Page 1 of 1

Datalogging

Posted: 28 Feb 2011, 14:53
by Rune R
Har noen vært med på å montere brytere eller "følere" for registrering av gear-skift?
Leker med tanken på å få med gearskift som en del av overlay på inboard video, men klør meg litt i hodet hvordan slike følere for gearskift skal monteres.

Posted: 28 Feb 2011, 15:41
by Sandman
Finnes sikkert mange muligheter...

http://www.youtube.com/watch?v=vAyc22z94m4

Posted: 28 Feb 2011, 18:07
by Rune R
Jo mulig, venter spent. Noen må kanskje ha sett hvordan slike saker monteres.
Din video viser et eksempel på en software, men de sakene er jeg ikke bekymra over. Det finner en alltids ut av.

Re: Datalogging

Posted: 28 Feb 2011, 20:15
by RS 1800
Rune R wrote:Har noen vært med på å montere brytere eller "følere" for registrering av gear-skift?
Leker med tanken på å få med gearskift som en del av overlay på inboard video, men klør meg litt i hodet hvordan slike følere for gearskift skal monteres.

Svenskene er foran oss, i hvertfall på det området...:

http://www.norsk-rally.com/index.php?op ... 9&Itemid=9

http://www.sodermark.nu/GearView_configuration.wmv

Posted: 28 Feb 2011, 21:53
by Rune R
Interessant!
Om en klarer montere det dikedariet der, gjenstår å se om vi får signalet over i datalogger og ikke til et display for gearindikator.
Men helt klart i retning av det jeg leter etter.

Posted: 01 Mar 2011, 12:48
by André Sæthern
du trenger jo bare turtall og hastighet til loggeren, så tar softwaren seg av resten

Posted: 01 Mar 2011, 12:49
by Rune R
André Sæthern wrote:du trenger jo bare turtall og hastighet til loggeren, så tar softwaren seg av resten
Hvordan får softwaren tak i signalet fra gear-shift?

Posted: 01 Mar 2011, 13:16
by André Sæthern
den trenger strengt talt ikke det.
Eks:
hvis du kjører i 100 km/t og har 4000 rpm i 4. gir. Så girer du til 3. gir og har kanskje 5200 rpm. Hvis du da har programmert softwaren slik som Edwins video viser forstår loggeren at 4000 rpm og 100 km/t er 4. gir, mens 100 km/t og 5200 rpm er 3.gir.

Posted: 01 Mar 2011, 15:04
by Rune R
Ojojojj det er skummelt med offentlige forum. Jaja, en får heller tåle å dumme seg ut. :lol:
Selvfølgelig er det så enkelt som det du beskriver.

Posted: 02 Mar 2011, 13:22
by André Sæthern
:)

Kul bil du har gått til innkjøp av forresten. Jeg er oppvokst i kadetter av den typen, så er litt svak for de.

Posted: 02 Mar 2011, 13:36
by Rune R
Burde vel lagt lågare i terrenget til bilen faktisk er på tunet. Den skal hentast og gjennomgå inspeksjon for htp godkjenning no i helga, så då får vi sjå. Er framleis ein viss sjanse for den ikkje blir min.
Slik eg ser det, er det beste med bilen at den ikkje er som alle andre :). Å kun sjå Ford og BMW i periode H, kan fort bli litt einsformig (fyre fyre :P )
Kadetten er langt unna å være vinnarbil, og det gjeld nok også for sjaføren. Gler meg derimot til å oppleve dette miljøet, og følelsen av å stramme seler i ein løpsbil igjen.
Det eg er mest spent på er nok kva kjøredisiplin som finnes i historic feltet. Eg har til dags dato ikkje sett live eit einaste historic løp i Norge, så eg stiller på krittkvite blanke ark.

Posted: 02 Mar 2011, 14:17
by Dag-Henning Nielsen
- godt poeng der Rune ! Det vi mangler mest er nok mangfoldet ! Kjøredisiplinen skal du ikke bekymre deg for - vi har en ide om at dette ikke er en "kontakt-idrett", og det skal vi sørge for.......
Vær aller hjerteligst velkommen !! :D

DH