Bur vs. app.K

Generelle tekniske spørsmål relatert til historisk racing.
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 01 Jul 2008, 20:23

Fossil Racing wrote:
Dag-Henning Nielsen wrote:Værste skrotet jeg har sett..!!! Tenker jeg overlater rattet til en jeg kjenner som har kjørt Escort før, så kan jeg kose meg med kartet...... :wink:
Tror sjangsen for skrot er betydelig redusert da........!
Usikker hvem du tenker på............(TS ?).

Bilen var til salgs før start for 750.000,- dog kun svenske kroner - men alikevel :(

Ryktes at det var sløv teknisk kontroll før start og eksperter på bur mener at denne bilen har lettvekts- eller alu.bur, et høyverdig bur vil ikke bryte sammen slik som staget ved A-stolpen :?:

Det var ellers Mk.1 BDG til salgs der borte for kun svenske 1,4 mill - men en av de raskeste kjørte Escort Mexico med 2 liter Pinto til 1/10 av prisen.
- nei, Trond vil nok helst sitte på.....Men bare tanken på å kjøre løp for meg, med Trond i codriver-setet er nesten helt crazy.....Du drar bare ikke på ridetur med Fantomet......Forresten, Fantomet og Tarzan var bare for smågutter å regne mot selveste Trond Schea, da jeg vokste opp...!! :D
- tenkte helst på en ung kar fra Blommenholm med rød BDG......" En coming man i Historisk Racing, bare han får Cortinaen klar......."

User avatar
Fossil Racing
Race winner!
Posts: 365
Joined: 22 Aug 2005, 18:57
Location: Oslo

Re: Bur vs. app.K

Post by Fossil Racing » 01 Jul 2008, 21:06

Start med historisk baneracing, oftest ? mindre skader :?


Skadene kan like godt være kjempestore i racing. Får man en bil i siden om man er stillestående er det nogenlunde samme krefter i sving..
Hei PI - har kjørt rundt på banene i snart 3 sesonger - har ikke sett granlegger, brukar, tømmerlunder og steinknauser rett ved banen når jeg passerer på asfalten - disse fremelegmene har passert mitt høyre vindu under 7 år i rally-skogen, da gjerne på rullegrus eller glattisen :shock:
Team Fossil Racing
Vidar
Ford Cortina GT 1965 Historisk rally Gr. 2 kl. F
Cortina 1965 (Lotus TwinCam) Historisk racing F/CT 8

User avatar
Per I
Class winner!
Posts: 271
Joined: 28 Aug 2007, 21:59
Location: 10 rom & kjøkken
Contact:

Re: Bur vs. app.K

Post by Per I » 02 Jul 2008, 08:06

Fossil Racing wrote: Hei PI - har kjørt rundt på banene i snart 3 sesonger - har ikke sett granlegger, brukar, tømmerlunder og steinknauser rett ved banen når jeg passerer på asfalten...
Joda, jeg er med på den. Men det finnes områder på enkelte baner som har snaue avkjøringssoner på enkelte steder. Og som vi alle vet, avkjøringer i motorsport kan skje på de underligste steder. Sist men ikke minst er det også et kobbel schnellfahrere rundt omkring som gjerne vil være først i køa. Får man en uheldig snurring eller en avkjøring der man blir sendt inn på banen igjen (treffe betong, autovern...) og en annen bil treffer i stor fart vil det bli på nesten samme måte som man drar til skogs. Poenget var å lufte dette med bur regelement. For å sitere meg selv:
Det er jo bare å luslese regelementene, men jeg tenkte å "lufte" spørsmålet.
Jeg mener at et godt konstruert bur, helst multipoint, er vel så viktig i historisk (app.K) som i andre klasser og grener. Om man putter inn stivere her og der i buret så vil disse ha mer for seg om man "avlaster" buret med så mange innfestningspunkter i karosseriet som mulig. Det er jo snakk om å fordele kreftene ved en kollisjon mest og best mulig.

http://www.youtube.com/watch?v=RsOAZxi1S_E
...hvorfor sloss om en ball når vi kan leke med biler..!!
JA til periode H !

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 02 Jul 2008, 09:10

Enig forsåvidt - men grunnen til begrensing er nettopp at bilene ikke skal bli stivere enn de de var - da folk tenker mer på hvor fort de kan få vogna rundt banen, heller enn hva den tåler hvis det smeller (ref alu bur i rally...?!).
Slipper FIA løs mulighetene for multipoint-bur vil dette raskt føre til 1) Noen biler som blir enda mer $$$ rigget og dermed raskere 2) man kan glemme å konvertere bilen tilbake til std, som faktisk er en option for de fleste slik det er nå.

