Amazing Grace.

Hvem kommer til start med hva, hvem bygger, hvem kjøper....
User avatar
OddSverre
Race Engineer
Posts: 36
Joined: 08 Feb 2010, 13:24
Location: Oslo/Øvre Romerike

Amazing Grace.

Post by OddSverre » 10 Feb 2010, 15:28

Da er altså valget tatt. Amazing Grace skal bli ræserbil.
Amazing Grace er en erverdig dame, solgt hos Harald Spiten på Kongsberg i November 1963. Hun har til nå levd et bedagelig liv som garasjefyll, og kun fått seg noen lufteturer på solfyllte søndager.
Den nåværende tilstanden må vel kunne beskrives som original bruksstand, registrert og (nesten) EU-godkjent.

NBF er kontaktet og homologeringspapirer er forespurt, og håper på et svar derfra om ikke så altfor lenge.

Hvordan prosjektet vil skride frem vet jeg foreløpig ikke, annet enn at jeg har et noe uklart bilde i hodet. Men veien blir til mens man går, pg jeg skal prøve å oppdatere denne tråden etterhvert som prosjektet skrider fram.

PS: Om noen har en sliten B18 stående bak låven, så si ifra!
Propeller i innsuget er juks!!

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Re: Amazing Grace.

Post by Impracing » 10 Feb 2010, 23:52

OddSverre wrote:Da er altså valget tatt. Amazing Grace skal bli ræserbil.
Amazing Grace er en erverdig dame, solgt hos Harald Spiten på Kongsberg i November 1963. Hun har til nå levd et bedagelig liv som garasjefyll, og kun fått seg noen lufteturer på solfyllte søndager.
Den nåværende tilstanden må vel kunne beskrives som original bruksstand, registrert og (nesten) EU-godkjent.

NBF er kontaktet og homologeringspapirer er forespurt, og håper på et svar derfra om ikke så altfor lenge.
Lykke til på veien mot HTP fra NBF, viktig med slitesterke sko!!
(Har ventet siden juni 2008)
Doc

User avatar
OddSverre
Race Engineer
Posts: 36
Joined: 08 Feb 2010, 13:24
Location: Oslo/Øvre Romerike

Re: Amazing Grace.

Post by OddSverre » 11 Feb 2010, 07:40

Impracing wrote:[
Lykke til på veien mot HTP fra NBF, viktig med slitesterke sko!!
(Har ventet siden juni 2008)
Finnes det andre veier å gå?
Blir litt for dumt om det er "moderforbundet" som stikker kjepper i hjulene. På FIA sine sider var det, etter hva jeg fant ut etter et par timers leting, nada å hente på biler produsert før midten av 80' tallet.
Propeller i innsuget er juks!!

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 11 Feb 2010, 09:07

Vel.... jeg sitter på ca. 1400(!!) homologeringspapirer til ymse historiske biler. Om du sender meg en mail eller PM med det nummeret du trenger så skal jeg se om jeg ikke kan hjelpe til.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 11 Feb 2010, 09:10

- nei, ingen stikker kjepper i hjulene for deg, men dessverre har prosessen med HTP vært under en hver kritikk, og det har NBF innrømmet, og gjort endringer på ! Det er nå mye bedre, og jeg garanterer deg HTP når bilen din er klar, dersom den er "etter boka" ! :D

Dag-Henning

User avatar
OddSverre
Race Engineer
Posts: 36
Joined: 08 Feb 2010, 13:24
Location: Oslo/Øvre Romerike

Post by OddSverre » 11 Feb 2010, 09:15

Høres bra ut.
Virker litt tungrodd dette systemet, og jeg må innrømme at selv om jeg skjønner hva disse homo-papirene er, så skjønner jeg ikke helt poenget.
Men så er jeg også klar over at jeg akkurat nå sitter med en nybegynners iver, entusiasme og utolmodighet. Håper dere bærer over med meg, he he.

PM er sendt.
Propeller i innsuget er juks!!

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Re: Amazing Grace.

