Boble i historisk racing?
Boble i historisk racing?
Klarer ikke helt å finne ut av dette, men kan bobla delta i historisk?
Jeg har sikla i årevis på å kjøre noe, og jeg sitter med en '67 1500 jeg har lyst til å bruke til mer enn bare cruising opp og ned Karl Johan:) Vurderer naturlig nok å spare penger til noe ferdig og mer brukbart i utgangspunktet, men hvis sjansen er der for å bygge bobla til dette, har jeg fryktelig lyst...
Bilen er jo lett, kvikk, billige deler og lettskrudd.
Til slutt et bilde av Savannah, som frøkna heter;)
Jeg har sikla i årevis på å kjøre noe, og jeg sitter med en '67 1500 jeg har lyst til å bruke til mer enn bare cruising opp og ned Karl Johan:) Vurderer naturlig nok å spare penger til noe ferdig og mer brukbart i utgangspunktet, men hvis sjansen er der for å bygge bobla til dette, har jeg fryktelig lyst...
Bilen er jo lett, kvikk, billige deler og lettskrudd.
Til slutt et bilde av Savannah, som frøkna heter;)
Tut & kjør! Sjekk side 49 her: http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... &Model.pdf
...hvorfor sloss om en ball når vi kan leke med biler..!!
JA til periode H !
JA til periode H !
- Dag-Henning Nielsen
- Champion!
- Posts: 1383
- Joined: 23 Mar 2004, 13:13
- Location: Oslo
- Contact:
Hehe, ja, slektskapet er definitivt tilstede. Felgene er Porsche, og lykteglassene passer på opp til 90-talls Porscher;)
Men det er jo gøy at den kan brukes, da er det bare å finne ut hva av deler som er lov og ikke lov. Hvordan finner man egentlig ut av slikt? Har prøvd å lete litt rundt, men sliter litt med å lese alle disse regelverkene:S
Men det er jo gøy at den kan brukes, da er det bare å finne ut hva av deler som er lov og ikke lov. Hvordan finner man egentlig ut av slikt? Har prøvd å lete litt rundt, men sliter litt med å lese alle disse regelverkene:S
Martin Sørlie - 1985
"Finishing races is important, but racing is more important."
Dale Earnhardt
"Finishing races is important, but racing is more important."
Dale Earnhardt
Redd du kommer til å streve endel. I Norden følger vi strengt FIA-regelverk, dvs vi får kjøre løp med biler som er homologert for periode F (tom 1965), periode G (1966 tom 1971), eller periode H, (1972 tom 1975).Razer wrote:Hehe, ja, slektskapet er definitivt tilstede. Felgene er Porsche, og lykteglassene passer på opp til 90-talls Porscher;)
Men det er jo gøy at den kan brukes, da er det bare å finne ut hva av deler som er lov og ikke lov. Hvordan finner man egentlig ut av slikt? Har prøvd å lete litt rundt, men sliter litt med å lese alle disse regelverkene:S
Det er kun modeller som fabrikken godkjente (homologerte) i den aktuelle perioden som kan kjøres i løp, og man må ha FIA-godkjenning, såkalt Historic Technical Passport, for å få lov til å starte. I Norden kjører vi etter det som het Gruppe 2, og ikke Gruppe 5 som tillot mye friere trimming.
Du vil nok finne at det er nokså begrenset hva du får lov til å gjøre med en Boble,uansett hvilken tidsperiode du kjører etter. Sjekk homologeringspapirene, de viser hva som er godkjente deler. Men jeg kan ikke huske at Volkswagenwerk var særlig interesserte i racing verken i F eller G, og i H er vi jo inne i Golf/Scirocco-land, og da brød seg ikke med å homologere særlig mye race-godis for Bobla.
Doc
Det var dette jeg var redd for. Synd det er såpass vanskelig å finne god informasjon, men hvordan får jeg tak i homologeringspapirer?Impracing wrote:Redd du kommer til å streve endel. I Norden følger vi strengt FIA-regelverk, dvs vi får kjøre løp med biler som er homologert for periode F (tom 1965), periode G (1966 tom 1971), eller periode H, (1972 tom 1975).Razer wrote:Hehe, ja, slektskapet er definitivt tilstede. Felgene er Porsche, og lykteglassene passer på opp til 90-talls Porscher;)
Men det er jo gøy at den kan brukes, da er det bare å finne ut hva av deler som er lov og ikke lov. Hvordan finner man egentlig ut av slikt? Har prøvd å lete litt rundt, men sliter litt med å lese alle disse regelverkene:S
Det er kun modeller som fabrikken godkjente (homologerte) i den aktuelle perioden som kan kjøres i løp, og man må ha FIA-godkjenning, såkalt Historic Technical Passport, for å få lov til å starte. I Norden kjører vi etter det som het Gruppe 2, og ikke Gruppe 5 som tillot mye friere trimming.
Du vil nok finne at det er nokså begrenset hva du får lov til å gjøre med en Boble,uansett hvilken tidsperiode du kjører etter. Sjekk homologeringspapirene, de viser hva som er godkjente deler. Men jeg kan ikke huske at Volkswagenwerk var særlig interesserte i racing verken i F eller G, og i H er vi jo inne i Golf/Scirocco-land, og da brød seg ikke med å homologere særlig mye race-godis for Bobla.
