Ombygd sjel

Hvem kommer til start med hva, hvem bygger, hvem kjøper....
Post Reply
Minime
Grease monkey
Posts: 6
Joined: 20 Oct 2010, 23:09
Location: Kristiansand

Ombygd sjel

Post by Minime » 21 Oct 2010, 01:09

1969 BMC Austin 1000 Mini (egenmålt vekt inkl. fører 660kg.)
Image
Image

Ombyggingen ble godkjent av SFOOR noen dager etter fellesferien, imponerende rask responstid fra SFOOR. Fikk svar etter 5 uker. 8)
11.10.10 Ble bilen godkjent teknisk hos biltilsynet i Arendal :D og for å få skilter med en gang så måtte jeg ta til takke med PP nr. :? Men det har jeg tenkt å få rettet på til sesongen 2011.

Mener, Håper og tror at dette er noe man ikke finner på skilter hvor som helst :D
Men skulle det være noen som er av en annen formening så må dere/du si ifra, og helst med bilde.....

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 21 Oct 2010, 20:17

Fin bil, men hva dette har med Historisk Racing å gjøre skjønner nå ikke jeg.... ?
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

Minime
Grease monkey
Posts: 6
Joined: 20 Oct 2010, 23:09
Location: Kristiansand

huummmmm

Post by Minime » 23 Oct 2010, 03:42

Sandman wrote:Fin bil, men hva dette har med Historisk Racing å gjøre skjønner nå ikke jeg.... ?
:roll:
Da kan vel du være så hyggelig å forklare meg definisjonen på "historisk racing"?

8)

User avatar
Per I
Class winner!
Posts: 271
Joined: 28 Aug 2007, 21:59
Location: 10 rom & kjøkken
Contact:

Post by Per I » 23 Oct 2010, 10:09

Bare helt sånn übersaklig... Sakset fra bilsportregelementet:
Historisk racing
Bilsport har en lang historie å fortelle, noe som gjenspeiles her. FIA har formet et internasjonalt regelverk i Appendix K slik at historiske biler kan benyttes i konkurranser under et regelverk som bevarer deres spesifikasjoner for perioden, og forhindrer modifiseringer i ytelse og oppførsel som kan oppstå gjennom utnyttelse av moderne teknologi. Historiske konkurranser er ikke bare et ny måte å oppnå troféer på, det er en fullstendig egen gren hvor ett vesentlig element er troskap ovenfor bilene og deres historie.
Alle bilene skal ha startnummer på panser i tillegg til begge sider. Foran startnummer skal det stå en bokstav som viser til periode for den aktuelle bilen, eksempelvis periode F, G og H (hvit bakgrunn med sort ramme i str A5).
Det kjøres etter det internasjonale FIA-reglementet i kategoriene E (1.1.1947 - 31.12.1961), F (1.1.1962 – 31.12.1965), G (1.1.1966 – 31.12.1971) og H (1.1. 1972 – 31.12.1976). Alle biler skal ha teknisk dokumentasjon (HTP – Historic Technical Passport).
...hvorfor sloss om en ball når vi kan leke med biler..!!
JA til periode H !

Minime
Grease monkey
Posts: 6
Joined: 20 Oct 2010, 23:09
Location: Kristiansand

Ja, den kjenner jeg til!

Post by Minime » 23 Oct 2010, 18:42

Men dette gjelder biler som er produsert i de gitte årstall, bilene ble ikke produsert med tallet på panser og dører!

For da regner jeg faktisk med at de bilene har vært "oppbrukte" til nå, så uansett biltype/modell så frem til at årstall stemmer så kan "alle" biler i denne periode gå igjennom teknisk og få et "Historic Technical Passport"

Men om det rett og slett at min "sjel" mangler tak som er årsak til din skepsis?
Ja da synes jeg du skal lese HELE regelverket og heller komme med forslag på fremgangsmåte, så kan du heller skrive at du heller er personlig imot min "entusiasme" for det som er gammelt og sådan spesielt.

Trodde slike forum skulle hjelpe entusiaster jeg, og heller komme med noe konstruktivt om det er noe som ikke passer 100% inn i historiken.

Men da passer vel ikke min 1954 Ford Zephyr inn her heller da?
Bare lurer siden jeg kjenner til Zephyr's plasseringer i Rally Montecarlo 1951-54 ( om jeg ikke nå tuller med årstall) !!

User avatar
Razer
Pitcrew
Posts: 15
Joined: 23 Dec 2008, 12:58
Location: Lørenskog

Re: Ja, den kjenner jeg til!

Post by Razer » 24 Oct 2010, 00:46

Minime wrote:Men dette gjelder biler som er produsert i de gitte årstall, bilene ble ikke produsert med tallet på panser og dører!

For da regner jeg faktisk med at de bilene har vært "oppbrukte" til nå, så uansett biltype/modell så frem til at årstall stemmer så kan "alle" biler i denne periode gå igjennom teknisk og få et "Historic Technical Passport"

Men om det rett og slett at min "sjel" mangler tak som er årsak til din skepsis?
Ja da synes jeg du skal lese HELE regelverket og heller komme med forslag på fremgangsmåte, så kan du heller skrive at du heller er personlig imot min "entusiasme" for det som er gammelt og sådan spesielt.

Trodde slike forum skulle hjelpe entusiaster jeg, og heller komme med noe konstruktivt om det er noe som ikke passer 100% inn i historiken.

