingkjøring og vekk fra pick-up punktet i tanken. Mao virker skummet som en skvalpe-plate i tanken.
Dette er fullstendig godt nok for alle forgasser-motorer. For innsprøytningsmotorer vil det være nødvendig å la lavtrykks-pumpen(e) fylle en header tank, der høytrykkspumpa suger direkte fra denne. Dette for å være helt sikker på at høyttrykkspumpa suger bensin til enhver tid, uansett g-krefter ved svingkjøring. I dette tilfelle kan det i tillegg være nødvendig å utstyre tanken med flere pick-ups også, f eks på begge sider av tanken.
Doc

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Re: Bensintrykk med skumfylt tank

Post by Vegard » 28 Dec 2005, 20:04

Impracing wrote:I dette tilfelle kan det i tillegg være nødvendig å utstyre tanken med flere pick-ups også, f eks på begge sider av tanken.
Men om all bensinen skvalper fra èn side til den andre, vil ikke pumpen suge fra "luftsiden" da? Man må ha to pumper om man gjør det på dette viset ikke?

Ahhh, deilig forgasser. Ikke noe høyttrykk injectionshite! :)

User avatar
André Sæthern
Mid-fielder
Posts: 89
Joined: 09 Sep 2005, 14:10
Location: Gjerdrum, Akershus

Post by André Sæthern » 28 Dec 2005, 22:41

kanskje dette er grunnen til at du har den lille tanken til høy trykkspumpa vegard?

finn et nytt ord for inkompressibelt da? :P
André Sæthern, 95877644
63 Morris Mini 1293cc

User avatar
Mr Bridger
Polesitter
Posts: 192
Joined: 22 Mar 2004, 15:05
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Mr Bridger » 29 Dec 2005, 10:13

Ikke sammentrykkbart...

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Fuel pick up - forgassere

Post by Impracing » 29 Dec 2005, 10:26

Joda, det er en fordel med skvalpeplater eller skum i tanken om du har forgassere også, men der har du jo ett eller flere flottørkammer å ta av
mens du jager 4G sideveis i Mini'n vet du :D
Doc

User avatar
André Sæthern
Mid-fielder
Posts: 89
Joined: 09 Sep 2005, 14:10
Location: Gjerdrum, Akershus

Post by André Sæthern » 29 Dec 2005, 10:30

ikke sammentrykkbart... hehe :lol:
André Sæthern, 95877644
63 Morris Mini 1293cc

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 29 Dec 2005, 11:47

"Ikke mulige å trykke sammen" ;)

Jeg tror jeg går for dette oppsettet:

Image

User avatar
André Sæthern
Mid-fielder
Posts: 89
Joined: 09 Sep 2005, 14:10
Location: Gjerdrum, Akershus

Post by André Sæthern » 29 Dec 2005, 15:37

vegard, du hører at det er dummere enn inkompressibelt :P pent oppsett Steve Gibbs har laget der ja.
André Sæthern, 95877644
63 Morris Mini 1293cc

Post Reply