LOTUS CORTINA MK1

Kjøp og salg av biler og deler som angår Historisk Racing.
Post Reply
User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

LOTUS CORTINA MK1

Post by Sandman » 14 Feb 2005, 15:52

Image

Sakset ifra http://www.rallyklassikerna.nu

FORD LOTUS CORTINA MK1
Sveriges snyggaste Lotus Cortina MK1, vit med grön rand. FIA-bok och alla papper klara för att starta på tävling i dag. Stolar, bälten, saftey tank, certifierad bur, bromsar=ALLT nytt. Tidigare banbil men ombyggd till rally av ELWA. Delar för banåka kan medfölja. Ev. delbyte mot van diesel, täckt släp eller (väldigt) rolig 70-talsbil.

Hele annonsen m/kontaktinfo. kan leses her!

Flere bilder av bilen finnes her!
En grom vinnerbil til '65-klassen! Løp og kjøp..... Pleeeeaaasee! ;)
Last edited by Sandman on 14 Feb 2005, 17:49, edited 1 time in total.

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 14 Feb 2005, 17:41

Fant enda en Lotus Cortina;

LOTUS Cortina Competition Fully restored 34000 EUR

Image

Lotus Cortina prepared for competition by EQUIPE EUROPE. This particular Cortina is fully restored : Competition Engine is new, Gearbox new (The gearbox has a magnesium tail), Aluminium real axle. Ready to race the 2005 season. FIA Papers. This is a top quality Cortina ! More info on www.equipeeurope.com

Full annonse finnes her!

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 14 Feb 2005, 17:51

Enda en!

Lotus Cortina MK1 £20,000 GBP

Totally factory standard, well looked after, 5 owners from new.
White, Factory steel wheels, car would be classed as condition 2+ not a show car. Interior is very good, no rust.

Lotus engine runs perfectly and has been rebuilt.

Full annonse med kontakt info finnes her!

Noen som tar hintet snart? :lol:

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 15 Feb 2005, 13:11

- noen burde snart fatte hintet.....Men, for å kaste litt kaldt vann.....; husk at nettopp Lotus Cortina kanskje er den bilen som det er laget flest kopier/faker av.......De som reflekterer på en LC, er event. velkomne til å ta kontakt med undertegnede ( - og sikkert også Mathis !) for tips og hint om hvor man skal se/hva man skal se etter for event. å avsløre en kopi.......En 63-64 som de på bildene er mest spesielle, - en 66 er nesten en GT med TwinCam. ( Artig, - den svenska bilen er en 63-64, men er LHD. Det ble aldri produsert......!!)
Lykke til !
DH

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

1964 Cortina Lotus

Post by Impracing » 15 Feb 2005, 21:02

Vet noen om skjebnen til den bilen som Leif Koxvold tok hjem? Iirc var den t.o.m før Ford Motor Norges bil, Tore Koxvold var klassekamerat på skolen på Nordstrand og den bilen gjorde et *visst* inntrykk i 1964...så Leif K kjøre den på Bjerke, i rød racing-genser....den bilen kom med full pakke, dvs alu
panser og koffert, alu nesestykke på diff-klokka... og de mest ekstreme bøttestoler jeg hadde sett noen gang. Kox senior hadde da solgt sin Cooper Monaco til USA, han hadde også en Falcon Futura Sprint som vi kjørte til Kanonloppet i 1964.....happy days!
Doc

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 16 Feb 2005, 09:04

- den bilen ble iflg. informerte kilder gravd ned (!) under motorveien mellom Asker og Lier........( Konf. Mathis ! ) etter ufrivillig modifisering av karosseriet.......Hadde vel både Moseby og Lillehagen etc. som eiere etter Koxvold tror jeg...?
DH

User avatar
Holm Jacob Matheson
Class winner!
Posts: 270
Joined: 08 Jun 2004, 08:10
Location: Høvik
Contact:

Historien til Koxvold's Lotus Cortina

Post by Holm Jacob Matheson » 22 Feb 2005, 08:53

Som en uhelbredlig LC entusiast (stabil tilstand siden undertegnede satt på realskolen på Lierfoss- vindusplass - og så Odd Moseby tauet Koxvoldbilen med stang på vei til Bjerkerace en torsdagskveld vinteren 1965!) har jeg opparbeidet en grei kunnskap om norske Lotus Cortinas.

Koxvoldbilen kom allerede til Norge årskiftet 63-64 (korrekt Doc?) og ble tidlig observert på handelsgym i Parkveien i Oslo (kjørt av sønnen til Koxvold?)!! Koxvold kjørte noen løp med bilen uten de store overskrifter. Bilen ble så satt for salg hos Edgar Haugens Bilforretning i Oslo for -mener jeg- kr 25.000.-. Stipulert nypris på LC den gang var ca 40-45.000,- (GT mener jeg kostet 18-20.000,-). Trond Schea ble så forespurt om å kjøre noen løp med bilen, så skjedde og med suksess (uventet?).

Dette tente unge Odd Moseby på Bjørkelangen som så langt hadde kjørt en særdeles hårete Anglia i gruppe 3. Odd kjøpte bilen og hadde STOR suksees med LC'en frem til våren 1966 da han overtok Ford Motor Norges første LC og den bilen jeg eier idag.

Koxvold LC'en ble solgt til Arve Lillehagen på Hamar som fortsatte å kjøre banerace med bilen. Han monterte forøvrig airflowgrill på bilen!
Så....ble bilen solgt til Terje Austad som igjen solgte den til en kar ved navn Jaconelli fra Oslo som så solgte den videre til....osv. Bilen endte ikke sine dager under motorveien i Asker (det var desverre en av LC'ene til ikke ukjente Erik Berger), men kom via Stavanger til Granvin ved Bergen. Her endte bilen sine dager, karosseriet ble dumpet i fjorden, mesteparten av delene ble tatt vare på. Til restaureringen av min ex. Trond Schea LC kjøpet jeg noen av dise delene. Snipp snapp snute.......!

Holm Jacob Matheson
Fordkjører

User avatar
RS 1800
Class winner!
Posts: 329
Joined: 20 Feb 2005, 15:50
Location: Ringerike
Contact:

Post by RS 1800 » 22 Feb 2005, 20:40

Noen med dykkersertifikat? :lol:

Post Reply