Bur vs. app.K

Generelle tekniske spørsmål relatert til historisk racing.
User avatar
Per I
Class winner!
Posts: 271
Joined: 28 Aug 2007, 21:59
Location: 10 rom & kjøkken
Contact:

Bur vs. app.K

Post by Per I » 29 Jun 2008, 16:10

Er det slik at et bur ihht. app.K IKKE får ha mer enn 6 festepunkter til karosseriet?? Jeg regner med at dette gjelder da også i rally?

Hva er praksis..?? Regnes det som festepunkt om f.eks buret blir sveiset til A og B stolpe med braketter?

Her er et par bilder av Tony Bergdahls BDA-Escort etter en rundvelt i helgens Midnattssolsrally... Og nei...det har ikke vært noen redningsbil her og klipt ut co-driveren. De landet vistnok på et gammelt autovern.

Image

Image

Image
...hvorfor sloss om en ball når vi kan leke med biler..!!
JA til periode H !

User avatar
Fossil Racing
Race winner!
Posts: 365
Joined: 22 Aug 2005, 18:57
Location: Oslo

Re: Bur vs. app.K

Post by Fossil Racing » 30 Jun 2008, 07:43

Per I wrote:Er det slik at et bur ihht. app.K IKKE får ha mer enn 6 festepunkter til karosseriet?? Jeg regner med at dette gjelder da også i rally?
Det var synd med en så fin bil - men det er rally, bil den ene dagen og skrot den neste. Start med historisk baneracing, oftest ? mindre skader :?

PI - slik jeg leser App.K for 2007 er det nå tillatt med 8 innfestingspunkter i karosseriet - innfesting i B-stolpe teller vel som 2.
Team Fossil Racing
Vidar
Ford Cortina GT 1965 Historisk rally Gr. 2 kl. F
Cortina 1965 (Lotus TwinCam) Historisk racing F/CT 8

User avatar
Fossil Racing
Race winner!
Posts: 365
Joined: 22 Aug 2005, 18:57
Location: Oslo

Re: Bur vs. app.K

Post by Fossil Racing » 30 Jun 2008, 08:17

Her er et par bilder av Tony Bergdahls BDA-Escort etter en rundvelt i helgens Midnattssolsrally... Og nei...det har ikke vært noen redningsbil her og klipt ut co-driveren. De landet vistnok på et gammelt autovern :cry:
DH - kansje vi skulle tenke oss om når det gjelder planene om deltagelse i Midnattssolrally 2009 :?: Eller har de oldtimer-klasse for oss som tar hensyn til bilen og rustene rallysjåfører :roll:
Team Fossil Racing
Vidar
Ford Cortina GT 1965 Historisk rally Gr. 2 kl. F
Cortina 1965 (Lotus TwinCam) Historisk racing F/CT 8

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 30 Jun 2008, 10:02

Værste skrotet jeg har sett..!!! Tenker jeg overlater rattet til en jeg kjenner som har kjørt Escort før, så kan jeg kose meg med kartet...... :wink:
Tror sjangsen for skrot er betydelig redusert da........!

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Re: Bur vs. app.K

Post by Sandman » 30 Jun 2008, 10:17

Per I wrote:Er det slik at et bur ihht. app.K IKKE får ha mer enn 6 festepunkter til karosseriet?? Jeg regner med at dette gjelder da også i rally?
Antall innfestningspunkter er 8 - men på nyere biler [les per. H og I] så tror jeg det er tillatt med flere. Tror dette gjelder rally også.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Per I
Class winner!
Posts: 271
Joined: 28 Aug 2007, 21:59
Location: 10 rom & kjøkken
Contact:

Re: Bur vs. app.K

Post by Per I » 30 Jun 2008, 10:19

Start med historisk baneracing, oftest ? mindre skader :?

PI - slik jeg leser App.K for 2007 er det nå tillatt med 8 innfestingspunkter i karosseriet - innfesting i B-stolpe teller vel som 2
Skadene kan like godt være kjempestore i racing. Får man en bil i siden om man er stillestående er det nogenlunde samme krefter i sving..

Med innfestninger i (minimum) f.eks bilbelte fester i B-stolpe og "brakettsveist" i A-stolpe ville beskyttelsen økt betraktelig.

Antall og plassering av ekstra stivere "inne" i buret er vel lov? Det hjelper jo masse, men for at kreftene skal fordeles bedre kreves det flere festepunkter til karosseriet.
...hvorfor sloss om en ball når vi kan leke med biler..!!
JA til periode H !

User avatar
Per I
Class winner!
Posts: 271
Joined: 28 Aug 2007, 21:59
Location: 10 rom & kjøkken
Contact:

Re: Bur vs. app.K

Post by Per I » 30 Jun 2008, 10:23

Sandman wrote:Antall innfestningspunkter er 8 - men på nyere biler (les per. H og I) så tror jeg det er tillatt med flere. Tror dette gjelder rally også.
Det er jo bare å luslese regelementene, men jeg tenkte å "lufte" spørsmålet.

Det heter vel at bur i de eldre bilene ikke er påkrevet, men anbefales...
...hvorfor sloss om en ball når vi kan leke med biler..!!
JA til periode H !

