Imp

Hvem kommer til start med hva, hvem bygger, hvem kjøper....
User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Tallisker

Post by Impracing » 18 Oct 2005, 13:50

Nailed it in one, Edwin! :lol:
Doc

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 18 Oct 2005, 14:07

"And now for something completely different:"

Hvorfor heter det single-malt? Finnes det ikke twin-malt?

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 18 Oct 2005, 14:12

..eller hvorfor heter det ikke MonoMalt og DuplexMalt evt PolyMalt? 8)
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 18 Oct 2005, 14:24

Åh.. Er Malt en norsk betegnelse på hvor ganger kornet er malt? Eller snakker vi om malt som kommer fra bygg?

Da min far er ivrig maltølbrygger burde jeg selvfølgelig vite dette. På grunn av at jeg verken liker whisky eller maltøl har min interesse (desverre i dette tilfellet)favnet andre ting.

En venninne av meg brukte tidligere å drikke Jim Beam og Cola (Dette er fjortisdrikk, er det ikke?) Da hennes far brygget maltøl, brukte han Colaflasker til å oppbevare maltøl i. Dette resulterte så i at min venninne drakk Jim Beam og maltøl. Jim Beam er jo destillert maltøl so to speak! Poorly destillert vel og merke.
Nuvel. Tidenes digresjon? :)

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Malt en gang

Post by Impracing » 18 Oct 2005, 17:04

Sinlgle malt er motsetningen til blandingsvare, der flere typer blandes sammen for å lage et konsistent ferdig produkt. (Blended Scotch Whisky...
yecch :o) )
Og hvorfor malt - ikke lakkert? Eller som svenskene sa en gang i verden, da et tysk bilmerke hadde jernoksyd-problemer: Opel ar som Gevalia - alltid nysrostad! Gevalia var altså et svenske kaffe-merke som hadde som slagord "alltid nyrostad".

Og Birgs, twin malt er beskrivelsen på synet etter at man har fått i seg et kvantum single malt: Man ser allting dobbelt! :D
Doc

hospital44505

Minimun wage

Post by hospital44505 » 14 Dec 2005, 18:48

Dag-Henning Nielsen wrote:Hei Knut ! - hvis de "uoriginale endeleddene" ikke skiller seg vesentlig fra de originale i utseende, dimmensjon og utførelse er det ingen som sier noen ting.
I would definatly not pay more than minimum wage for advice like that.

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 14 Dec 2005, 18:59

hmm, den robotposteren virket jo halvvegs intelligent! er AI endelig et faktum???
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Peder Nielsen
Class winner!
Posts: 261
Joined: 30 Apr 2004, 15:47
Location: Borgen, Norway
Contact:

Post by Peder Nielsen » 14 Dec 2005, 20:20

Hehehhe, den var herlig! Århundreds post! :lol:
'72 Volvo 142-110 DL
'91 Ducati 906 Paso
'13 Volkswagen Polo GT
'14 Volvo V60-R design AWD

User avatar
Ole-Jørgen
Grease monkey
Posts: 2
Joined: 15 Dec 2005, 09:02

Post by Ole-Jørgen » 15 Dec 2005, 09:22

Vegard wrote:Åh.. Er Malt en norsk betegnelse på hvor ganger kornet er malt? Eller snakker vi om malt som kommer fra bygg?

Da min far er ivrig maltølbrygger burde jeg selvfølgelig vite dette. På grunn av at jeg verken liker whisky eller maltøl har min interesse (desverre i dette tilfellet)favnet andre ting.

En venninne av meg brukte tidligere å drikke Jim Beam og Cola (Dette er fjortisdrikk, er det ikke?) Da hennes far brygget maltøl, brukte han Colaflasker til å oppbevare maltøl i. Dette resulterte så i at min venninne drakk Jim Beam og maltøl. Jim Beam er jo destillert maltøl so to speak! Poorly destillert vel og merke.
Nuvel. Tidenes digresjon? :)
Mer OT.

Malt er, ganske riktig, det du får etter at bygget, eller hveten for den saks skyld, er malt. For ølbrygging er det viktig at kjernen knuses mens skallet er intakt. Liker ikke maltøl? Hva slags øl liker du da?

http://www.norbrygg.no/

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 15 Dec 2005, 09:59

Nå er jeg ikke sikker på om vi mener det samme, men siden du åpenbart brygger på noe, (pun intended :) ) har du hørt om Stjørdalsøl? Her oppe omtaler vi Stjørdalsøl som maltøl. DÈT liker jeg ikke...

User avatar
Ole-Jørgen
Grease monkey
Posts: 2
Joined: 15 Dec 2005, 09:02

Post by Ole-Jørgen » 15 Dec 2005, 10:28

Vegard wrote:Nå er jeg ikke sikker på om vi mener det samme, men siden du åpenbart brygger på noe, (pun intended :) ) har du hørt om Stjørdalsøl? Her oppe omtaler vi Stjørdalsøl som maltøl. DÈT liker jeg ikke...
Ølet du kjøper i butikken inneholder stort sett det samme - Vann, malt, humle og gjær. Når jeg brygger øl bruker jeg så og si samme fremgangsmåte som bryggeriene. Her er en forenklet forklaring: Fra varmtvannstanken risles vannet over og gjennom malten før det går videre til vørterkokeren. Her kokes det opp og tilsettes humle, før det kjøles ned igjen og tappes over på gjærkar. Deretter lagres ølet til det er ferdig.

Hvordan Stjørdalsøl fremstilles har jeg ingen idé om, men i denne prosessen finnes det ingen snarveier, dersom resultatet skal være drikkbart.

På lørdag er det julebord i Jekkeklubben - der blir det særvert klubbøl med egne etiketter, som overgår nesten alt av det kommersielle profittølet. Det er med øl som med gamle biler - du kommer langt med litt entusiasme (og et sveiseapparat). Skål!

Så var det den Impen da...

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 15 Dec 2005, 10:37

Stjørdalsøl:

http://tradisjoner.no/oppskrift1322.html

http://home.online.no/~gretafs/maltol/9908.htm

Det finnes faktisk en sang om det:

http://www.rotmomusikken.com/hr_stjordalsol.htm

Sitat: "Dette Stjørdalsølet er berykta for sin smak, uberegnelige alkoholmengde og magiske innvirkning på balanseorganet.
-Hans Rotmo"

Knock yerselves out!

Post Reply