Post by Impracing » 11 Feb 2010, 12:08

OddSverre wrote:
Impracing wrote:[
Lykke til på veien mot HTP fra NBF, viktig med slitesterke sko!!
(Har ventet siden juni 2008)
Finnes det andre veier å gå?
Blir litt for dumt om det er "moderforbundet" som stikker kjepper i hjulene. På FIA sine sider var det, etter hva jeg fant ut etter et par timers leting, nada å hente på biler produsert før midten av 80' tallet.
Homologeringspapirer er ikke noe problem. Å få NBF til å ordne de nødvendige HTP-papirer, derimot, er langt på bortsiden av en parodi. Selv søkte jeg i forb med Velodromloppet på Karskoga i mai 2008, og betalte kr 700,- kontant for teknisk kontroll. Så ble det stille et år, da det nærmest seg Velodromen pånytt var alle papirer som sunket i jorden. Nye ble skrevet og sendt, og i juli 09 var John-Erik Skjefstad på verkstedet mitt for å få noen nødv detaljer, spes hva angår utvekslinger i gearkasse. Siden det...nada. Nichts. Zero. Ingenting. Ikke et fecking pip fra NBF. Noen har fått HTP på nogle få dager, andre av oss har altså ventet over halvannet år. Inkompetanse i NBF? Slurv? Likegyldighet?
Ikke vet jeg, men historien er ikke flatterende for bilsportsmyndighetene i landet. Men vi kjører ikke rally eller rallycross, så da får vi vel finne oss i denne formen for behandling.
Doc

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 11 Feb 2010, 12:12

Dag-Henning Nielsen wrote:- nei, ingen stikker kjepper i hjulene for deg, men dessverre har prosessen med HTP vært under en hver kritikk, og det har NBF innrømmet, og gjort endringer på ! Det er nå mye bedre, og jeg garanterer deg HTP når bilen din er klar, dersom den er "etter boka" ! :D

Dag-Henning
Har du noen mulighet for å finne ut hvorfor jeg venter fortsatt, hvis det er slik? Hvis noen i NBF mener at min bil ikke er "etter boka", er det vel rimelig å få rede på det mens det ennå er tid til å gjøre noe med evt feil eller mangler, ikke dagen før jeg laster opp for å kjøre Våler?
Hilsen
"Anonym og Forbandet Østfolding"
Doc

User avatar
OddSverre
Race Engineer
Posts: 36
Joined: 08 Feb 2010, 13:24
Location: Oslo/Øvre Romerike

Post by OddSverre » 11 Feb 2010, 12:23

Høres ikke bra ut.
Kjenner ikke systemet og miljøet godt nok til å uttale meg noe særlig. Men det minste man kan forlange er å få et konkret svar.
Hva med FIA, kan de utøve noe press mot NBF? Eller er det samme nøden der?
Propeller i innsuget er juks!!

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 11 Feb 2010, 13:49

Som sagt, dårlig har det vært, bedre har det blitt. Jeg kan snakke med Jan Egil Jenssen Doc, og høre, Fikk den klare oppfatning at du var i direkte kontakt med ham, men jeg kan ta feil. Synes forøvrig at dette er en over pari underlig måte å informere et nytt medlem på om forholdene i historisk racing......Skulle jo tro vi ikke ønsket flere aktive ! Jeg påstår din story er spesiell, - selv om den er tråkig -, og ikke verre enn at du bygger opptil flere biler jeg antar du skal ha HTP til....!
Håper ikke dette fratar deg lysten til å bygge bil for historisk Odd Sverre, for det er det jaggu liten grunn til!

Dag-Henning

User avatar
OddSverre
Race Engineer
Posts: 36
Joined: 08 Feb 2010, 13:24
Location: Oslo/Øvre Romerike

Post by OddSverre » 11 Feb 2010, 13:57

Tungrodde systemer, byråkrati, småkonger og hemmlighetskremmeri er jeg vant til fra andre deler av motor/bilmiljøet, så jeg lar meg ikke skremme så lett. Og det er helt greit å få belyst de mørkere sidene også, så vet man i allefall hva man kan risikere å måtte kjempe mot.
Er bare å lade vinkelsliperen og gyve på :twisted:
Propeller i innsuget er juks!!