Bilen ble jo brukt noe i rally, så noe deler burde finnes, er dette samme homologering?
Martin Sørlie - 1985
"Finishing races is important, but racing is more important."
Dale Earnhardt
"Finishing races is important, but racing is more important."
Dale Earnhardt
- Dag-Henning Nielsen
- Champion!
- Posts: 1383
- Joined: 23 Mar 2004, 13:13
- Location: Oslo
- Contact:
Ser for meg ut som om du skal ha Fia-papirer nr. 5191, som du kan få bestilt fra Norges Bilsport Forbund. Ta kontakt med Jan Egil Jenssen, som sikkert kan gi deg noen fornuftige innspill. ( jan.egil.jenssen@bilsport.no. )
Som det står lengre opp her, var ikke gutta i Wolfsburg særlig ivrige etter å produsere og homologere gromme biter til bobla, selv om det utvilsom var mye å finne på det frie markedet. Dette var kanskje nettopp en av grunnene til at "piratmarkedet" blomstret av firmaer type EMPI o.l.
Men, som du sier, det gikk endel boble i rally i Gr. 1, så dersom du ikke skal aller først over målstreken, er det jo greit....! DH
Som det står lengre opp her, var ikke gutta i Wolfsburg særlig ivrige etter å produsere og homologere gromme biter til bobla, selv om det utvilsom var mye å finne på det frie markedet. Dette var kanskje nettopp en av grunnene til at "piratmarkedet" blomstret av firmaer type EMPI o.l.
Men, som du sier, det gikk endel boble i rally i Gr. 1, så dersom du ikke skal aller først over målstreken, er det jo greit....! DH
Jeg sitter på "en del" homologeringspapirer... (1550 for å være nøyaktig!)
Og der i blandt nr. 5191.... og som Dag sider, den er ikke homologert med så mye... men de homologerte iallefall karbioleten..(!!)
Send meg en mail eller PM så kan jeg sende deg noen papirer...
Og der i blandt nr. 5191.... og som Dag sider, den er ikke homologert med så mye... men de homologerte iallefall karbioleten..(!!)
Send meg en mail eller PM så kan jeg sende deg noen papirer...
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
Takk for mange nyttige svar!!
Det kan jo se ut som det ikke er så lønnsomt å kjøre boble, men vi får se. Har noen en Imp, Mini eller Fiat 600 ferdig rigget stående, så får dere rope på meg!!
Det er ikke noe mål å komme først, men å presse meg selv litt og hente det som kan hentes ut av kjøretøyet er alltid gøy. At man da har noen å kjøre sammen med hjelper jo, men det er vel få av bilene som går dårlig nok i forhold til bobla hvis ikke jeg har noen trimningsmuligheter.
Det kan jo se ut som det ikke er så lønnsomt å kjøre boble, men vi får se. Har noen en Imp, Mini eller Fiat 600 ferdig rigget stående, så får dere rope på meg!!
Det er ikke noe mål å komme først, men å presse meg selv litt og hente det som kan hentes ut av kjøretøyet er alltid gøy. At man da har noen å kjøre sammen med hjelper jo, men det er vel få av bilene som går dårlig nok i forhold til bobla hvis ikke jeg har noen trimningsmuligheter.
Martin Sørlie - 1985
"Finishing races is important, but racing is more important."
Dale Earnhardt
"Finishing races is important, but racing is more important."
Dale Earnhardt
Hehe, takk takk!bk wrote: Topp innstilling! (og barsk signatur!!)
Hva med en boble i 1000-cupen? Der henger jo det meste med, ihvertfall hvis man ikke må bli topp 5?
1000-cupen? Alt er gøy, men litt mer krefter enn originalt er jo ønskelig...
Martin Sørlie - 1985
"Finishing races is important, but racing is more important."
Dale Earnhardt
"Finishing races is important, but racing is more important."
Dale Earnhardt
- Dag-Henning Nielsen
- Champion!
- Posts: 1383
- Joined: 23 Mar 2004, 13:13
- Location: Oslo
- Contact:
Høres veldig bra ut, jeg skal visst jobbe der på søndag, så da dropper jeg innom:):)Dag-Henning Nielsen wrote:- ta deg en tur til Oslo Motorshow på Lillestrøm i løpet av helgen ! Vi har stand der, så kan vi diskutere videre...! Har du virkelig lyst til å kjøre, skal vi gjøre hva vi kan for å overbevise deg.....!!
Martin Sørlie - 1985
"Finishing races is important, but racing is more important."
Dale Earnhardt
"Finishing races is important, but racing is more important."
Dale Earnhardt
Er...boble i tusencupen? Ta blir det isf tusen + moms (fra dengang momsen var 20%) for Bobla ble aldri levert med mindre motor enn den någet letargiske 1200 kubikker'nbk wrote: Topp innstilling! (og barsk signatur!!)
Hva med en boble i 1000-cupen? Der henger jo det meste med, ihvertfall hvis man ikke må bli topp 5?
Doc