Renault 8 Gordini til Jæren

Hvem kommer til start med hva, hvem bygger, hvem kjøper....
Post Reply
KKK
Grease monkey
Posts: 13
Joined: 18 Sep 2006, 13:35
Location: Jæren

Renault 8 Gordini til Jæren

Post by KKK » 31 Aug 2007, 19:34

1970 Renault R8 Gordini (Reg nr E-1135) har fått nytt hjemsted, Kleppe på Jæren. Bilen klargjøres nå (i første omgang) til historisk Monte Carlo i januar 2008. Skal kjøres av "ikke ukjent" motorsportutøver fra disse kanter. Bilen har homologeringspapirer.
Den er utstyrt med originalt Renault 3-punkts "bur". Vil dette kunne godkjennes i "vanlig" Historisk bane-racing?
Trenger tips for hva som må til for ev få bilen godkjent, og hvilken klasse den kan kappkjøre i. Bilen er MEGET original, få snekkere har vært på ferde her!
Classic wheels & wings

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 01 Sep 2007, 14:44

Hei og velkommen! Vedr bur - dersom bilen har hatt lisens i lang tid, og buret ikke har vært skadet vet jeg det er mulig å få det godkjent. Dersom det ikke er innenfor spec, så er alternativet et skru-inn bur med 6 festepunkter max. Til mini f.eks koster dette ca £350 i England.

Dersom bilen er relativt original ellers skulle den skli rett inn i periode G under 1300cc. Det går en i sverige som jeg har sett, som er med i toppen av klassen mot imper, minier, nsu osv. Tipper det finnes en del gromt som kan skaffes i homologeringspapirene?

NB - h.papirer for Rally og Racing er ikke det samme.

Håper vi får se den på banen, det er jo en virkelig viktig bil i denne perioden!
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

KKK
Grease monkey
Posts: 13
Joined: 18 Sep 2006, 13:35
Location: Jæren

Enda en Gordini på Jæren

Post by KKK » 22 Feb 2009, 21:34

Nå er en 1965 RENAULT Gordini under klargjøring på Jæren.
Målet er å delta i løp i år.

Trenger hjelp til svar på endel spørsmål:

Må frontlyktene virke og være på plass, eller kan åpningene blendes igjen?

Radioatoren er flyttet til front i stedet for bak, er det ok?

På forhånd takk for svar :lol:
Classic wheels & wings

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 23 Feb 2009, 08:43

Lys må være på plass og virke (nærlys). Anbefales på det varmeste da vi med små biler trenger å fortelle de "store gutta" hvor vi er i regnløp...hehe.

Ellers er evt letting og modifikasjoner ihht klassen du kjører og homologeringspapirer. Jeg vet f.eks på hillman imp så kjører vi frontradiator - MEN vi må beholde den originale, på original plass. Denne brukes da bare som en ekstra kjøler.

Uansett, så tipper jeg du vil få god hjelp videre med å få bilen 100% riktig så snart du kommer på banen :D Gleder meg til å se den, og flott at vi får inn en Gordini til å sloss med minier, Imp'er og NSU!

OBS - tar mer enn gjerne imot litt bilder og info så kan jeg legge det ut på nettsiden.

KKK
Grease monkey
Posts: 13
Joined: 18 Sep 2006, 13:35
Location: Jæren

Post by KKK » 17 Nov 2011, 21:04

Uff, trist å si det, men Gordinien er nå solgt, tilbake til Sverige igjen.
Ikke til samme person jeg kjøpte den fra, men til Borås-området.
Den vil helt sikkert delta i billøp igjen :-)
http://www.raceinfo.no/temp/tn_R%208%20 ... 0002_1.JPG
Classic wheels & wings

Post Reply