Og nye saker rører seg..

Hvem kommer til start med hva, hvem bygger, hvem kjøper....
Post Reply
User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Og nye saker rører seg..

Post by Rune R » 08 Apr 2016, 09:31

Robert Skaugerud kommer som kjent med Ascona 400 Gr 4 Periode I

Per Jørgensveen kjøpte Bent Edward sin Escort BDG, og er 100% klar for sesongstart.

Leidulf Nilsen er klar med Shelby GT350, H T P søkt før påske (gamlebilen til Yngvar)

Jan Tore Grimsrud blåser liv i Escort T/C , H T P søkt før påske

Per Egil Moseby blåser liv i Capri RS2600 (Weslake!), ny H T P under arbeid.

Eivind Kirkeby bygger Shelby GT350, vil kjøre 2 prøveløp i 2016.

Knut Gran bygger Lotus Cortina (planlagt klar 2017)

Ola Svendsen bygger Lotus Cortina for en kompis (planlagt klar 2017)

Det bygges også en Lotus Cortina i Halden – status ukjent

Lars Kåre Rødseth la i dag ut bilder av nylakkert kaross for Escort BDA periode G.

Arne Voldsund har startet nytt prosjekt for G-1300. Og det er hverken Mini eller Escort.

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Re: Og nye saker rører seg..

Post by atle » 13 Apr 2016, 12:33

Rettelse : Lars Kåre Rødseth begynner med 1300 motor i lille G.

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Re: Og nye saker rører seg..

Post by Impracing » 13 Apr 2016, 18:36

Endelig fått Ole Larsens Fiat 850 Spesial innenhus...skikkelig "barn find", en bil som aldri ble vei-registrert, bare vært løpsbil hele sitt liv, og lagret på låven siden is-sesongen 1972 var ferdig. Mye skrukkete plater, men nye skjermer, panser, dører og tak ligger klar til å starte montering.
Endel sveisejobb åffkårs, men absolutt ingen rust! Bilen har aldri vært på landeveien i regn, salt og søle. Neppe noen vinnerbil, men med masse genuin norsk motorsporthistorie, og et morsomt tilskudd til lille G-klassen.

Og min Alfa 1300GTA replica er endelig ferdig sveiset, med helt nytt gulv og kanaler, raud og gild over og under. Montering av nytt ledningsnett, deretter alle mekniske komponenter. Prosjekter som dette tar jo tid, særlig når man skal preppe to Imper for ny sesong...OG innrede ny og større lastebil. Døgnet har for få timer...
Doc

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Re: Og nye saker rører seg..

Post by Rune R » 17 May 2016, 20:09

Og på Rudskogen 11-12 Juni ligger det an til kjøring med BMW 635 CSI Gr A.
Bil med lang racing historie.

Tjemsland
Race Engineer
Posts: 35
Joined: 18 Apr 2014, 14:13

Re: Og nye saker rører seg..

Post by Tjemsland » 25 Jan 2017, 20:14

Var ikke alt dette som slo til i 2016, men er det noen oppdateringer?
Bygger selv Lotus Cortina for F og har begynt å handle deler. Bur er under bygging hos Linderud.
Ikke bil for 2017, men kanskje 2018 eller mest trolig 2019

Hilsen
Tor Magne Tjemsland

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Re: Og nye saker rører seg..

Post by Rune R » 15 Feb 2017, 13:41

Skjalg Lothe på Karmøy, har kjøpt Torbjørn Larsen sin Escort BDA.
Bilen har gyldig htp og Skjalg kommer i G2 i år. Hurra for nytt navn i HR!

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Re: Og nye saker rører seg..

Post by Rune R » 30 Aug 2017, 09:47

Steinar Jøranli har kjøpt Kadett GT/E for periode H. Kommer i 2018.
Ronald Jensen i Førde har kjøpt Kadett GT/E for periode I. Kommer i 2018.

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Re: Og nye saker rører seg..