Men da passer vel ikke min 1954 Ford Zephyr inn her heller da?
Bare lurer siden jeg kjenner til Zephyr's plasseringer i Rally Montecarlo 1951-54 ( om jeg ikke nå tuller med årstall) !!
Så så, ingen som trenger å hugge hodet av hverandre her:P

Dette er ryktebørsen på Historisk Racings forum. Hva er ryktet rundt denne bilen, siden du la den inn her? Ikke ser jeg noe rykter, og ikke er det en racerbil:)

Minime
Grease monkey
Posts: 6
Joined: 20 Oct 2010, 23:09
Location: Kristiansand

Re: Ja, den kjenner jeg til!

Post by Minime » 24 Oct 2010, 04:13

Siden bilen ikke er solgt ny i Norge så har det vel ikke ennå oppstått noen form for rykter rundt den!

Men det ble solt ny i hos søta bror i 1970, og ble ombygd så tidlig som i 1980. Den ble da også utstyrt med "kvassere" kam og grenrør nesten helt bak, bare en liten potte før utgangen. Det ble også montert en Datsun 200 bensinforgasser på den.

Grunnen til at jeg kom inn på dette forumet var at jeg søkte på noe tilnærmende på google, og da dukket denne siden opp.

Etter å ha frisket opp bilen litt etter 10 år i en conteiner i Sverige, og etter litt om og men fått Norska skilter på den så har jeg fått kjørt den litt.
Og det viser seg til at bilen er meget sprek av seg, og har overasket både meg og de fleste som har had den glede av å opplevd den.
Fristelsen var da stor for men del med tanke på å hive meg på historiske løp, hvertfall da denne bilen er noget spesiell av seg som den er...

ikke meningen å skyte vilt rundt meg!

User avatar
Peder Nielsen
Class winner!
Posts: 261
Joined: 30 Apr 2004, 15:47
Location: Borgen, Norway
Contact:

Post by Peder Nielsen » 24 Oct 2010, 17:58

Hei!
Utolig tøff bil! Ser kjempeartig ut å cruise rundt i med vind i håret en herlig sommerdag! :D
Da det er utrolig strenge regler for hvilke biler, med tidsriktige deler, som kan delta i Historisk racing i Norge, ville i hvertfall jeg følt at jeg ville ødelagt den for å kunne delta!
Ta vare på denne spesielle bilen som den er, og ha det morro med den!
Plenty av trackdays rundt om kring der du kan teste både hva bilen og sjåføren er kapabel til! :wink:
Finn heller et godt objekt for Historisk racing og bygg den etter punkt og prikke til det gjeldene reglementet, for en slik bil du har, ville vært synd å ødelagt! :D

Med vennlig hilsen

Peder
'72 Volvo 142-110 DL
'91 Ducati 906 Paso
'13 Volkswagen Polo GT
'14 Volvo V60-R design AWD

Minime
Grease monkey
Posts: 6
Joined: 20 Oct 2010, 23:09
Location: Kristiansand

Post by Minime » 24 Oct 2010, 21:27

Peder Nielsen wrote:Hei!
Utolig tøff bil! Ser kjempeartig ut å cruise rundt i med vind i håret en herlig sommerdag! :D
Da det er utrolig strenge regler for hvilke biler, med tidsriktige deler, som kan delta i Historisk racing i Norge, ville i hvertfall jeg følt at jeg ville ødelagt den for å kunne delta!
Ta vare på denne spesielle bilen som den er, og ha det morro med den!
Plenty av trackdays rundt om kring der du kan teste både hva bilen og sjåføren er kapabel til! :wink:
Finn heller et godt objekt for Historisk racing og bygg den etter punkt og prikke til det gjeldene reglementet, for en slik bil du har, ville vært synd å ødelagt! :D

Med vennlig hilsen
Peder
Tusen takk for vennlige ord Peder....

Jeg får ta det i betraktning, og prøve å finne meg en garasje til min Ford Zephyr.
Den trenger "litt" omsorg, så kansje jeg kunne ha rigget den opp til "nostelgi" racing :)

User avatar
Per I
Class winner!
Posts: 271
Joined: 28 Aug 2007, 21:59
Location: 10 rom & kjøkken
Contact:

Post by Per I » 25 Oct 2010, 07:27

Du får begynne med å lese her:

Appendix K (fr./eng.):
http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... 6.2010.pdf

Appendix K (no./eng.):
http://bilsport.no/uploads/app_k_2009_norsk.pdf

Appendix J:
http://www.fia.com/sport/Regulations/histappjregs.html

Liste over tidligere homologerte biler:
http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... &Model.pdf

Det blir ganske så firkantet og innviklet iblandt med alle reglementene du må forholde deg til men det er alltids noen å spørre... :)
Ta en telefon til Norges Bilsportforbund og be om å få Bilsportboken tilsendt. Her står det grunnleggende reglementet + mye annet. Dette er vår "Bibel"...
...hvorfor sloss om en ball når vi kan leke med biler..!!
JA til periode H !

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 25 Oct 2010, 08:14

Sånn??

Image

Minime
Grease monkey
Posts: 6
Joined: 20 Oct 2010, 23:09
Location: Kristiansand

Post by Minime » 25 Oct 2010, 11:10

Vegard wrote:Sånn??
Hehe he :lol: ja akkurat slik :!:

User avatar
Per I
Class winner!
Posts: 271
Joined: 28 Aug 2007, 21:59
Location: 10 rom & kjøkken
Contact:

Post by Per I » 25 Oct 2010, 15:29

Steike! Den var tøff!! B'yn å bygg!! :D
...hvorfor sloss om en ball når vi kan leke med biler..!!
JA til periode H !

Post Reply