Datalogging

Generelle tekniske spørsmål relatert til historisk racing.
Post Reply
User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Datalogging

Post by Rune R » 28 Feb 2011, 14:53

Har noen vært med på å montere brytere eller "følere" for registrering av gear-skift?
Leker med tanken på å få med gearskift som en del av overlay på inboard video, men klør meg litt i hodet hvordan slike følere for gearskift skal monteres.

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 28 Feb 2011, 15:41

Finnes sikkert mange muligheter...

http://www.youtube.com/watch?v=vAyc22z94m4
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 28 Feb 2011, 18:07

Jo mulig, venter spent. Noen må kanskje ha sett hvordan slike saker monteres.
Din video viser et eksempel på en software, men de sakene er jeg ikke bekymra over. Det finner en alltids ut av.

User avatar
RS 1800
Class winner!
Posts: 329
Joined: 20 Feb 2005, 15:50
Location: Ringerike
Contact:

Re: Datalogging

Post by RS 1800 » 28 Feb 2011, 20:15

Rune R wrote:Har noen vært med på å montere brytere eller "følere" for registrering av gear-skift?
Leker med tanken på å få med gearskift som en del av overlay på inboard video, men klør meg litt i hodet hvordan slike følere for gearskift skal monteres.

Svenskene er foran oss, i hvertfall på det området...:

http://www.norsk-rally.com/index.php?op ... 9&Itemid=9

http://www.sodermark.nu/GearView_configuration.wmv
Jørn M. Hanssen

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 28 Feb 2011, 21:53

Interessant!
Om en klarer montere det dikedariet der, gjenstår å se om vi får signalet over i datalogger og ikke til et display for gearindikator.
Men helt klart i retning av det jeg leter etter.

User avatar
André Sæthern
Mid-fielder
Posts: 89
Joined: 09 Sep 2005, 14:10
Location: Gjerdrum, Akershus

Post by André Sæthern » 01 Mar 2011, 12:48

du trenger jo bare turtall og hastighet til loggeren, så tar softwaren seg av resten
André Sæthern, 95877644
63 Morris Mini 1293cc

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 01 Mar 2011, 12:49

André Sæthern wrote:du trenger jo bare turtall og hastighet til loggeren, så tar softwaren seg av resten
Hvordan får softwaren tak i signalet fra gear-shift?

User avatar
André Sæthern
Mid-fielder
Posts: 89
Joined: 09 Sep 2005, 14:10
Location: Gjerdrum, Akershus

Post by André Sæthern » 01 Mar 2011, 13:16

den trenger strengt talt ikke det.
Eks:
hvis du kjører i 100 km/t og har 4000 rpm i 4. gir. Så girer du til 3. gir og har kanskje 5200 rpm. Hvis du da har programmert softwaren slik som Edwins video viser forstår loggeren at 4000 rpm og 100 km/t er 4. gir, mens 100 km/t og 5200 rpm er 3.gir.
André Sæthern, 95877644
63 Morris Mini 1293cc

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 01 Mar 2011, 15:04

Ojojojj det er skummelt med offentlige forum. Jaja, en får heller tåle å dumme seg ut. :lol:
Selvfølgelig er det så enkelt som det du beskriver.

User avatar
André Sæthern
Mid-fielder
Posts: 89
Joined: 09 Sep 2005, 14:10
Location: Gjerdrum, Akershus

Post by André Sæthern » 02 Mar 2011, 13:22

:)

Kul bil du har gått til innkjøp av forresten. Jeg er oppvokst i kadetter av den typen, så er litt svak for de.
André Sæthern, 95877644
63 Morris Mini 1293cc

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 02 Mar 2011, 13:36

Burde vel lagt lågare i terrenget til bilen faktisk er på tunet. Den skal hentast og gjennomgå inspeksjon for htp godkjenning no i helga, så då får vi sjå. Er framleis ein viss sjanse for den ikkje blir min.
Slik eg ser det, er det beste med bilen at den ikkje er som alle andre :). Å kun sjå Ford og BMW i periode H, kan fort bli litt einsformig (fyre fyre :P )
Kadetten er langt unna å være vinnarbil, og det gjeld nok også for sjaføren. Gler meg derimot til å oppleve dette miljøet, og følelsen av å stramme seler i ein løpsbil igjen.
Det eg er mest spent på er nok kva kjøredisiplin som finnes i historic feltet. Eg har til dags dato ikkje sett live eit einaste historic løp i Norge, så eg stiller på krittkvite blanke ark.

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 02 Mar 2011, 14:17

- godt poeng der Rune ! Det vi mangler mest er nok mangfoldet ! Kjøredisiplinen skal du ikke bekymre deg for - vi har en ide om at dette ikke er en "kontakt-idrett", og det skal vi sørge for.......
Vær aller hjerteligst velkommen !! :D

DH

Post Reply