I Rally, derimot, må man jo være gal uansett! :D

Selvfølgelig kan "freak accidents" skje - men vi er vel alle klar over at vi tar en risiko med denne sporten. Men jeg er mye mer bekymret for liv og helse når jeg kjører poden til barnehagen, eller på tur til butikken, enn når jeg fiser 1m fra autovernet i 160 med min 40-år gamle blikkboks! :wink:

User avatar
espen
Pitcrew
Posts: 16
Joined: 16 Jan 2007, 22:43
Location: Bærum
Contact:

Post by espen » 02 Jul 2008, 11:20

Hei. Jeg er ny på dette forumet, men kjører Mini i rally. Det er uten tvil strengere regler i rally og sikkert med god grunn. Vi byttet Bur for noen år siden fordi det ikke var godkjent lenger ( rør dia/godstykkelse)
Det buret som sitter der nå er et multipoint (skrudd) fra safety devices med stag i alle bauer og kanter. Men fortsatt kan man velge hvor mange festepunkter man skal ha. Vi har muligheten til å feste det 13 steder + evt ekstra stag mot innerskjermen foran. Men har valgt å bare bruke 6 pkt ihht app K. Dette buret fordeler sikkert ikke kreftene så bra som det kunne, men det beskytter definitivt bedre enn det som satt der og DET hadde vært med på noen rundvelter tidligere....og gått bra...
Selv om buret ikke har flere festepunkter er det utrolig mye stivere enn det gamle (flere krysstag og sidestøtter + tverstag foran og bak)

Nå er den historiske klassen i rally forholdsvis lite prioritert og ingen bryr seg så veldig mye om app k så lenge sikkerheten er på plass, men jeg er spent på om det blir mye snakk når jeg får somlet meg til å ta den med på banen..

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 02 Jul 2008, 11:39

Espen, det blir vel periode G, og der er det nok litt mer åpent? Gleder meg uansett :D

Så på en av de andre '65 miniene på velodromloppet (Bengt Allo - nydelig bil!), og der var det sveiset inn et relativt omfattende 8-pkt bur, så det meste er mulig.

User avatar
Per I
Class winner!
Posts: 271
Joined: 28 Aug 2007, 21:59
Location: 10 rom & kjøkken
Contact:

Post by Per I » 02 Jul 2008, 14:36

bk wrote:I Rally, derimot, må man jo være gal uansett! :D
...en sykdom/tilstand vi forsøker å oppveie for ved å "bure" oss inne :lol:

Joda, selvfølgelig vil et multipoint bur virke positivt på bilens torsjonsvridninger, men på den annen side så blir det også tilført endel kg. ekstra ballast :wink: Jeg vil tro pluss- vs. minussidene ved et mer moderne og sikrere multipointbur oppveier hverandre.
...hvorfor sloss om en ball når vi kan leke med biler..!!
JA til periode H !

User avatar
Per I
Class winner!
Posts: 271
Joined: 28 Aug 2007, 21:59
Location: 10 rom & kjøkken
Contact:

Re: Bur vs. app.K

Post by Per I » 02 Jul 2008, 15:01

Sandman wrote:Antall innfestningspunkter er 8 - men på nyere biler [les per. H og I] så tror jeg det er tillatt med flere. Tror dette gjelder rally også.
Har begynt "luslesingen" av app.K :
5.13.6 General requirements for the construction of rollbars and
rollcages

(a) Rollcages for cars of Period E and F may have a maximum of
eight mounting points
(see art. 8.2.2.2 of Appendix VI), where
a mounting point is the junction of the rollbar/ rollcage with the
body/chassis by welding, bolting or riveting. Any rollbar/rollcage
may be in contact with the bodyshell and this will not be regarded
as a mounting point provided there is no permanent join between
rollbar/rollcage and bodyshell.
Betyr dette at jeg med min H1-bil må finne ut hva som er tillatt i app.J ?? Det er vel "standard" regelementet? Eller menes det app. J "of the peroid" ??
(i) From Period G onwards safety prescriptions of the Appendix J applicable to this period have to be followed.
...hvorfor sloss om en ball når vi kan leke med biler..!!
JA til periode H !

User avatar
Fossil Racing
Race winner!
Posts: 365
Joined: 22 Aug 2005, 18:57
Location: Oslo

Re: Bur vs. app.K

Post by Fossil Racing » 02 Jul 2008, 16:31

Per I wrote:
Fossil Racing wrote:Ja PI - din fot og dine horn har jeg følt på kroppen :twisted: - med over 40 meter på Engeseth-hoppet i Rally Hedemarken- det holder :shock:
Jeg bremsa ganske mye... :roll: .... men kanskje ikke nok...



... var det bremser på bilen :?: trodde et øyeblikk, når jeg så Sørskog-bygda i perspektiv, at det var vinger på bilen - Eikåsen Airline
Team Fossil Racing
Vidar
Ford Cortina GT 1965 Historisk rally Gr. 2 kl. F
Cortina 1965 (Lotus TwinCam) Historisk racing F/CT 8

User avatar
Per I
Class winner!
Posts: 271
Joined: 28 Aug 2007, 21:59
Location: 10 rom & kjøkken
Contact:

Re: Bur vs. app.K

Post by Per I » 02 Jul 2008, 20:34

Fossil Racing wrote:... var det bremser på bilen :?: trodde et øyeblikk, når jeg så Sørskog-bygda i perspektiv, at det var vinger på bilen - Eikåsen Airline
Det var ikke meningen.... :oops: :oops: :oops: Skikkelig lei meg nå.. :twisted:
...hvorfor sloss om en ball når vi kan leke med biler..!!
JA til periode H !

Post Reply