5-års regelen

Generelle tekniske spørsmål relatert til historisk racing.
Post Reply
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

5-års regelen

Post by Dag-Henning Nielsen » 06 May 2011, 10:31

På vår forespørsel, har NBF v/ racingseksjonen besluttet å dipensere fra 5-årsregelen gjeldende stoler i historiske biler i nasjonale løp.
Beslutningen blir publisert så snart den eksakte ordlyden foreligger.
Good news !!!


DH

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 06 May 2011, 19:49

Det var svært svært trivelig å høre.

MEN.......

At NBF kommer med det bare sekunder før første løp, vi vet jo hva det betyr!! Jo det betyr at jeg, og mange andre sikkert, helt nylig har kasta vekk "mye" penger på flekke ny stol. Jo trivelig for de som får nyte dette, men personlig syns jeg dette var meget surt :( [/img]

User avatar
LKE
Champion!
Posts: 640
Joined: 25 Mar 2004, 00:11
Location: Stabekk

Re: 5-års regelen

Post by LKE » 06 May 2011, 19:50

Dag-Henning Nielsen wrote:På vår forespørsel, har NBF v/ racingseksjonen besluttet å dipensere fra 5-årsregelen gjeldende stoler i historiske biler i nasjonale løp.
Beslutningen blir publisert så snart den eksakte ordlyden foreligger.
Good news !!!


DH
Meget godt jobbet og en gledelig nyhet :!: :!:
Lars Kristian Ekorness
406 03 083

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 08 May 2011, 09:46

Fantastisk! Jeg visste at sjefene hadde sans for sånt. Veldig hyggelig, og sårt nødvendig i en hobby som man skal ha gode hypnose-skills for å forsvare ovenfor eh...koner og kritikere :D

Hva med Sweden og dk, vil de godta våre regler?
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
kadettsprint
Mid-fielder
Posts: 76
Joined: 13 Dec 2007, 15:06

Post by kadettsprint » 08 May 2011, 20:03

Etter hva jeg skjønner, så har svenskene vedtatt det samme, se RHK's hjemmeside
60+ åring fra Fredrikstad med kat.F til 1000ccm.

User avatar
Fossil Racing
Race winner!
Posts: 365
Joined: 22 Aug 2005, 18:57
Location: Oslo

Re: 5-års regelen

Post by Fossil Racing » 09 May 2011, 09:46

Dag-Henning Nielsen wrote:På vår forespørsel, har NBF v/ racingseksjonen besluttet å dipensere fra 5-årsregelen gjeldende stoler i historiske biler i nasjonale løp.
Beslutningen blir publisert så snart den eksakte ordlyden foreligger.
Good news !!!
DH
TAKK TIL HRN - Raskt og effektivt ekspedert !
Team Fossil Racing
Vidar
Ford Cortina GT 1965 Historisk rally Gr. 2 kl. F
Cortina 1965 (Lotus TwinCam) Historisk racing F/CT 8

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 09 May 2011, 18:54

Hehe, jeg og PJ kom hjem med et sete fra UK på lørdag ;)

Vakker timing :lol:

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 10 May 2011, 10:14

Gratulerer med ny og frisk stol......! Vil nok alltid være sånn at det går an å bomme på en regelendring, tror jeg......! :?

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 23 May 2011, 10:44

God argumentasjon hos naboene...:

Betr 5-årsregel för HTP, stolar, bälten och personlig utrustning
Det råder stor upprördhet i de historiska racingleden angående den 5-årsregel som föreslagits av FIA.
5-årsregeln gäller krav på nyanskaffning/förnyelse av följande utrustning med 5-årsintervaller.
1.HTP-handling
2. Stolar
3. Bälte
4. Personlig skyddsutrustning.
Vi tror inte att de nya kraven har med säkerhet att göra. Argument se nedan.
De höjda kostnaderna för dessa åtgärder(20-35´), bedömer vi skulle allvarligt komma att minska antalet
deltagare i Historisk racing.
Risken är att bredden försvinner framöver och därmed möjligheten att köra racing med enbart
historiska bilar.
Variationen av bilar minskar sannolikt och gör Historisk racing mindre attraktivt för publik och media.
I enlighet med Appendix K 1.3 gäller FIA´s krav endast internationella tävlingar och rekommen-
deras för nationella tävlingar.
1. HTP-handlingen ska ju visa det godkända utförandet av resp. bil.
Om bilen inte byggs om eller modifieras, vad är då orsaken till förnyelse eller uppdatering
av HTP-handlingen?
2. Stolen får t o m F-klassen vara i original-utförande. Om den byts, skall den bytas till
en tidstypisk stol eller FIA-godkänd. Man får alltså köra med en 60 år gammal original stol,
men om man bytt ut denna till en ny säker FIA-godkänd stol, måste den bytas vart 5:e år.
Detta är inte rimligt.
3. Bälte, original tillåtet t o m E-klassen. Samma resonemang som med stolen, byts original
bälte till ett nytt FIA-godkänt är livslängden plötsligt bara 5 år! Se bifogat testresultat från Aimss/Autoliv i Australien.
4. Personlig utrustning. Nomex har följande text på sin hemsida.
" NOMEX® Provides Long-Lasting Protection.
The built-in flame resistance of NOMEX® thermal technology means you will never have to worry about your protection being washed out or worn away, no matter how many times your garments are laundered"
Alltså säger Nomex själva att det spelar ingen roll hur många gånger kläderna tvättas eller används, så skyddar de lika bra. Materialet är inte behandlat med "brandskydd" utan är brandsäkert i sig. En skadad stol, bälte eller personlig utrustning ska givetvis bytas ut. Kontroll av detta sker ju dessutom under besiktningen vid varje tävling.
Med hänvisning till ovan, blir säkerheten bättre av att vi byter utrustningen vart 5:e år? Kör man RHK-cupen med 5 racehelger/år motsvarar det på 5år cirka 25 timmars användning.
1000cc-cupen har en mycket positiv utveckling för närvarande. Under 2011 blir det 12-15 NYA
förare i klassen upp till de ca 30 som redan kör i klassen. Summa över 40 st startande.
Vi är en av de klasser som skulle drabbas hårt av en 5-årsregel. Många har direkt uttalat
att genomförs regeln så slutar man nästa gång man måste byta utrustningen.
Förslag
Gör en nationell lösning för Historisk racing, alternativt också andra motorsportgrenar,
i Sverige där förnyelse av HTP-handling sker vid ombyggnad eller modifiering av fordonet.
Stol, bälte och personlig utrustning byts först efter 10 år.

Vänliga hälsningar
1000cc-cupen genom Dan Henningsson och Anders Jensen (klassrepresentanter)

http://rhkswe.org/forum/index.php?topic ... 31#msg2631

-------------

Er 100% enig i dette - de har argumenter for at alle disse 5-årskravene er BS. Vet at ikke alt dette gjelder Norge (enda). Også litt spent på om jeg kommer til å se noen med HANS i originalstol, uten bur og belter :lol:
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 19 Dec 2011, 13:28

Noen som med sikkerhet vet hvordan S og DK håndteres saken? Kan du kjøre med stol ute på dato?

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 26 Jul 2013, 10:48

Gjelder denne dispansasjonen fremdeles? Hvordan ligger vi an??

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 26 Jul 2013, 23:53

Den gjelder iallefall i Norge og Sverige.

Post Reply