Lov å bytte ut SU type forgasser med Weber type?

Spesifikt om Periode G; FIA App. K, teknisk, deltagere, planer, osv. osv.
Post Reply
Lars
Grease monkey
Posts: 4
Joined: 31 Aug 2011, 21:45

Lov å bytte ut SU type forgasser med Weber type?

Post by Lars » 31 Aug 2011, 22:33

Hallo,

Første post her. Drømmer om å delta i historisk racing en gang i fremtiden og forsøker å lære meg regelverket. Bilen jeg vurderer er en 71 mod med 1200 ccm motor. 2 stk SU type forgasser i FIA papirene for bilen. Er det lov å bytte til Weber type? Har lest FIA appendixet men blir ikke særlig klok av det...

På forhånd takk.

User avatar
4takt
Front-row qualifier
Posts: 135
Joined: 10 Mar 2008, 22:48
Location: Ski
Contact:

Post by 4takt » 01 Sep 2011, 10:23

Ja du kan bruke Weber DCOE. men du kan ikke modifisere torpedoveggen for og få plass til langt innsug filter etc. Maniflow sitt 3,5" innsug er et godt alternativ.

Tom.
Tom Herskedal


It ain't over untill the fat lady sings !

Lars
Grease monkey
Posts: 4
Joined: 31 Aug 2011, 21:45

Post by Lars » 01 Sep 2011, 10:29

4takt wrote:Ja du kan bruke Weber DCOE. men du kan ikke modifisere torpedoveggen for og få plass til langt innsug filter etc. Maniflow sitt 3,5" innsug er et godt alternativ.

Tom.
Takk for svar. Jeg glemte å si hvilken bil dette var. Det er en Datsun 1200. De er homologisert med Hitachi "SU"-type, men går selvsagt bedre med Solex/Weber/Dellorto. Ingen modifisering av torpedovegg er nødvendig.

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 01 Sep 2011, 12:39

Hei Lars,

Jeg har drømt mye om å lage en vass Datsun - synes bilen er kuul.

Vet du hvilken homologering/chassis du har?

I 1970-71 så var forgassere og innsug fritt, så såfremt du kan påvise at et Weber innsug eksisterte/ble brukt på den bilen i perioden, så er det intet problem å bytte.

Vet at Nissan lagde en grom 8 porters crossflow topp til disse motorene litt senere på 70-tallet, som ga skikkelig effekt. Men disse toppene er dessverre så sjeldne at det er større sjanse for å finne Keiserens gamle sko.

Her er en del nyttig info og linker... http://www.datsuncherry.ch/tuning1.htm
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

Lars
Grease monkey
Posts: 4
Joined: 31 Aug 2011, 21:45

Post by Lars » 01 Sep 2011, 13:09

Jeg vokste opp i 2etg over Datsunforhandleren (familiebedriften) og har eid utelukkende Datsun og Nissan i de 24 årene jeg har hatt førerkort, så valget er veldig enkelt for min del :)

Bilen blir muligens en 1971 Datsun 1200 B110 Coupe hvis alt ordner seg. Henter den på søndag.

Homologering: 5356
Dokument: http://www.itqb.unl.pt/~dfb/datsun1200/fia.pdf

Crossflowtoppen er nok en enhjørning ja. Men det finnes en GX-topp med størreventiler og bedre porter. Sikkert ikke billig eller lett å få tak i den heller, men kanskje...

pedal1974
Race Engineer
Posts: 21
Joined: 15 Dec 2011, 00:09

Har 1969 volvo 142 lov og bruke Weber DCO 48/50 ?

Post by pedal1974 » 15 Dec 2011, 00:13

Har 1969 volvo 142 lov og bruke Weber DCO 48/50 ?

User avatar
RS 1800
Class winner!
Posts: 329
Joined: 20 Feb 2005, 15:50
Location: Ringerike
Contact:

Post by RS 1800 » 09 May 2012, 19:25

Lars wrote:Jeg vokste opp i 2etg over Datsunforhandleren (familiebedriften) og har eid utelukkende Datsun og Nissan i de 24 årene jeg har hatt førerkort, så valget er veldig enkelt for min del :)

Bilen blir muligens en 1971 Datsun 1200 B110 Coupe hvis alt ordner seg. Henter den på søndag.

Homologering: 5356
Dokument: http://www.itqb.unl.pt/~dfb/datsun1200/fia.pdf

Crossflowtoppen er nok en enhjørning ja. Men det finnes en GX-topp med størreventiler og bedre porter. Sikkert ikke billig eller lett å få tak i den heller, men kanskje...

Er det slike gassere som er aktuelt..?...:

http://www.ebay.com/itm/DATSUN-1200-120 ... 27c6bfb89a
Jørn M. Hanssen

Post Reply