User avatar
Per I
Class winner!
Posts: 271
Joined: 28 Aug 2007, 21:59
Location: 10 rom & kjøkken
Contact:

Re: Bur vs. app.K

Post by Per I » 30 Jun 2008, 10:27

Fossil Racing wrote:DH - kansje vi skulle tenke oss om når det gjelder planene om deltagelse i Midnattssolrally 2009 :?: Eller har de oldtimer-klasse for oss som tar hensyn til bilen og rustene rallysjåfører :roll:
Kjør på! Det finnes jo også en artig regularity klasse om man vil gasse litt mindre. :wink: Uansett er det tyngden på gassfoten og hornene i panna som bestemmer... :wink: :wink:

Rallyet anbefales på det varmeste, kjørte der i 2006. Dessverre fikk vi ikke deltatt i år med PV'n siden vi ikke fikk bygget om bilen til app.K tidsnok. I 2006 tillot de et friere regelement slik at vi kunne kjøre med gr.5 motor. Blir det nybygd Volvo-værsting til neste år tro???? :roll:
...hvorfor sloss om en ball når vi kan leke med biler..!!
JA til periode H !

User avatar
Fossil Racing
Race winner!
Posts: 365
Joined: 22 Aug 2005, 18:57
Location: Oslo

Post by Fossil Racing » 30 Jun 2008, 22:15

Dag-Henning Nielsen wrote:Værste skrotet jeg har sett..!!! Tenker jeg overlater rattet til en jeg kjenner som har kjørt Escort før, så kan jeg kose meg med kartet...... :wink:
Tror sjangsen for skrot er betydelig redusert da........!
Usikker hvem du tenker på............(TS ?).

Bilen var til salgs før start for 750.000,- dog kun svenske kroner - men alikevel :(

Ryktes at det var sløv teknisk kontroll før start og eksperter på bur mener at denne bilen har lettvekts- eller alu.bur, et høyverdig bur vil ikke bryte sammen slik som staget ved A-stolpen :?:

Det var ellers Mk.1 BDG til salgs der borte for kun svenske 1,4 mill - men en av de raskeste kjørte Escort Mexico med 2 liter Pinto til 1/10 av prisen.
Team Fossil Racing
Vidar
Ford Cortina GT 1965 Historisk rally Gr. 2 kl. F
Cortina 1965 (Lotus TwinCam) Historisk racing F/CT 8

User avatar
Fossil Racing
Race winner!
Posts: 365
Joined: 22 Aug 2005, 18:57
Location: Oslo

Re: Bur vs. app.K

Post by Fossil Racing » 30 Jun 2008, 22:25

Per I wrote:
Fossil Racing wrote:DH - kansje vi skulle tenke oss om når det gjelder planene om deltagelse i Midnattssolrally 2009 :?: Eller har de oldtimer-klasse for oss som tar hensyn til bilen og rustene rallysjåfører :roll:
Kjør på! Det finnes jo også en artig regularity klasse om man vil gasse litt mindre. :wink: Uansett er det tyngden på gassfoten og hornene i panna som bestemmer... :wink: :wink:
Ja PI - din fot og dine horn har jeg følt på kroppen :twisted: - med over 40 meter på Engeseth-hoppet i Rally Hedemarken- det holder :shock:
Team Fossil Racing
Vidar
Ford Cortina GT 1965 Historisk rally Gr. 2 kl. F
Cortina 1965 (Lotus TwinCam) Historisk racing F/CT 8

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 30 Jun 2008, 22:39

Fossil Racing wrote:
Ryktes at det var sløv teknisk kontroll før start og eksperter på bur mener at denne bilen har lettvekts- eller alu.bur, et høyverdig bur vil ikke bryte sammen slik som staget ved A-stolpen :?:
Jeg tenkte på det samme. Det der så litt spesielt ut til å være stål.

User avatar
Per I
Class winner!
Posts: 271
Joined: 28 Aug 2007, 21:59
Location: 10 rom & kjøkken
Contact:

Post by Per I » 01 Jul 2008, 06:57

...hvorfor sloss om en ball når vi kan leke med biler..!!
JA til periode H !

User avatar
Per I
Class winner!
Posts: 271
Joined: 28 Aug 2007, 21:59
Location: 10 rom & kjøkken
Contact:

Re: Bur vs. app.K

Post by Per I » 01 Jul 2008, 07:14

Fossil Racing wrote:Ja PI - din fot og dine horn har jeg følt på kroppen :twisted: - med over 40 meter på Engeseth-hoppet i Rally Hedemarken- det holder :shock:
Jeg bremsa ganske mye... :roll: .... men kanskje ikke nok...


Image
...hvorfor sloss om en ball når vi kan leke med biler..!!
JA til periode H !

User avatar
Per I
Class winner!
Posts: 271
Joined: 28 Aug 2007, 21:59
Location: 10 rom & kjøkken
Contact:

Post by Per I » 01 Jul 2008, 07:20

Vegard wrote:
Fossil Racing wrote:
Ryktes at det var sløv teknisk kontroll før start og eksperter på bur mener at denne bilen har lettvekts- eller alu.bur, et høyverdig bur vil ikke bryte sammen slik som staget ved A-stolpen :?:
Jeg tenkte på det samme. Det der så litt spesielt ut til å være stål.
En bekjent av meg rullet en Ascona 400 for noen år siden. Der sprakk buret på flere steder. De fant ut at bilen hadde et "maskert" alu.bur... :shock:
...hvorfor sloss om en ball når vi kan leke med biler..!!
JA til periode H !

User avatar
Per I
Class winner!
Posts: 271
Joined: 28 Aug 2007, 21:59
Location: 10 rom & kjøkken
Contact:

Post by Per I » 01 Jul 2008, 08:48

...hvorfor sloss om en ball når vi kan leke med biler..!!
JA til periode H !

Post Reply