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 11 Feb 2010, 14:32

:D - det er bra ! Stå på, vi gleder oss til å se deg på banen ! Hold oss underrettet om fremdriften!

User avatar
OddSverre
Race Engineer
Posts: 36
Joined: 08 Feb 2010, 13:24
Location: Oslo/Øvre Romerike

Post by OddSverre » 11 Feb 2010, 14:41

Det skal jeg gjøre.
Framdriften blir etter hva tid og lommebok bestemmer, men skal prøve å være flink til å dokumentere med bilder og tekst etterhvert.
Det er selvfølgelig fristende å bygge værst med en gang.
Ut fra hva jeg har sett i de homologeringspapirene Sandman var så snill og sendte meg ser jeg at jeg ikke har plagsomt mye å gå på. Får begynne i det små, og jage ut ponnier der man kan.
Er så heldig å jobbe ved et av skandinavias dyktigste sveise- og maskineringsverksteder (støper også hvittmetallager), så mulighetene kan bli mange fremover.
Propeller i innsuget er juks!!

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 11 Feb 2010, 22:56

Dag-Henning Nielsen wrote:Som sagt, dårlig har det vært, bedre har det blitt. Jeg kan snakke med Jan Egil Jenssen Doc, og høre, Fikk den klare oppfatning at du var i direkte kontakt med ham, men jeg kan ta feil. Synes forøvrig at dette er en over pari underlig måte å informere et nytt medlem på om forholdene i historisk racing......Skulle jo tro vi ikke ønsket flere aktive ! Jeg påstår din story er spesiell, - selv om den er tråkig -, og ikke verre enn at du bygger opptil flere biler jeg antar du skal ha HTP til....!
Håper ikke dette fratar deg lysten til å bygge bil for historisk Odd Sverre, for det er det jaggu liten grunn til!

Dag-Henning

Ok, beklager at irritasjonen ble litt vel åpenbar. Slett ikke min mening å skremme nye entusiaster - MEN: Jeg er skuffet og sint over behandlingen fra NBFs side når det gjelder HTP. Og la det være klart: Jeg har IKKE hørt noe fra Jenssen etter mai 2009, da han svarte på e-post med beskjed om at min søknad fra mai 2008 ikke var registert hos NBF. Siste ting som skjedde var at John Erik kom på besøk i juli, og jeg fikk inntrykk av at det var bare noen få detaljer som stod igjen før HTP ble sendt til Paris. Etter å ha ventet fra juli til 25 oktober, sendte jeg igjen e-post til John Erik, som sa at komplett HTP søknad var "sydd sammen" 30 juli, og at han gikk ut fra at Jenssen "hadde ordnet det".

Siden det har det ikke skjedd noen verdens ting.

Og som jeg sa i sted, hvis forsinkelsen skyldes at det er noe teknisk ved min bil som ikke passer med oppskriften, så må jeg ha lov til å forvente å bli informert om det! Og med godt og vel 18 mnd siden søknaden ble levert må det vel være mulig å få vite hva det gjelder isf - ikke vente til jeg er påmeldt for første løp, og det ikke finnes tid til å rette evt feil, eller skaffe dokumentasjon ved evt tvister. For ikke å si - å måtte forklare for andre året på Velodromen at jeg fortsatt venter på HTP.

Mulig at dette er "over pari underlig" presentasjon DH. Kanskje min story er "spesiell" (hvorfor det, forresten?). Men den er faktisk sann. Hvor dårlig den enn måtte smake.
Doc

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 12 Feb 2010, 08:11

Hei igjen Doc! Du vet at vi ikke er uenig i sak ! (?) Jeg, - eller andre-, har ingen grunn til å forsvare saksbehandlingen rundt HTP. Reagerte på måten du "kapret tråden på", og var redd vårt nye medlem fikk bakoversveis og kalde føtter...! :D
"Spesiell" ; - tror du har ventet lenger enn de fleste, og har også betalt for noe du ikke har fått....! Der tror jeg din sak er spesiell.
Jeg har forøvrig nå igjen tatt kontakt med Jenssen for å få status, og har ikke tenkt å akseptere at folk ikke har HTP før sesongen starter.

DH

Post Reply