Hei Forumister,
Jeg prøver å bygge en banebil av en Triumph 2,5PI som er homologert med 13'' hjul. I perioden opp til 1970 (og forbi) ble 15'' hjul fra Triumph TR5 brukt i rally (for å forbedre markfrigang). Kan det bety at jeg kan montere 15'' på min bil og likevel passere teknisk kontroll? Vil også 14'' være tillatt?
Helge Rørvik
Randaberg
91598276
Hjuldiameter utenfor homologering
- Rochstad Auto Sport
- Race Engineer
- Posts: 24
- Joined: 18 Mar 2005, 14:01
- Location: Asker/Singapore
hjul diamter
Hei Helge,
Det tror jeg blir vanskelig. Jeg forsoekte i lang tid aa faa mine BBS felger
godkjent til min 1970 BMW CS. For aa faa HTP boer du bruke det some FIA sier bilen er homologert med. Hva de gjoer paa teknisk kontroll er en ting.
Men temmelig surt, hvis du ikke for kjoere fordi du har 14 tommer felger...
Det tror jeg blir vanskelig. Jeg forsoekte i lang tid aa faa mine BBS felger
godkjent til min 1970 BMW CS. For aa faa HTP boer du bruke det some FIA sier bilen er homologert med. Hva de gjoer paa teknisk kontroll er en ting.
Men temmelig surt, hvis du ikke for kjoere fordi du har 14 tommer felger...
Lasse Rochstad
Ikke helt enig med Lasse der. Slik Helge beskriver det mener jeg 15" vil bli godkjent. En starter alltid med å se hva som står i homologering. Deretter handler det om App J som var det tekniske reglementet i perioden. Om du finner at 15" er benyttet på bilen i internasjonalt løp i perioden, da vil du få dette godkjent på din bil. Om bilde-bevis er fra rally eller racing har ingenting og si, du vil få det godkjent.
Det finnes unntak, bla biler som ble tillatt brukt med Gr.4 homologering i periode der denne homologering ikke ble tillatt brukt internasjonalt i racing osv... men det trenger nok ikke du tenke på.
Merk at du må "bevise" det ble brukt. Det hjelper ikke at noen vet de ble benyttet.
Det finnes unntak, bla biler som ble tillatt brukt med Gr.4 homologering i periode der denne homologering ikke ble tillatt brukt internasjonalt i racing osv... men det trenger nok ikke du tenke på.
Merk at du må "bevise" det ble brukt. Det hjelper ikke at noen vet de ble benyttet.
Re: Hjuldiameter utenfor homologering
Et 13" hjul vil jo være lettere og du trenger jo ikke markfrigangen.dolomite wrote:Hei Forumister,
Jeg prøver å bygge en banebil av en Triumph 2,5PI som er homologert med 13'' hjul. I perioden opp til 1970 (og forbi) ble 15'' hjul fra Triumph TR5 brukt i rally (for å forbedre markfrigang). Kan det bety at jeg kan montere 15'' på min bil og likevel passere teknisk kontroll? Vil også 14'' være tillatt?
Hvorfor 15"?
Ja si det Vegard.
15" er tyngre, jo det stemmer, periferihastighet og problematikk omkring det kan tale i mot 15"....
På pluss siden får du større anleggsflate, noe som er ganske så interessant for de fleste. I tillegg får du et hjul som ikke er så ømfintlig for små bumper og variasjoner i banen. Sagt på en annen måte, dersom 13" er bedre enn 15", er da 10" også bedre enn 13"? Neppe... see?
Men med dette som med mye anna, det er kun testing som gir svaret.
15" er tyngre, jo det stemmer, periferihastighet og problematikk omkring det kan tale i mot 15"....
På pluss siden får du større anleggsflate, noe som er ganske så interessant for de fleste. I tillegg får du et hjul som ikke er så ømfintlig for små bumper og variasjoner i banen. Sagt på en annen måte, dersom 13" er bedre enn 15", er da 10" også bedre enn 13"? Neppe... see?
Men med dette som med mye anna, det er kun testing som gir svaret.
Hadde jeg fått 10" hjul i 225 bredde så kunne jo det vært et alternativ detRune R wrote:Ja si det Vegard.
15" er tyngre, jo det stemmer, periferihastighet og problematikk omkring det kan tale i mot 15"....
På pluss siden får du større anleggsflate, noe som er ganske så interessant for de fleste. I tillegg får du et hjul som ikke er så ømfintlig for små bumper og variasjoner i banen. Sagt på en annen måte, dersom 13" er bedre enn 15", er da 10" også bedre enn 13"? Neppe... see?
Men med dette som med mye anna, det er kun testing som gir svaret.
Og det vet du også min gode venn Rødset, at diameteren på felgen er ikke det eneste som bestemmer diameteren på hjulet, og bremsene er nå så store som de er. Dessverre.
(Hmm, Hvor får jeg nå kjøpt en Tyrell P34 om dagen... )
10" rocker!
Edit:
Forresten. Jeg er nå offisielt FOR 15" på Dolomitten