Ford Dawn Drought motor - løp og kjøp!!

Kjøp og salg av biler og deler som angår Historisk Racing.
Post Reply
User avatar
Holm Jacob Matheson
Class winner!
Posts: 270
Joined: 08 Jun 2004, 08:10
Location: Høvik
Contact:

Ford Dawn Drought motor - løp og kjøp!!

Post by Holm Jacob Matheson » 25 Nov 2008, 15:18

Så denne annonsen på RHK sidene idag, vi bare MÅ en Escort på banen med en slik motor! Løp og kjøp!

Holm Jacob M


DownDraught-motor
Jag har en DD-motor i delar. Nitrithärdad vev, Lotus competition kolvar med nya ringar. 711Mblock som är borrat till 85mm. Ny toppackning. Rostfria ventiler, dubbelfjädrar. Vet ej vem som byggt motorn men har blivit tipsad att det ska vara en Broadspeed. Torrsump i plåt (knölig) 8st nya 10mm Champion tändstift medföljer. 2 olika värmegrader. Priset ligger runt 15000kr eller bud
Annonsör: Mikael Kosunen
Telefon: 070-3104545
E-post: kosunen@privat.utfors.se
Annonsen införd: 2008-10-20 21:22
Fordkjører

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Re: Ford Dawn Drought motor - løp og kjøp!!

Post by Impracing » 25 Nov 2008, 21:47

[quote="Holm Jacob Matheson"]Så denne annonsen på RHK sidene idag, vi bare MÅ en Escort på banen med en slik motor! Løp og kjøp!

Holm Jacob M


*Dawn*drought*? Var det tørke i konstruktørens Guinness-leveranser kanskje? :lol: Må ha skjedd noe i grålysningen..
Doc

User avatar
TSM
Polesitter
Posts: 237
Joined: 15 Aug 2006, 11:02
Location: Lommedalen

Re: Ford Dawn Drought motor - løp og kjøp!!

Post by TSM » 26 Nov 2008, 09:42

Holm Jacob Matheson wrote:Så denne annonsen på RHK sidene idag, vi bare MÅ en Escort på banen med en slik motor! Løp og kjøp!

Holm Jacob M


DownDraught-motor
Jag har en DD-motor i delar. Nitrithärdad vev, Lotus competition kolvar med nya ringar. 711Mblock som är borrat till 85mm. Ny toppackning. Rostfria ventiler, dubbelfjädrar. Vet ej vem som byggt motorn men har blivit tipsad att det ska vara en Broadspeed. Torrsump i plåt (knölig) 8st nya 10mm Champion tändstift medföljer. 2 olika värmegrader. Priset ligger runt 15000kr eller bud
Annonsör: Mikael Kosunen
Telefon: 070-3104545
E-post: kosunen@privat.utfors.se
Annonsen införd: 2008-10-20 21:22
Er dette noe jeg kan bruke til Lotus Europa`n for klasse H ?
68 Austin Cooper S / 69 Lotus Europa S2

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 26 Nov 2008, 14:30

Nix ! - skal du bygge "47"-replika må du nok ha en TwinCan, og ellers må du nok holde deg til Rennålauten......! :)

DH

User avatar
TSM
Polesitter
Posts: 237
Joined: 15 Aug 2006, 11:02
Location: Lommedalen

Post by TSM » 26 Nov 2008, 15:12

Ok,takk for svar,var litt usikker på hva dette var.
Renault motorer på 1470 ccm er vanskelig og oppdrive.Tror det må bli TC for H
68 Austin Cooper S / 69 Lotus Europa S2

User avatar
RS 1800
Class winner!
Posts: 329
Joined: 20 Feb 2005, 15:50
Location: Ringerike
Contact:

Post by RS 1800 » 26 Nov 2008, 22:49

Er "Down Draught" toppen godkjent for volum over 1000/1200ccm(Anglia..?) og 1300ccm(EScort 1300 GT..) da?

Vil ikke boring på 85 mm gi for stort sylindervolum på disse bilene?

711 blokk er vel beregnet for 1100/1300/1600 motorer (avhengig av slaglengde), altså kun Escort/Capri(kanskje Cortina mk II..?)

Image

For et par år siden var i kontakt med en danske som hadde en 1300GT "all steel" motor med slik topp og Lucas innsprøytningssystem tilsalgs for rundt 55000 danske kroner.
Jørn M. Hanssen

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 27 Nov 2008, 11:14

Dag-Henning Nielsen wrote:Nix ! - skal du bygge "47"-replika må du nok ha en TwinCan, og ellers må du nok holde deg til Rennålauten......! :)

DH
MAE eller annen downdraught-variant er vel bare brukbar i Gr 5, og i friere klasser. Satt jo i Anglebox fra Broadspeed, i 67-69. Synd den ikke passer i våre FIA-klasser, det hadde vært fett å ha en ordentlig screamer d/d Anglia med i feltet.
Doc

User avatar
kent1300
Race Engineer
Posts: 24
Joined: 16 Sep 2008, 18:31
Location: Hausjärvi, Finland
Contact:

cylinderhead

Post by kent1300 » 27 Nov 2008, 13:10

This type cylinderhead is homologated in ford escort 940 cc and 1300 gt
1.1.1970 in group 2, one of my friend has in escort 1300gt this type head with carburators and longer connrods, 130 hp, it`s 15hp more like my own escort.

regards

Kai Reunanen
REUNANEN HISTORIC FORD TEAM
FORD ESCORT 1300 GT -69 HISTORIC PERIOD G2
CLASS WINNER 2008 1966-71 < 1300 cc.

User avatar
RS 1800
Class winner!
Posts: 329
Joined: 20 Feb 2005, 15:50
Location: Ringerike
Contact:

Post by RS 1800 » 27 Nov 2008, 18:45

Down Draught toppen står avbildet(som GP2) i homologeringspapirer Escort 1300GT F.I.A. recognition No. 5211


Usikker på hva slags foringssystem som hører til da.., innsprut eller gassere eller begge deler..?
Jørn M. Hanssen

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 23 Nov 2013, 21:44

Kan noen fortelle meg om det er lov å bruke en slik topp:

http://bit.ly/19RvUQR

Jeg har ikke homo-papirene, men må man bruke Heron-toppen??

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Post by atle » 24 Nov 2013, 17:44

De tidlige GT motorene, iallefall 1600, hadde litt forbrenningskammer i toppen, og litt i stempelet. Down draught toppen har forbrenningskammer. Vet det finnes en 1300 motor med slik topp i Norge, for den ble observert hos Svein Kristiansen. I homologeringsdokumentet er det bilde av topp med det lille forbrenningskammeret....sorry, må stikke nå, skal en bråtur til England......

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 24 Nov 2013, 17:45

Ja, vet at de aller første hadde "litt" kammer, men den der har jo plenty. Er det hjemmelaget eller ble de på noe tidspunkt levert slik?

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Post by atle » 24 Nov 2013, 23:16

Har akkurat sittet og snakket med en ekspert på området, han mener at det ganske sikkert er lokk fra første utgave av Fiesta XR2 ,rundt 1980. De hadde Kent motor, men tydeligvis med forbrenningskammer...

Post Reply