Bakkeklaring/høyder historiske racerbiler

Generelle tekniske spørsmål relatert til historisk racing.
Post Reply
User avatar
Holm Jacob Matheson
Class winner!
Posts: 270
Joined: 08 Jun 2004, 08:10
Location: Høvik
Contact:

Bakkeklaring/høyder historiske racerbiler

Post by Holm Jacob Matheson » 20 Oct 2011, 13:58

Bakkeklaring/høyder på historiske racerbiler har vært et tema som har vært diskutert i lengre tid.

Jeg satte meg ned med Jan Egil Jensen i NBF hvor vi gikk gjennom Appendix K og J, og følgende muligheter/begrensninger gjelder:

Periode F (- 1965): 10 cm bakkeklaring
Periode G1 1966 - 1969): Samme som F
Periode G2 (1970 - 1971): Ved punktering på et hjul må bilen kunne kjøres uten at noe av karosseriet kommer I kontakt med bakken.
Periode H1 (1972 - 1976): Samme som G2.
Periode H2 (1976): Samme som G2
Periode I (1977 - 1981): Samme som G2

På vegne av styret i HRN
Holm Jacob M
Fordkjører

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 20 Oct 2011, 15:09

Hei Mathis,

Jeg bygger G-bil og ønsker en avklaring.. kan du forklare hvor dere fant dette?

For App. J - 71 (G2) sier:
Art. 253.-Prescriptions common to all cars of categories A and B.

a) Chassis, ground-clearance, steering lock: the car, supplied with enough fuel for starting the event, its oil and water tanks fuil, must be able to drive over - under the power of its engine and with its driver at the steering-wheel - a mass of 85x 80 cm and l0 cm high.

The maximum steering radius shall be 6.75 m which means that the car must be able to make a complete turn in both directions without the wheels going beyond two parallel lines drawn on the ground 13.50 m apart.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 20 Oct 2011, 15:18

App. J -75 (H1) derimot sier:
Art 253.-Prescriptions common 80 all ears of categories A and B.

a) Chassis, ground-clearance, steering lock: no part of the car should touch ground when one of its tyres is deflated.
Kan det være sånn at dere har blandet litt i hop eller oppstått en "trykkfeil" ??
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Holm Jacob Matheson
Class winner!
Posts: 270
Joined: 08 Jun 2004, 08:10
Location: Høvik
Contact:

Post by Holm Jacob Matheson » 20 Oct 2011, 19:03

:!: RETTELSE HØYDE/BAKKEKLARING

Edwin har fullstendig rett, her kommer en rettelse:

Periode F (- 1965): Bilen må kunne kjøres over en 80 x 80 x 10cm høy kloss.

Periode G1 1966 - 1969): Samme som F

Periode G2 (1970 - 1971): Samme som F

Periode H1 (1972 - 1976): Ved punktering på et hjul må bilen kunne kjøres uten at noe av karosseriet kommer I kontakt med bakken.

Periode H2 (1976): Samme som H1

Periode I (1977 - 1981): Samme som H1


Holm Jacob M
Fordkjører

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 20 Oct 2011, 21:51

App K og J er heldigvis svært klare på disse ting ja, så her er det lett å halde seg oppdatert. Må sei eg også skvatt då eg såg trådstarten din Mathis. Så feil kunne e umulig ha lest :)

Post Reply