Posted: 27 Dec 2005, 20:17
Jeg lovet en gang at jeg skulle lage en liten "guide" om hvordan man skumfyller en tank... men, etter dette så døde harddisken min og jeg mistet alle bildene jeg hadde tatt av prosessen - bortsett i fra de tre bildene som jeg hadde lagt ut på nettet i sommer.
Denne "guiden" blir derfor noe ampurtert:
Først skummet:
Jeg kjøpte mitt av Marius, som hadde litt tilovers etter å ha skumfyllt sin egen tank. Det er det nå slutt på, men - jeg har sjekket litt rundt med leverandører her i landet og både Kollevold RallyImport og Gundersen Motorsport sier at de har skum.
Dette summet er nesten som skumgummi - bare enda mere porøst.
Jeg har skumfyllt min orginaltank og det jeg har gjort er å først fjerne tankmålerføleren - denne blir jo ubrukelig og hullet må derfor erstattes med et deksel. I mellomtiden er det jo fint å bruke til å fylle tanken med skum, som kappes i "passelige" terninger som komprimeres og stappes inn i tanken..
Tror mine var ca. 13x13x13cm. - lagde også noen som var litt "odd shaped" for å få dem til å passe tankens profile bedre. Størrelsen avhenger jo på hvor stort hullet man skal stappe dem inn i. Jeg startet med å stappe inn i fra tankmålerhullet først og når det var fullt (bruk pinne e.l. til å bytte skummet helt ut i hjørnene) så fortsatte jeg å stappe inn skum i fra påfyllingtuten.
Det er viktig å merke seg at man ikke skal stappe tanken så full at skummet blir komprimert - så stopp når du synes det ser luftig å fint ut men at det rommer hele tanken (vel - nok til at du får nedi tuten på pumpa, trakta, etc.
Tilslutt så gjenstår det bare å få laget ett nytt lokk til å tette igjen hullet etter tankmålergiveren. Pass på å bruke pakningssilikon som tåler bensin!
Denne "guiden" blir derfor noe ampurtert:
Først skummet:
Jeg kjøpte mitt av Marius, som hadde litt tilovers etter å ha skumfyllt sin egen tank. Det er det nå slutt på, men - jeg har sjekket litt rundt med leverandører her i landet og både Kollevold RallyImport og Gundersen Motorsport sier at de har skum.
Dette summet er nesten som skumgummi - bare enda mere porøst.
Jeg har skumfyllt min orginaltank og det jeg har gjort er å først fjerne tankmålerføleren - denne blir jo ubrukelig og hullet må derfor erstattes med et deksel. I mellomtiden er det jo fint å bruke til å fylle tanken med skum, som kappes i "passelige" terninger som komprimeres og stappes inn i tanken..
Tror mine var ca. 13x13x13cm. - lagde også noen som var litt "odd shaped" for å få dem til å passe tankens profile bedre. Størrelsen avhenger jo på hvor stort hullet man skal stappe dem inn i. Jeg startet med å stappe inn i fra tankmålerhullet først og når det var fullt (bruk pinne e.l. til å bytte skummet helt ut i hjørnene) så fortsatte jeg å stappe inn skum i fra påfyllingtuten.
Det er viktig å merke seg at man ikke skal stappe tanken så full at skummet blir komprimert - så stopp når du synes det ser luftig å fint ut men at det rommer hele tanken (vel - nok til at du får nedi tuten på pumpa, trakta, etc.
Tilslutt så gjenstår det bare å få laget ett nytt lokk til å tette igjen hullet etter tankmålergiveren. Pass på å bruke pakningssilikon som tåler bensin!