5-års regelen
- Dag-Henning Nielsen
- Champion!
- Posts: 1383
- Joined: 23 Mar 2004, 13:13
- Location: Oslo
- Contact:
5-års regelen
På vår forespørsel, har NBF v/ racingseksjonen besluttet å dipensere fra 5-årsregelen gjeldende stoler i historiske biler i nasjonale løp.
Beslutningen blir publisert så snart den eksakte ordlyden foreligger.
Good news !!!
DH
Beslutningen blir publisert så snart den eksakte ordlyden foreligger.
Good news !!!
DH
Det var svært svært trivelig å høre.
MEN.......
At NBF kommer med det bare sekunder før første løp, vi vet jo hva det betyr!! Jo det betyr at jeg, og mange andre sikkert, helt nylig har kasta vekk "mye" penger på flekke ny stol. Jo trivelig for de som får nyte dette, men personlig syns jeg dette var meget surt [/img]
MEN.......
At NBF kommer med det bare sekunder før første løp, vi vet jo hva det betyr!! Jo det betyr at jeg, og mange andre sikkert, helt nylig har kasta vekk "mye" penger på flekke ny stol. Jo trivelig for de som får nyte dette, men personlig syns jeg dette var meget surt [/img]
Re: 5-års regelen
Meget godt jobbet og en gledelig nyhetDag-Henning Nielsen wrote:På vår forespørsel, har NBF v/ racingseksjonen besluttet å dipensere fra 5-årsregelen gjeldende stoler i historiske biler i nasjonale løp.
Beslutningen blir publisert så snart den eksakte ordlyden foreligger.
Good news !!!
DH
Lars Kristian Ekorness
406 03 083
406 03 083
- kadettsprint
- Mid-fielder
- Posts: 76
- Joined: 13 Dec 2007, 15:06
- Fossil Racing
- Race winner!
- Posts: 365
- Joined: 22 Aug 2005, 18:57
- Location: Oslo
Re: 5-års regelen
TAKK TIL HRN - Raskt og effektivt ekspedert !Dag-Henning Nielsen wrote:På vår forespørsel, har NBF v/ racingseksjonen besluttet å dipensere fra 5-årsregelen gjeldende stoler i historiske biler i nasjonale løp.
Beslutningen blir publisert så snart den eksakte ordlyden foreligger.
Good news !!!
DH
Team Fossil Racing
Vidar
Ford Cortina GT 1965 Historisk rally Gr. 2 kl. F
Cortina 1965 (Lotus TwinCam) Historisk racing F/CT 8
Vidar
Ford Cortina GT 1965 Historisk rally Gr. 2 kl. F
Cortina 1965 (Lotus TwinCam) Historisk racing F/CT 8
- Dag-Henning Nielsen
- Champion!
- Posts: 1383
- Joined: 23 Mar 2004, 13:13
- Location: Oslo
- Contact:
God argumentasjon hos naboene...:
Betr 5-årsregel för HTP, stolar, bälten och personlig utrustning
Det råder stor upprördhet i de historiska racingleden angående den 5-årsregel som föreslagits av FIA.
5-årsregeln gäller krav på nyanskaffning/förnyelse av följande utrustning med 5-årsintervaller.
1.HTP-handling
2. Stolar
3. Bälte
4. Personlig skyddsutrustning.
Vi tror inte att de nya kraven har med säkerhet att göra. Argument se nedan.
De höjda kostnaderna för dessa åtgärder(20-35´), bedömer vi skulle allvarligt komma att minska antalet
deltagare i Historisk racing.
Risken är att bredden försvinner framöver och därmed möjligheten att köra racing med enbart
historiska bilar.
Variationen av bilar minskar sannolikt och gör Historisk racing mindre attraktivt för publik och media.
I enlighet med Appendix K 1.3 gäller FIA´s krav endast internationella tävlingar och rekommen-
deras för nationella tävlingar.
1. HTP-handlingen ska ju visa det godkända utförandet av resp. bil.
Om bilen inte byggs om eller modifieras, vad är då orsaken till förnyelse eller uppdatering
av HTP-handlingen?
2. Stolen får t o m F-klassen vara i original-utförande. Om den byts, skall den bytas till
en tidstypisk stol eller FIA-godkänd. Man får alltså köra med en 60 år gammal original stol,
men om man bytt ut denna till en ny säker FIA-godkänd stol, måste den bytas vart 5:e år.
Detta är inte rimligt.
3. Bälte, original tillåtet t o m E-klassen. Samma resonemang som med stolen, byts original
bälte till ett nytt FIA-godkänt är livslängden plötsligt bara 5 år! Se bifogat testresultat från Aimss/Autoliv i Australien.
4. Personlig utrustning. Nomex har följande text på sin hemsida.
" NOMEX® Provides Long-Lasting Protection.
The built-in flame resistance of NOMEX® thermal technology means you will never have to worry about your protection being washed out or worn away, no matter how many times your garments are laundered"
Alltså säger Nomex själva att det spelar ingen roll hur många gånger kläderna tvättas eller används, så skyddar de lika bra. Materialet är inte behandlat med "brandskydd" utan är brandsäkert i sig. En skadad stol, bälte eller personlig utrustning ska givetvis bytas ut. Kontroll av detta sker ju dessutom under besiktningen vid varje tävling.
