Hvordan går det i de tusen garasjer...??

Hvem kommer til start med hva, hvem bygger, hvem kjøper....
User avatar
V.Sulland
Race Engineer
Posts: 26
Joined: 24 Dec 2008, 12:48

Post by V.Sulland » 25 Jan 2012, 18:54

Sandman wrote:Tror NSU'n er kjøpt mer eller mindre raceklar fra det stor utland...

Det er Jan og Heidi Akre som har den.

Heidi kjørte mye asfalt racing på 80-tallet (Autobianci etc.) og gjør nå "comeback" i historisk racing i sammen med mannen Jan - moro!
Sitter det en Spiess motor baki der eller?

tom tech
Grease monkey
Posts: 4
Joined: 28 Jan 2012, 12:59

BMW e21 75-83

Post by tom tech » 28 Jan 2012, 13:09

Det bygges også en BMW E21 her på nøtterøy, er litt spent på hva som kommer i posten, ang homologeringspapirer fra NBF, kunden vil ha en gruppe 5 stylet bil, så er litt spent på hva som er lov. Og den kommer vel inn i periode I som det skrives om er en ny periode fra og med i år. Eller om den kan kjøres i periode H.

Spennende prosjekt er det.

Bavaria
Mid-fielder
Posts: 67
Joined: 28 Nov 2008, 19:25
Location: Nesodden

Post by Bavaria » 29 Jan 2012, 06:09

Gr. 5 er det vel ingen innvitasjon til å kjøre så hvidt jeg vet, den må nok bygges med utseende og ellers som gr.2

Den kan kjøres både H2 (1976), og i periode I. Er usikker på hva som lønner seg. 320'en er en suveren gr.2 bil i denne perioden. De gikk med 15" jul og store bremser. Selv om gr.2 reglementet fra denne perioden ble mye strengere, var 320en såpass moderne at den ikke ble nevneverdig straffet annet enn på motoren. Motoren var M10 8V og ikke 16V som fantes i enkelte 02'er fra 73 - 75. Motorene den gang var på ca 230 hk i dag leverer Tyske tuning firmaer 8v motorer på 250 hk.

Den store fordelen for BMW i H2 og I er at i 2l utgave kan den veie så lite som 840 kg!!!! Jeg vet ikke om det er mulig å få den ned til den vekta men så lett kan den veie.

Akilleshelen er nok en gang girkassa. Bilen kunne orginalbestilles med 5 trinns girkasse, det gjør at man må benytte enten Getrag 242 (4 girs) eller 245 (5 girs) kasse. 245 kassa fantes med race innmat men den er nesten umulig å få tak i. Til 4 trinns kassa er det så hvidt jeg vet ingen race innmat tilgjengelig.

Bakakselutvekslinger, diffrensialbremser og kort styring er hyllevare.

Image


Geir...

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 29 Jan 2012, 19:04

Moro at noen bygger biler til periode I og... :) - MEN - hvordan går det med Cortina'n, Tom? Blir det noe kjøring i år??
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

tom tech
Grease monkey
Posts: 4
Joined: 28 Jan 2012, 12:59

Post by tom tech » 29 Jan 2012, 20:38

Hm. Min kunde har et problem der ang gruppe 5 bil. styling er bestilt. og bilen er godt lettet, er lovet M10 8v motor på ca 240 hk, men er spent på hva volumet er begrenset til homolegeringsmessig, har en 5 trinskasse med 1:1 5 gir tettsteget,som skal inn.

Blir gjeste opptreden på den bilen da i Historisk :(

Så finner han vel en annen klasse å kjøre i.

Ang : Cortina så er det bare å vente på HTP kladden som skal komme i posten i morgen og blir sendt tilbake til NBF i morgen. Og så blir det jo spennende å se hvor hurtig den kommer tilbake.
Blir og borre blokka på cortina nå utover, ikke helt fornøyd slik den er nå,
og få avballansert veiv svinghjul/clutch, og veid råder.
Topplokket tok jeg i fjor vinter så det er ok.

Så gleder vi oss til å debutere i HRN

Bavaria
Mid-fielder
Posts: 67
Joined: 28 Nov 2008, 19:25
Location: Nesodden

Post by Bavaria » 30 Jan 2012, 06:50

Siden det ikke kjøres gr. 5 passer den vel kun inn i GT og da antagligvis i GT3. Det var dumt, hadde vært så morro med en 320 i HR. For å holde M10 motoren innenfor klassegrensen på 2l kan den max borres til 89,2, det gir ca 1999 ccm. Det er en klassegrense på 2l i det nye GT reglementet også.

Du får foreslå til kunden din at han endrer planer, gr.5 kittet kan han sikkert få bytta i gr.2 breddere. Men har han skjært for mye i bilen er det vel vanskelig å snu.

