Kanskje Egil Johannesen som byttet navn til AlverImpracing wrote:Er fornavnet Egil? Og sponsoren Mennen? I så fall er etternavnet et ganske vanlig -sen navn
mini ankommet kongsberg
Re: Gjettekonkurranse
det er ikke han. Han kjørte ikke clubman, og heller ikke engelsk i denne perioden. Mener bestemt han kjørte NSU i denne perioden (men med Mennen spons, ja.)
se forøvrig her for div "hotte" navn fra deg gang.
http://www.miniss.com/images/store_bild ... up1972.jpg
kan jo være bilen til Edwin som Claes her kjører.
se forøvrig her for div "hotte" navn fra deg gang.
http://www.miniss.com/images/store_bild ... up1972.jpg
kan jo være bilen til Edwin som Claes her kjører.
Lars Kristian Ekorness
406 03 083
406 03 083
Mennen-mannen
Egil Johannessen nee Alver eller motsatt kjørte Mennen-sponsa NSU i 76, det vet jeg sikkert fordi det var mitt debut-år....1 august, Karlskoga, for å være litt mer spesifikk Sesongen før så jeg ikke et eneste løp....grunnen til det var lesing til en embetseksamen i februar 76. Cooper S 970-bygging startet 1 mars med å hente en '64 850 mit jern-oksyd-letting. Og bilen var klar til løp
som sagt 1 august. Total utgift på bygging, med 999 S motor, Weber 45DCOE, Sprint kam, 3-synk sc/cr box med sperre bygd av Widmer....var kr 15 000,- Tidene har forandret seg littegrann' se!
som sagt 1 august. Total utgift på bygging, med 999 S motor, Weber 45DCOE, Sprint kam, 3-synk sc/cr box med sperre bygd av Widmer....var kr 15 000,- Tidene har forandret seg littegrann' se!
Doc
Fra usikre kilder (les gamle menn:)
ref clubman på bildet til Mr SS; det er Gudmund Fornes sin bil (ant den siste).
I 1973 ble Mennen-teamet startet. Det var arvid rosenberg m nsu, egil johannessen m nsu og gudmund fornes m ford bda 1300 x odd moseby. Gudmund hadde mere mini-kjørestil. Han byttet da til(bake) til mini clubman. Det er sikker noen sesonger der flere førere hadde flere biler også.
Det sitter bøttevis med historie/kunnskap, nyttig/unyttig info bla der dette kommer fra.
La oss hjelpe disse Gents'ene tilbake på banen (slik at vi kan vise hvem som er yngst
ref clubman på bildet til Mr SS; det er Gudmund Fornes sin bil (ant den siste).
I 1973 ble Mennen-teamet startet. Det var arvid rosenberg m nsu, egil johannessen m nsu og gudmund fornes m ford bda 1300 x odd moseby. Gudmund hadde mere mini-kjørestil. Han byttet da til(bake) til mini clubman. Det er sikker noen sesonger der flere førere hadde flere biler også.
Det sitter bøttevis med historie/kunnskap, nyttig/unyttig info bla der dette kommer fra.
La oss hjelpe disse Gents'ene tilbake på banen (slik at vi kan vise hvem som er yngst
Lars Kristian Ekorness
406 03 083
406 03 083
Digresjon: Jeg mener at BMC/BL importøren i Norge sier at det har vært solgt max 5stk originale Cooper Ser i Norge. Når jeg ser på resultatlisten der er det utelukkende Ser.. Bygde folk om den gangen også, eller er alt smug-import
Nå har ikke jeg snakket med Gudmund F på en god stund, men kanskje noen kan rette ham i retning av disse bildene?
Nå har ikke jeg snakket med Gudmund F på en god stund, men kanskje noen kan rette ham i retning av disse bildene?
Gamle menn og minne-disken
LKE, angående Mennen-teamet: Var med som mek for Jan Prøysmo og hans Fiat 128 Coupe vinteren 1973 på is-NM, men kan ikke huske at jeg så Mennen-dekor på det tidspunktet (fwiw!!) Rosenbergs NSU mener jeg bestemt var hvit med svart kontrast.....jeg tror Mennen-epoken må ha vært noe senere. Fornes hadde på dette tidspunkt byttet opp til en Escort BDA med forgassere (inntil 2-liter, antar det var en 1800). Husker godt en Mini med 4 Amal-gassere (var det Stenshagen?), Løchens split Weber ad modum Longman. Men på isen var NSU'ene sterke. Andre eksponenter for Nest Siste Utvei var Geir Tørmoen og Herman Dahlbakk (siste gjorde det spesielt sterkt på asfalt) Clubman-bilen med Mennen-dekor kan jeg ikke huske å ha sett, men var som sagt opptatt med viktige ting i 1975....ennå viktigere enn racing, om det er mulig Mennens dekor var jo mildt sagt iøyenfallende, og jeg var på den tiden så Mini-frelst som noen så det ville være rart om den kombinasjonen gikk meg hus forbi. Men hukommelse er en utro tjener
Doc
Cooper S nybilsalg
Vegard, vet ikke hvor mange originale Cooper S ble solgt i Norge, men en del ble bygget om fra Cooper eller vanlig Mini (vi kalte dem "eskebil" den gangen). Men noen var helt sikkert originale, Edward Gjølberg hadde en blå med hvitt tak som var rally-rigget, prøvekjørte den en gang med tanke på kjøp men sparegrisen var ikke feit nok! Og jeg husker at Egil Stenshagen ankom med en helt ny Mk III Cooper S på isen (en veibil) som var hvit med svart tak, denne tiden hadde han støtte fra importøren og jeg går ut fra at bilen var en del av denne pakka. Det sto også en hvit S på utstilling hos Erik B Winther i forholdsvis lang tid. Det var den tiden da Norsk Mini Klubb hadde 27 % rabatt på deler fra Winther, og vi hadde "vår mann" på delelageret. Jeg bygde selv om en 1964 850 Mk I til Cooper S specs, og fikk omregistrert den som "bygget om til Cooper S" som det sto i vognkortet. Hadde bl a kjøpt ny og ubrukt S forstilling - drivaksler, knuter, uprights, drivflenser, skiver og callipere - ferdig til å montere for £40,- fra et firma i England, de gikk dukken relativt raskt og jeg tror dette må ha vært et engelsk datterselskap av det norske Snaus og Søn....
Doc
Ja, jeg lurte også litt på det.. Er det noen som sitter på flere bilder i fra Is Cupen i '72 (eller der som kring) som har bilder at bilen til Claes Rothstein? (startnr. 84) Hadde satt stooooor pris på å få tak i mere av historien på bilen min.LKE wrote: se forøvrig her for div "hotte" navn fra deg gang.
http://www.miniss.com/images/store_bild ... up1972.jpg
kan jo være bilen til Edwin som Claes her kjører.
Send meg gjerne bilder pr. mail eller post. (ta kontakt for adr. tlf. 952 74 575)
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
- Mr Bridger
- Polesitter
- Posts: 192
- Joined: 22 Mar 2004, 15:05
- Location: Tønsberg
- Contact:
Tenkte bare jeg måtte ta denne til toppen. Fikk nemlig en 8-porter i fanget her en dag:
http://home.online.no/~lyngset/enginestuff.cfm
http://home.online.no/~lyngset/enginestuff.cfm
Last edited by Vegard on 28 Jan 2010, 13:05, edited 1 time in total.
- Miniss.com
- Race Engineer
- Posts: 39
- Joined: 23 Apr 2005, 11:39
- Contact:
Tenkte jeg skulle avklare dette siden jeg kom over denne tråden. På bildet kjører fatter bak Gudmund Fornes. Fornes var en del av Mennen teamet og kjørte da med den særegne dekoren på bilen. Uheldigvis har vi ikke flere bilder fra dette løpet. Hvis noen av dere skulle ha bilder fra dette eller andre race der blant annet min far stilte, så kunne det vært moro å få sett disse bildene. Har dere filmer også fra denne tiden (60-70-tallet) så ville det vært kanon bra. Ta eventuelt kontakt med meg på mail - magloc@online.no eller på telefon - 930 81 771.Sandman wrote:Noen som vet hvem som kjørte denne bilen ?
(KNA Iscup '75)
Apropos. Hvordan går det med restaureringen av denne bilen som John A. Johansen og Kjell Myhr holder på med? Regner med at det er samme bil.
Vegard: Fin Weslake topp du har skaffet deg. Noe arbeid må påberegnes etter det jeg kunne se, men nå har du en gylden mulighet til å bygge og starte med en 8-porter motor i historisk. This is the way to go!!!!!
Hilsen Magnus
- Miniss.com
- Race Engineer
- Posts: 39
- Joined: 23 Apr 2005, 11:39
- Contact:
Vegard wrote:Toppen er ikke min, men jeg skal fikse den for noen som sannsynligvis kommer på banen Det blir spennende å forsøke og få satt inn noen seter.
Jeg vet at Gudmund sitter på mange gamle bilder fra racing på 70-tallet, men jeg tror ikke han er så veldig online. Lenge siden jeg har snakket med ham også.
OK! Spennende med denne toppen og at den kanskje skal brukes i historisk. Krysser fingrene for at det går bra. Vedrørende bilder - Kanskje du skulle få Fornes til å gå igjennom samlingen eller at han får andre til å gjøre det. Slikt bildemateriale burde jo publiseres slik at alle kan få glede av det.
Uansett for du ha lykke til med prosjektet og dersom du snakker med Fornes så får du huske å hilse fra min far samt formidle at fatter sa at han måtte komme seg på banen igjen.
Jag visade LKEs startlista från KNAs iscup 1972 för Lennart Persson.Han gick och hämtade den här pokalen.Fick också en inteckning i totala vandringspriset genom en bästa tid i sitt heat och den största prissumma han vunnit någonsin.Slog Escorterna i rövarheat hemma i Sverige den här vintern,så det var inte bara"bättre is" det berodde på.