Page 1 of 1

Lov å bytte ut SU type forgasser med Weber type?

Posted: 31 Aug 2011, 22:33
by Lars
Hallo,

Første post her. Drømmer om å delta i historisk racing en gang i fremtiden og forsøker å lære meg regelverket. Bilen jeg vurderer er en 71 mod med 1200 ccm motor. 2 stk SU type forgasser i FIA papirene for bilen. Er det lov å bytte til Weber type? Har lest FIA appendixet men blir ikke særlig klok av det...

På forhånd takk.

Posted: 01 Sep 2011, 10:23
by 4takt
Ja du kan bruke Weber DCOE. men du kan ikke modifisere torpedoveggen for og få plass til langt innsug filter etc. Maniflow sitt 3,5" innsug er et godt alternativ.

Tom.

Posted: 01 Sep 2011, 10:29
by Lars
4takt wrote:Ja du kan bruke Weber DCOE. men du kan ikke modifisere torpedoveggen for og få plass til langt innsug filter etc. Maniflow sitt 3,5" innsug er et godt alternativ.

Tom.
Takk for svar. Jeg glemte å si hvilken bil dette var. Det er en Datsun 1200. De er homologisert med Hitachi "SU"-type, men går selvsagt bedre med Solex/Weber/Dellorto. Ingen modifisering av torpedovegg er nødvendig.

Posted: 01 Sep 2011, 12:39
by Sandman
Hei Lars,

Jeg har drømt mye om å lage en vass Datsun - synes bilen er kuul.

Vet du hvilken homologering/chassis du har?

I 1970-71 så var forgassere og innsug fritt, så såfremt du kan påvise at et Weber innsug eksisterte/ble brukt på den bilen i perioden, så er det intet problem å bytte.

Vet at Nissan lagde en grom 8 porters crossflow topp til disse motorene litt senere på 70-tallet, som ga skikkelig effekt. Men disse toppene er dessverre så sjeldne at det er større sjanse for å finne Keiserens gamle sko.

Her er en del nyttig info og linker... http://www.datsuncherry.ch/tuning1.htm

Posted: 01 Sep 2011, 13:09
by Lars
Jeg vokste opp i 2etg over Datsunforhandleren (familiebedriften) og har eid utelukkende Datsun og Nissan i de 24 årene jeg har hatt førerkort, så valget er veldig enkelt for min del :)

Bilen blir muligens en 1971 Datsun 1200 B110 Coupe hvis alt ordner seg. Henter den på søndag.

Homologering: 5356
Dokument: http://www.itqb.unl.pt/~dfb/datsun1200/fia.pdf

Crossflowtoppen er nok en enhjørning ja. Men det finnes en GX-topp med størreventiler og bedre porter. Sikkert ikke billig eller lett å få tak i den heller, men kanskje...

Har 1969 volvo 142 lov og bruke Weber DCO 48/50 ?

Posted: 15 Dec 2011, 00:13
by pedal1974
Har 1969 volvo 142 lov og bruke Weber DCO 48/50 ?

Posted: 09 May 2012, 19:25
by RS 1800
Lars wrote:Jeg vokste opp i 2etg over Datsunforhandleren (familiebedriften) og har eid utelukkende Datsun og Nissan i de 24 årene jeg har hatt førerkort, så valget er veldig enkelt for min del :)

Bilen blir muligens en 1971 Datsun 1200 B110 Coupe hvis alt ordner seg. Henter den på søndag.

Homologering: 5356
Dokument: http://www.itqb.unl.pt/~dfb/datsun1200/fia.pdf

Crossflowtoppen er nok en enhjørning ja. Men det finnes en GX-topp med størreventiler og bedre porter. Sikkert ikke billig eller lett å få tak i den heller, men kanskje...

Er det slike gassere som er aktuelt..?...:

http://www.ebay.com/itm/DATSUN-1200-120 ... 27c6bfb89a