Med hänvisning till ovan, blir säkerheten bättre av att vi byter utrustningen vart 5:e år? Kör man RHK-cupen med 5 racehelger/år motsvarar det på 5år cirka 25 timmars användning.
1000cc-cupen har en mycket positiv utveckling för närvarande. Under 2011 blir det 12-15 NYA
förare i klassen upp till de ca 30 som redan kör i klassen. Summa över 40 st startande.
Vi är en av de klasser som skulle drabbas hårt av en 5-årsregel. Många har direkt uttalat
att genomförs regeln så slutar man nästa gång man måste byta utrustningen.
Förslag
Gör en nationell lösning för Historisk racing, alternativt också andra motorsportgrenar,
i Sverige där förnyelse av HTP-handling sker vid ombyggnad eller modifiering av fordonet.
Stol, bälte och personlig utrustning byts först efter 10 år.
Vänliga hälsningar
1000cc-cupen genom Dan Henningsson och Anders Jensen (klassrepresentanter)
http://rhkswe.org/forum/index.php?topic ... 31#msg2631
-------------
Er 100% enig i dette - de har argumenter for at alle disse 5-årskravene er BS. Vet at ikke alt dette gjelder Norge (enda). Også litt spent på om jeg kommer til å se noen med HANS i originalstol, uten bur og belter
Betr 5-årsregel för HTP, stolar, bälten och personlig utrustning
Det råder stor upprördhet i de historiska racingleden angående den 5-årsregel som föreslagits av FIA.
5-årsregeln gäller krav på nyanskaffning/förnyelse av följande utrustning med 5-årsintervaller.
1.HTP-handling
2. Stolar
3. Bälte
4. Personlig skyddsutrustning.
Vi tror inte att de nya kraven har med säkerhet att göra. Argument se nedan.
De höjda kostnaderna för dessa åtgärder(20-35´), bedömer vi skulle allvarligt komma att minska antalet
deltagare i Historisk racing.
Risken är att bredden försvinner framöver och därmed möjligheten att köra racing med enbart
historiska bilar.
Variationen av bilar minskar sannolikt och gör Historisk racing mindre attraktivt för publik och media.
I enlighet med Appendix K 1.3 gäller FIA´s krav endast internationella tävlingar och rekommen-
deras för nationella tävlingar.
1. HTP-handlingen ska ju visa det godkända utförandet av resp. bil.
Om bilen inte byggs om eller modifieras, vad är då orsaken till förnyelse eller uppdatering
av HTP-handlingen?
2. Stolen får t o m F-klassen vara i original-utförande. Om den byts, skall den bytas till
en tidstypisk stol eller FIA-godkänd. Man får alltså köra med en 60 år gammal original stol,
men om man bytt ut denna till en ny säker FIA-godkänd stol, måste den bytas vart 5:e år.
Detta är inte rimligt.
3. Bälte, original tillåtet t o m E-klassen. Samma resonemang som med stolen, byts original
bälte till ett nytt FIA-godkänt är livslängden plötsligt bara 5 år! Se bifogat testresultat från Aimss/Autoliv i Australien.
4. Personlig utrustning. Nomex har följande text på sin hemsida.
" NOMEX® Provides Long-Lasting Protection.
The built-in flame resistance of NOMEX® thermal technology means you will never have to worry about your protection being washed out or worn away, no matter how many times your garments are laundered"
Alltså säger Nomex själva att det spelar ingen roll hur många gånger kläderna tvättas eller används, så skyddar de lika bra. Materialet är inte behandlat med "brandskydd" utan är brandsäkert i sig. En skadad stol, bälte eller personlig utrustning ska givetvis bytas ut. Kontroll av detta sker ju dessutom under besiktningen vid varje tävling.
Med hänvisning till ovan, blir säkerheten bättre av att vi byter utrustningen vart 5:e år? Kör man RHK-cupen med 5 racehelger/år motsvarar det på 5år cirka 25 timmars användning.
1000cc-cupen har en mycket positiv utveckling för närvarande. Under 2011 blir det 12-15 NYA
förare i klassen upp till de ca 30 som redan kör i klassen. Summa över 40 st startande.
Vi är en av de klasser som skulle drabbas hårt av en 5-årsregel. Många har direkt uttalat
att genomförs regeln så slutar man nästa gång man måste byta utrustningen.
Förslag
Gör en nationell lösning för Historisk racing, alternativt också andra motorsportgrenar,
i Sverige där förnyelse av HTP-handling sker vid ombyggnad eller modifiering av fordonet.
Stol, bälte och personlig utrustning byts först efter 10 år.
Vänliga hälsningar
1000cc-cupen genom Dan Henningsson och Anders Jensen (klassrepresentanter)
http://rhkswe.org/forum/index.php?topic ... 31#msg2631
-------------
Er 100% enig i dette - de har argumenter for at alle disse 5-årskravene er BS. Vet at ikke alt dette gjelder Norge (enda). Også litt spent på om jeg kommer til å se noen med HANS i originalstol, uten bur og belter