Post by Impracing » 21 Oct 2017, 11:04

Min Alfa 1300GTA replica for lille G er nede på fire hjul igjen, og motoren er nettopp ferdig benket. Full GTA, ultrakort slag, magnesium i bånn, doble tennplugger, all the bells and whistles. Både bhp og dreiemomentkurve ser veldig fine ut, bra moment allerede rett over fire tusen. Med motor og gearkasse på plass ila en uke eller to blir det dags for fintilpassing av karosseripaneler, og så popping av disse. Deretter lakk utvendig, kople sammen el anlegg og bremseslanger, glass og plexi. Endel igjen å gjøre, men endelig ser jeg slutten på prosjektet, og debut på Våler i mai må det kunne gå an å få til.
Den blå Impen som Birger kjørt med bravur, er solgt til Sverige, men den gule er klar med to nybygde motorer etter totalraset på Velodromen. Og min 3.8 Mk 2 Jaguar er i England for montering til rullende chassis, hos et firma som har bygget en av Mk I Jaguarene på Goodwood, den kom på 4 plass og så veldig riktig ut. Skal hente den til våren, og i mellomtiden bygges motor i Sarpsborg. En Mk 2 bli jo en E-bil og ikke noen F-vinner, men det blir jo en fin blomst i den norske HRN-floraen. Og må jo bli et tonn med moro å kjøre med så mye motor og tårk på smale CR 65!
Ille gøtt at en aldri blir voksen!
Doc

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Re: Og nye saker rører seg..

Post by Rune R » 28 Oct 2017, 00:33

Gleder oss på 1300 GTA Doc!!

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Re: Og nye saker rører seg..

Post by Impracing » 28 Oct 2017, 16:39

Litt tankevekkende at i mai er det TI ÅR siden jeg handlet trekvart ferdig 1300 Alfa av Lars-Kristian!
Planen Birg og jeg la, var å bygge en 1600 F-GTA, og det ble sanket deler til sådan over de neste par årene. Jeg fant bl a at et bart GTA-topplokk akkurat går inn i koffert som håndbagasje på fly :D Etterhvert ble det riving av alle utvendige stålpaneler, erstattet av nylagede i aluminium.
Dessverre avdekket karosseriavskrelling en god del finurlig skjult jernoyksyd. Bilen var nylakkert da den ble hentet fra Sverige før Lars Kristian overtok den, og den blanke lakken skjulte mye rart - sånn som tynne galvaniserte blikkplater poppet og skrudd over rustskader i gulvet, så kunstferdig dekket med "underredsmassa" og lakk - visstnok utført øst for Kjølen.
Så da var det bare å strippe hele karosseriet helt ned, blåse det rent og skjære ut all rusten plate, så møysommelig sveise inn nye gulvpaneler både fram og bak, nye ytter- og innerkanaler, osv. Og for etpar år siden så det så skralt ut med periode F at vi bestemte oss for å endre kurs - og bygge bilen til 1300 G-spesifikasjoner. Autodeltas GTA Junior var jo nærmest uslålige i perioden, så en skikkelig liten racerbil bør det bli. Og, som alltid, min trang til å bygge noe annerledes enn det de fleste andre driver med, trumfet nok en gang. Så det blir full pakke, ultratette gear, magnesium clutch-hus, ventilerte skiver med store alu-callipere framme, og 9x13 magnesium felger. Alt som er homolert for 1971 GTA Junior. Men ikke sliding block-stabilisering av bakaksel, Max Banks fikk overbevist meg om at det er mer trøbbel enn det er verdt, så vi bruker et Autodelta-kopiert nylaget aluminium T-stag med kuleledd på diff-huset og nylonlager ut mot karosserisidene. Sikter mot vekt godt under 740 kg...og en smule mer straightline speed enn en 998 kubikk Imp!
Doc

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Re: Og nye saker rører seg..

Post by Impracing » 21 Nov 2017, 21:03

Alfa november 17 (2).JPG
Alfa november 17 (2).JPG (109.61 KiB) Viewed 4502 times
Status pr idag: Rullende chassis komplett som 1300GTA 1971, fintilpassing av alu- og glassfiberpaneler. 1300 GTA motor ferdig benket, sammen med 5-trinns c/r kasse, alt klart til å gå inn. Lakk til nyttår?
Doc

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Re: Og nye saker rører seg..

Post by Impracing » 21 Nov 2017, 21:14

Alfa motore (2).JPG
Alfa motore (2).JPG (118.62 KiB) Viewed 4501 times
La bella Italia :D
Doc

Post Reply