Jeg har lyst til å bygge en Giulia GT/GTV/GTam til rally

Generelle tekniske spørsmål relatert til historisk racing.
petefuru
Pitcrew
Posts: 16
Joined: 11 Dec 2010, 02:41
Location: Tønsberg

Jeg har lyst til å bygge en Giulia GT/GTV/GTam til rally

Post by petefuru » 15 Dec 2010, 02:26

er det noen som har denne boken som enten ville lånt den vekk eller solgt den?

Allegerita. by Tony Adriaansens. Corsa Research, 1994.
ISBN 90-801197-1-7

Der står vistnok alt jeg trenger å vite for å bygge en slik. Iallefall GTam.
Veldig sjelden bok, så regner ikke med at det er noen som har den...
Når det er sagt, så er det kanskje noen som uansett vet hva som må til for å kjøre historisk rally med en Giulia GT/GTV/GTam?

Petter

User avatar
RS 1800
Class winner!
Posts: 329
Joined: 20 Feb 2005, 15:50
Location: Ringerike
Contact:

Post by RS 1800 » 15 Dec 2010, 11:29

Jørn M. Hanssen

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Re: Jeg har lyst til å bygge en Giulia GT/GTV/GTam til rally

Post by Impracing » 15 Dec 2010, 14:39

petefuru wrote:er det noen som har denne boken som enten ville lånt den vekk eller solgt den?

Allegerita. by Tony Adriaansens. Corsa Research, 1994.
ISBN 90-801197-1-7

Der står vistnok alt jeg trenger å vite for å bygge en slik. Iallefall GTam.
Veldig sjelden bok, så regner ikke med at det er noen som har den...
Når det er sagt, så er det kanskje noen som uansett vet hva som må til for å kjøre historisk rally med en Giulia GT/GTV/GTam?

Petter
Har du vært på forumet til Alfa-huene, Cuore Sportivo? De gutta har nok mange svar. Birger og jeg har i to år samlet deler for å bygge en 1600GTA for racing, periode F, og har homologeringspapirer for denne.
Boka du viser til, er ikke den på italiensk? Har håndtert den en gang, masse fine bilder og illustrasjoner, men italiensk er gresk for meg, eller omvendt. Jeg har en engelsk bok om historien til Bertone-serien inkludert GTA-variantene, men det er lite "how to" preg over boka, mer en historisk oversikt. Har også en fin amerikansk bok om restaurering og
modifisering av hele 4-cylinder Alfa serien, begge bøkene er greie å få tak i. Likeledes engelskspråklig verkstedhåndbok, som i alle fall jeg ikke ville prøve å klare meg uten. Kan gjerne skaffe detaljer ang bøkene om du ønsker det.

Men rally er jo nokså annerledes, homologerte deler er en ding, egnete specs for rally, forsterking av chassis osv er noe helt annet.
Doc

petefuru
Pitcrew
Posts: 16
Joined: 11 Dec 2010, 02:41
Location: Tønsberg

Post by petefuru » 15 Dec 2010, 15:30

Jada, jeg er aktiv på cuoresportivo.no. og hører stadig fra meg der, men lite rally aktivitet der. I de homologiseringspapirene, står det om man kan ha brede GTam skjermer på GTA 1600 der? Jeg er jo ikke nødt til å bygge en GTam, da jeg tror det kan bli dyrere enn morro... Og er tror du det vil være lov å bruke den smale GTam toppen i en vanlig 2000 for bruk i rally?

Petter

vegar
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Mar 2004, 16:22
Location: Plankebyen

Post by vegar » 15 Dec 2010, 16:12

Lite rally her inne også siden vi primært driver med baneracing ;) :lol:

Den dyre Allegerita er vel på engelsk tror jeg. Jeg kjøpte for et par år siden en bok som ligner i titelen, men den er på italiensk, og sikkert er den Doc har bladd i: http://www.libreriadellautomobile.it/Vi ... Book=10745

Når jeg kjøpte den, så kjøpte jeg også en liten bok med alle homopapirene i :) Den er lett å få tak i og koster ikke mange kronene her:
http://www.libreriadellautomobile.it/Vi ... Book=10746

Jeg tror ikke du kan bruke GTAmskjermer på en 1600GTA, bare GTAj.

Problemet med å bygge en slik bil er jo at du må nesten ta den helt ut som nettop GTAm for å kunne klasse den som GTAm, dvs at det er en del dyre deler du nok bør ha, som sliding block, ATE alu calipere osv. Hvis du ikke bruker disse delene blir det jo ikke noen GTAm siden GTAm egentlig er en modifisert 1750 for det amerikanske markedet.

Husk at utgangspunktet skal være en 1750, men den kan være både serie 1 og 2 såvidt jeg vet. Eller du kan ta feks en Junior å bygge den om så karosseriet er likt en 1750.

Å bruke en GTAm topp i en vanlig Bertone er vel ikke lov tror jeg :?:

Men kjørte de noen Alfaer i Rally på den tiden?? Vet at de bygde noen Alfettaer for rally, men 105??
Anybody can buy four letters, but legends aren't for sale!

petefuru
Pitcrew
Posts: 16
Joined: 11 Dec 2010, 02:41
Location: Tønsberg

Post by petefuru » 15 Dec 2010, 18:20

Nei det var nok heller lite 105 i rally, men det er jo det jeg vil kjøre... hehe. Har en junior 1300 gateregistrert, men vil ha en rrallybil også ;)

petefuru
Pitcrew
Posts: 16
Joined: 11 Dec 2010, 02:41
Location: Tønsberg

Post by petefuru » 15 Dec 2010, 18:26

Men i 71 så ble GTam også bygd på 2000 amerikansk modell...

vegar
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Mar 2004, 16:22
Location: Plankebyen

Post by vegar » 15 Dec 2010, 23:18

Nei, det er ikke sant såvidt jeg vet. De skiftet over til 2000GTV. Det er ingen GTAm'er med store baklys.

Og for å gjøre det hele lit vanskeligere så sier legenden at det ble sendt noen US-spec GTV'er til Tyskland som de solgte som GT Am. Men dette var vanlige gatebiler med Spica og smogutstyr i motsetning til Euro som fortsatt hadde gassere :)
Anybody can buy four letters, but legends aren't for sale!

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 15 Dec 2010, 23:29

petefuru wrote:Jada, jeg er aktiv på cuoresportivo.no. og hører stadig fra meg der, men lite rally aktivitet der. I de homologiseringspapirene, står det om man kan ha brede GTam skjermer på GTA 1600 der? Jeg er jo ikke nødt til å bygge en GTam, da jeg tror det kan bli dyrere enn morro... Og er tror du det vil være lov å bruke den smale GTam toppen i en vanlig 2000 for bruk i rally?

Petter
Vet ikke så mye om rallyspecs kontra racingditto, men går ut fra at vi snakker Gruppe 2 i rallysporet også, i så fall må du nok følge homopapirer. Og da må du bygge en 105 med det som er homologert for den aktuelle modellen i den aktuelle perioden. Skal du bruke GTAm topp, må du, som Vegar sier, ta'n helt ut og bygge en GTAm replica i alle detaljer, slik at du kan få HTP. (Jeg går ut fra at HTP er et møst for rally også?) Det lar seg absolutt gjøre, men det er dyrt. Ferskt eksempel: GTA fordeler, nylaget, koster 30K. Og det *må* være der på en GTA eller GTAm.
For vårt banebygge har vi valgt periode F, det vil si alu skjermer uten de brede GTAm utbyggerne, og 7x14 felger med CR65. Bygger du en senere bil, var den klasset med glassfiberpaneler, og det er vesentlig billigere enn alu. Men mekanikken er det heftige priser på, som du sikkert vet, enten du handler i Italia (der de lager GTA topper), Tyskland eller England.
Sjekk hva som er homologert på 1750 i periode G. Det burde kunne bli en veldig morsom bil, og uten den ekstreme prislappen som følger GTA-merkene.
Doc

petefuru
Pitcrew
Posts: 16
Joined: 11 Dec 2010, 02:41
Location: Tønsberg

Post by petefuru » 15 Dec 2010, 23:36

Jeg er ikke så kjent med disse homologeringspapirene og den greia der, så jeg lurer på, hvor finner jeg slikt uten å måtte kjøpe papirer? det er jo strengt tatt ikke sikkert jeg får bygd noe bil liksom...

Petter

petefuru
Pitcrew
Posts: 16
Joined: 11 Dec 2010, 02:41
Location: Tønsberg

Post by petefuru » 16 Dec 2010, 02:30

http://www.rallybiler.com/rallybiler-ti ... -3383.html

Jeg fant denne til salgs i Hellas, den har noe bredere skjermer enn originalt, og står at kjøres i historisk klasse, skulle tru det var lov med GTam breddere i rally her til lands også da...

vegar
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Mar 2004, 16:22
Location: Plankebyen

Post by vegar » 16 Dec 2010, 07:33

petefuru wrote:http://www.rallybiler.com/rallybiler-ti ... -3383.html

Jeg fant denne til salgs i Hellas, den har noe bredere skjermer enn originalt, og står at kjøres i historisk klasse, skulle tru det var lov med GTam breddere i rally her til lands også da...
Men dette er en 2000 GTV, og de er klasset med slike skjermer. Jeg vet ikke om de er klasset med GTAmskjermer :oops:

Det var jo veldig lite info om bilen i den annonsen, så første skritt må i så fall å kontakte selger slik at du kan sammenligne regelverkene i Hellas vs Norge. Jeg vet det går noen GTA og GTAmreplicaer i rally rundt i verden, men det er usikkert hvilke regelverk de kjører etter. Kjører de med HTP så burde det være plankekjøring :)
Anybody can buy four letters, but legends aren't for sale!

petefuru
Pitcrew
Posts: 16
Joined: 11 Dec 2010, 02:41
Location: Tønsberg

Post by petefuru » 16 Dec 2010, 09:19

takk for innspill, begynner faktisk å skjønne litt mer nå føler jeg ;)

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 16 Dec 2010, 11:07

petefuru wrote:takk for innspill, begynner faktisk å skjønne litt mer nå føler jeg ;)
Synes absolutt du skal kjøpe homolog pap., mye billigere enn å bygge bil uten - og finne ut at du ikke får starte pga en eller annen teknisk komponent som ikke er homologert!
Doc

petefuru
Pitcrew
Posts: 16
Joined: 11 Dec 2010, 02:41
Location: Tønsberg

Post by petefuru » 16 Dec 2010, 22:29

Ja, kanskje like greit det. Får begynne å spare da, slik at en kan realisere denne drømmen ;)

Vet du hvor jeg får tak i disse papirene`? er det mulig å få dem på Norsk?

Post Reply