Markfrigang/høyde revisited

Generelle tekniske spørsmål relatert til historisk racing.
Post Reply
User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Markfrigang/høyde revisited

Post by bk » 18 Jun 2009, 15:37

Ble tatt inn til kontroll på karlskoga, og var litt spent. De skulle måle markfrigang, som iflg min tolkning av FIA reglene skal være 10cm målt med en 80x80x10 blokk eller noe sånt. Har jobba som pokker for å få til dette - som er nesten umulig uten å sette på stylter, og som kjent så "setter" minien seg noe for hver meter som kjøres.
Men til min overraskelse så målte de dette med et 10cm høyt hjul på en stang, og det var ingen problem, selv om mål før avreise var 9,75cm under eksosen på det laveste.

Har noen andre blitt "målt" i sverige eller her hjemme? Betyr dette at f.eks eksosen kan ligge lavere enn 10cm?

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 18 Jun 2009, 15:48

Jeg tror nok din tolkning er riktig (80 x 80 x 10) ......Hjulet er nok en tillempning.....Kanskje svenskene har valgt den "danske" tolkningen der eksosen ikke regnes med i "markfrigången"... ??

DH

User avatar
Holm Jacob Matheson
Class winner!
Posts: 270
Joined: 08 Jun 2004, 08:10
Location: Høvik
Contact:

Post by Holm Jacob Matheson » 07 Jul 2009, 22:44

App K sier at bilen skal gå klar av en kloss på 800x800x100mm. I hastighetsløp i Norge praktiseres det at fører SKAL sitte i bilen og kjøre denne over klossen. Vi får tro at dette IKKE skal praktiseres i historisk racing!

HJ
Fordkjører

Post Reply