Geir...

tom tech
Grease monkey
Posts: 4
Joined: 28 Jan 2012, 12:59

Post by tom tech » 31 Jan 2012, 19:47

Bavaria wrote:Siden det ikke kjøres gr. 5 passer den vel kun inn i GT og da antagligvis i GT3. Det var dumt, hadde vært så morro med en 320 i HR. For å holde M10 motoren innenfor klassegrensen på 2l kan den max borres til 89,2, det gir ca 1999 ccm. Det er en klassegrense på 2l i det nye GT reglementet også.

Du får foreslå til kunden din at han endrer planer, gr.5 kittet kan han sikkert få bytta i gr.2 breddere. Men har han skjært for mye i bilen er det vel vanskelig å snu.

Geir...
Hva er klassen over 2l i GT3 , en kommer uansett i rått parti.skal man få i nærheten av 230hk i 8v motoren så får den et volum på over 2l. Fikk homologerings papirene fra NBF i dag ( 5620 tillegg) mye bra på bremser. men så gr.2 var 1999 ccm som max.
Blir å bygge en gr.5 320 skulle man byttet hadde man fåt et dusin sett med gr.2 skjermbreddere og frontspoiler. for gr.5 kittet. :wink:
Det sto ingenting om hva som var tillat ang skjermbreddere osv, i gr.2 papirene? Bare spoiler på koferlokk var nevnt.

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 31 Jan 2012, 20:57

Var ikke klasse grensa 2500ccm i '76-81 også?

Isf. så er det vel det volumet (v/ overborring - får ikke endre slagl. ) som teller for historisk... eller er det noe nytt i '76+ reglementet??
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

Bavaria
Mid-fielder
Posts: 67
Joined: 28 Nov 2008, 19:25
Location: Nesodden

Post by Bavaria » 03 Feb 2012, 01:17

Det var en drøss med volumklasser i 1976 også bl.a. 2500ccm, men 320'en gikk i klassen inntill 2l både med suge og med turbo motor. Turbo motorene var vel da en plass mellom 14 og 1500 ccm tror jeg. Jeg tror ikke du får godkjent 2,2 liter 320 for det fantes ikke den gang. Jeg tror heller ikke, om det nå var åpning for å kjøre gr.5, at man kunne kjøre med 8V motor for det er heller ikke historisk korrekt.

Skjermene på en gr 2 bil er som på bildet av den hvite bilen jeg la ved. Det er det Tyskerene kaller "radlaufverbreitung" breddere som følger hjulbuen ikke som tidligere; breddere som bredder hele skjermen (M3 & Quatro). Spoiler forran er også lov, skal se om jeg finner flere bilder av en gr.2 bil i løpet av helga.

230hk + er fult mulig med 2l slagvolum i en proffpreppa M10.

I GT3 må bil med fører veie 900 kg inntil 2 liter og 950 kg inntil 2,5l. Om du tror 950 kg er en OK vekt kan du bygge en M10 med M3 evo veiv på 87mm og 91,5mm i boring (ikke smart å bore M10 blokka utover det). En slik motor blir ca 2,3 l. Har du en M3 blokk kan du bore til 94mm.

Geir...

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 12 Apr 2012, 13:25

For å få litt fart i annet en tyske prosjekter :)

Image

Flere bilder her:
http://www.shag.no/2012/04/alfa-gta-project-started/
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 12 Apr 2012, 17:44

[quote="bk"]For å få litt fart i annet en tyske prosjekter :)quote]

Bare ett ord å si om denne: Forza!
Doc

User avatar
4takt
Front-row qualifier
Posts: 135
Joined: 10 Mar 2008, 22:48
Location: Ski
Contact:

Post by 4takt » 19 Apr 2012, 12:02

Hva betyr "Forza" i en slik sammenheng... 8)
Tom Herskedal


It ain't over untill the fat lady sings !

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 19 Apr 2012, 12:29

Doc: Hva gjør dere i skjøten mellom ståltak og aluskjerm?

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 19 Apr 2012, 13:24

Vegard wrote:Doc: Hva gjør dere i skjøten mellom ståltak og aluskjerm?
Vi får håndbygget alutaket når de øvrige panelene er tilpasset, alupanelene sveises sammen montert på bilen, og så brukes pop-nagler pluss epoxy for å feste alu-seksjonene til stålskjelettet. Presis som de gjorde i Italia på sekstitallet...bare med litt bedre materialer kanskje.

Målet for all-up vekt er 740kg for 1600 GTA i periode F. Det er en smule mindre enn det neste racerprosjektet, som såvidt er igang også. Men der er det sekshullers motor, for å kompensere for øket vekt :lol:
Doc

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 19 Apr 2012, 13:27

4takt wrote:Hva betyr "Forza" i en slik sammenheng... 8)
Forza er italiensk, og betyr farse...ikke som i kjøttfarse, men som i lystspill på teateret.

Det skyldes at det er rene lystspillet å jobbe med italiensk lettmetall etter alle år med Sheffield-stål (og støpejern... :lol: )
Doc

Post Reply