Page 1 of 1

Flense-verktøy....

Posted: 19 Apr 2010, 13:22
by Sandman
Litt sånn "shot in the dark" men det går jo ann å prøve...

Er det noen som har (eller vet hvor jeg kan få tak i) flense-verktøy til bremserør som lager *37 graders* kon på flensen?

Flense-verktøy til bremserør gir normalt 45 graders kon, men jeg skal matche/feste røret opp mot Aeroqip koblinger og trenger a verktøy som passer til "AN-kuplinger" - dvs kun 37 graders kon..

Noe som vet om noe eller må jeg se meg nødt til å handle inn verktøy fra 'over there'... ?

Posted: 19 Apr 2010, 22:28
by spitfire
Jeg lånte et verktøy fra en jeg kjenner til å flense 1/2" alurør som jeg tenkte å bruke som bensinrør. var til AN8 koblinger dette.
Brukte det ikke men brukte stålomspunnet Goodridge slanger istedet.
Han hadde verktøy til mange flere størrelser ihvertfall.
Hvilken AN størrelse er det du trenger til?
Mvh Ketil

Posted: 20 Apr 2010, 11:52
by Sandman
Jeg trenger til 3/16" bremserør.. dvs "-3" AN

Posted: 20 Apr 2010, 15:23
by spitfire
Sandman wrote:Jeg trenger til 3/16" bremserør.. dvs "-3" AN
Tror ikke han har så smått desverre. men å bygge om koningsdelen til et billig bremseverktøy burde ikke by på store problemer kanskje?
Ketil

Posted: 20 Apr 2010, 22:14
by Impracing
Sandman wrote:Jeg trenger til 3/16" bremserør.. dvs "-3" AN
Såvidt jeg husker fra den tiden jeg importerte Earl's, lagde de en smidd -3
i 90 grader med innoverkon 37grader, altså female - mens den samme i "bøyd rør" varianten hadde utoverkon, eller male, i 45 grader. Dette var nettopp for å matche konvensjonelle faste rør med fleksible slanger i Earl's eller Aeroquip eller tilsvarende.
De leverte også løse koner i aluminium, med 37 grader på den ene siden og 45 grader på den andre. Brukte det i -6, men det ville forundre meg om det ikke fantes i -3 også.
Rent bortsett fra det, skjønner jeg ikke helt hvorfor du bruker metallisk rør til en del av bremsesystemet, heller enn å legge AN3 slange hele veien, og slippe dodgy skjøter.

Posted: 21 Apr 2010, 08:09
by Vegard
Impracing wrote: Rent bortsett fra det, skjønner jeg ikke helt hvorfor du bruker metallisk rør til en del av bremsesystemet, heller enn å legge AN3 slange hele veien, og slippe dodgy skjøter.
Image

:?: :lol: