66mod cortina 1500 gt

Generelle tekniske spørsmål relatert til historisk racing.
hauk
Grease monkey
Posts: 8
Joined: 27 Jan 2011, 08:25
Location: eidsvoll

66mod cortina 1500 gt

Post by hauk » 27 Jan 2011, 08:33

Hei er ny her og har sikkla på historisk racing lenge.. så rett før jul her kjøpte jeg en 66 cortina 1500 gt med htp papirer, som har gått i historisk rally..
og da lurte jeg på om det er mye jeg trenger og bygge om til at jeg kan bruke den i historisk racing??

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 27 Jan 2011, 09:46

- hei på deg! - nei, ikke nødvendigvis...spørs litt på hvilket ambisjonsnivå du har..! En optimal rallybil er jo ikke en optimal banebil , det er sikkert mye vekt du kan fjerne ! Har du norske HTP-papirer ?

hauk
Grease monkey
Posts: 8
Joined: 27 Jan 2011, 08:25
Location: eidsvoll

Post by hauk » 27 Jan 2011, 10:27

Står at nbf som har godkjent den så da håper jeg jo det:P er veldig grønn når det gjelder dette.. må man oppdatere htp papirer når bilen bytter eier eller er det bare vis du gjør noe endringer med bilen.. bilen tror jeg ikke er en optimal rally bil men noen små ting er gjort med den. vekt er jo så klart noe å tenke på

thor sandem

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 27 Jan 2011, 10:34

hauk wrote:Står at nbf som har godkjent den så da håper jeg jo det:P er veldig grønn når det gjelder dette.. må man oppdatere htp papirer når bilen bytter eier eller er det bare vis du gjør noe endringer med bilen.. bilen tror jeg ikke er en optimal rally bil men noen små ting er gjort med den. vekt er jo så klart noe å tenke på

thor sandem
Memory lane...jeg var på Kanonloppet 1963, da Bosse Ljungfeldt kom med 1500 Cortina GT og tok r***a på alle Volvoer. Det var et stort skritt videre for det som da var kjent som "Volvo-klassen". Snart kom Cortina Lotus og parkerte GT'n. Selv om bilene var mye like var det jo betydelig mere motoreffekt tra Twin Cam-motoren.
Med din bil havner du jo i samme klasse som "Cortina powered by Lotus" som det het den gang, og det blir nok en hard nøtt med en 15oo støtstang. Men veldig mye moro kan du ha det likevel, en optimal motor er ikke så mye dårligere enn TC. Og det er jo alltids mulighet for å oppdatere til korrekt Lotus TC specs på bilen, komplett TC topp er jo å få nylaget nå. Koster noen kroner riktignok...
Men, som de sier på Kalkøya, join in and share the fun and games!
Doc

User avatar
VSH
Pitcrew
Posts: 16
Joined: 05 Oct 2005, 09:18
Location: Kongsberg

Post by VSH » 27 Jan 2011, 10:59

hei, flott at det er flere støtstang biler på gang.
Selv jobber jeg med en 1300 Kent til en Escort GT, og har tro på at det blir konkurransedyktig i den klassen, liter effekter opp mot 100bhp er mulig med disse motorene. Vi har foreløpig 85hk/liter i den "strenge" benken til Svein Kristiansen på Gran, men mer på gang..

Jeg har hatt en dialog med Joe hos Throbnozzle Racing i England, og han henger godt med der borte med en Cortina GT.
Det er jo flott å ha underdog rollen og "punch above class". Derfor håper jeg du satser på pre-crossflow motoren.

Lykke til

mvh
Vidar Sten-Halvorsen
Escort 1300GT

hauk
Grease monkey
Posts: 8
Joined: 27 Jan 2011, 08:25
Location: eidsvoll

Post by hauk » 27 Jan 2011, 11:10

jeg kommer til og stille opp med 1500gt som er frisert litt^^ selv om den ikke er den sprekeste så håper jeg det blir morro og være med :)

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 27 Jan 2011, 11:17

- du er hjertelig velkommen ! - og moro skal det bli! Ta en telefon til Jan Egil Jenssen i NBF, tlf. 23 05 45 09, så får du svar på om HTP'en din må fornyes, og ifall hvordan.

Mvh Dag-H.

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 27 Jan 2011, 11:36

En GT er ikke til å kimse av!

Pass på at du har HTP som 1965-modell (siden du skrev at det var en 66 - eh regner med at dette er Mk1).

Vidar i Team Fossil hadde vel HTP på sin som GT før den ble konvertert til Lotus? Isåfall får du sikkert en kopi!

User avatar
Fossil Racing
Race winner!
Posts: 365
Joined: 22 Aug 2005, 18:57
Location: Oslo

Post by Fossil Racing » 27 Jan 2011, 11:45

bk wrote:En GT er ikke til å kimse av!

Pass på at du har HTP som 1965-modell (siden du skrev at det var en 66 - eh regner med at dette er Mk1).

Vidar i Team Fossil hadde vel HTP på sin som GT før den ble konvertert til Lotus? Isåfall får du sikkert en kopi!
Velkommen i "klubben" - jeg har kjørt Cortina GT i to sesonger før det ble T/C. Det er bare å ta kontakt, har fortsatt de "gamle" HTP-papirene som var godkjent både i Sverige og Norge (NBF). Kan vel også komme med noen tips da jeg kjenner bilen godt, har også en GT rallybil stående i garasjen.

Vidar 90945620
Team Fossil Racing
Vidar
Ford Cortina GT 1965 Historisk rally Gr. 2 kl. F
Cortina 1965 (Lotus TwinCam) Historisk racing F/CT 8

hauk
Grease monkey
Posts: 8
Joined: 27 Jan 2011, 08:25
Location: eidsvoll

Post by hauk » 27 Jan 2011, 13:06

Takker for alle svar :) kommer til og ringe deg vidar anngående noen spørsmål ^^ kanskje muligens en liten titt også vis jeg får lov??

mvh thor sandem

User avatar
Fossil Racing
Race winner!
Posts: 365
Joined: 22 Aug 2005, 18:57
Location: Oslo

Post by Fossil Racing » 28 Jan 2011, 15:06

hauk wrote:Takker for alle svar :) kommer til og ringe deg vidar anngående noen spørsmål ^^ kanskje muligens en liten titt også vis jeg får lov??

mvh thor sandem
Hei Thor - det er bare å ringe 90945620 så kan vi snakkes.

Vidar
Team Fossil Racing
Vidar
Ford Cortina GT 1965 Historisk rally Gr. 2 kl. F
Cortina 1965 (Lotus TwinCam) Historisk racing F/CT 8

hauk
Grease monkey
Posts: 8
Joined: 27 Jan 2011, 08:25
Location: eidsvoll

vindus lister

Post by hauk » 28 May 2011, 11:41

hei igjen driver på med cortina'n min og lurer dermed på hvor jeg kan få tak i komplett sett med vindus lister?? eller hvor jeg får kjøpt det ^^

thor sandem

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 28 May 2011, 15:19

Prøv Atle Ramberg.... sender deg hans tlf. pr PM.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Fossil Racing
Race winner!
Posts: 365
Joined: 22 Aug 2005, 18:57
Location: Oslo

Re: vindus lister

Post by Fossil Racing » 30 May 2011, 10:49

hauk wrote:hei igjen driver på med cortina'n min og lurer dermed på hvor jeg kan få tak i komplett sett med vindus lister?? eller hvor jeg får kjøpt det ^^

thor sandem
Hei Thor - hvordan går det med prosjektet GT ? Hva mener du med vinduslister, tenker du på de blanke GT-listene, gummilistene/pakningene til front, side og bakvindu eller de blanke listene som presser inn/låser front- og bakvindu i gummilista ?
Team Fossil Racing
Vidar
Ford Cortina GT 1965 Historisk rally Gr. 2 kl. F
Cortina 1965 (Lotus TwinCam) Historisk racing F/CT 8

hauk
Grease monkey
Posts: 8
Joined: 27 Jan 2011, 08:25
Location: eidsvoll

Post by hauk » 30 May 2011, 12:07

går bra med prosjektet ^^ har slipt ned hele bilen og tatt det meste av rust.. venter bare på lakkeringa + litt annet div..
nei trenger egentlig nye gummi lister rundt alle rutene.
men det vet jeg hvor jeg kjøper nå.. takker for alle svar jeg har fått

thor sandem

Post Reply