Gamle biter bygges og støpes på nytt i vår tid

Generelle tekniske spørsmål relatert til historisk racing.
Post Reply
User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Gamle biter bygges og støpes på nytt i vår tid

Post by Rune R » 12 Dec 2011, 15:43

Jeg ser det kommer flere og flere som kan levere nyproduserte biter til motorer av ulike merker. Jeg har et spørsmål:
Skal FIA i prinsipp inn og godkjenne denslags reproduksjon, før bitene kan approberes til HR?

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 12 Dec 2011, 16:14

Det er vel det som er planen, ja.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 12 Dec 2011, 18:00

Har vi konkrete dømer på at så er skjedd?

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 13 Dec 2011, 09:13

- ja, det kan du bl.a. lese om i listen over spesielle tillegg for respektive bilmerker, som ligger på slutten av App.K. Men, i praksis er det vel sånn at nye deler i "samme" materiale, og som ser identiske ut, er greie å bruke......Eksempel: Ny alublokk Ford BDG, ny topp Lotus Twin Cam ....- og sikkert flere.. :D

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 13 Dec 2011, 10:04

Dag-Henning Nielsen wrote:- ja, det kan du bl.a. lese om i listen over spesielle tillegg for respektive bilmerker, som ligger på slutten av App.K. Men, i praksis er det vel sånn at nye deler i "samme" materiale, og som ser identiske ut, er greie å bruke......Eksempel: Ny alublokk Ford BDG, ny topp Lotus Twin Cam ....- og sikkert flere.. :D
Twink og BD-delene er velkjent, det topplokket jeg har til Alfa Romeo GTA-bygget (som akkurat er puslet igang etter to år på vent), er også nytt støp, men i alle detaljer identisk med originalen. Nystøp av Jaguar XK aluminiumblokk er enda ett av mange eksempler. Dagens nyproduserte deler er CNC-maskinert og av overlegne materialer i forhold til syttitallet, den utviklingen er neppe mulig (eller hensiktmessig) å gjøre noe med. Å bygge en full-race Twink basert på et topplokkstøp fra 1965, herja med n antall ganger i alle år, og muligens porøst og bedrøvelig allerede som ferskvare, er nok et sjansespill som får russisk rullett til å bli kjedelig i forhold. Så lenge nyproduserte biter er blåkopier av originalen, ser jeg det som lite problematisk. Det er nok ikke mange ERA'er som fortsatt går med original veiv, råder og andre kritiske deler. Da ville de ha begått mekanisk hara-kiri for lenge siden!
Doc

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 13 Dec 2011, 10:35

Logikken i det du skriver Impracing er både forståelig og innlysende.
Mitt utgangspunkt gikk på
Så lenge nyproduserte biter er blåkopier av originalen
ja hvem er det som sier det er blåkopi? Har FIA vært der og sagt amen? Er det noen som sjekker om ventiler har en smule ny vinkel, at leier for kam ikke er flyttet noen hårstrå i hensikt for bedre ventil geometri osv...

Neida jeg har ikke tenkt å starte en jakt på denslags. Det var mer i prinsipp jeg tenkte, om en faktisk er pliktig å benytte reproduserte biter godkjent av FIA.

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 13 Dec 2011, 11:13

Skjønner hva du sier Rune, - det er nok ingen som kommer til å sjekke smådetaljene, dersom det ser likt ut. Dette kan høres litt snodig ut, men alt koker ned til at fører/eier er ansvarlig for at saker og ting er "historisk korrekte"......Som Doc sier, så er jo de nyproduserte delene i alle retninger overlegne i forhold til de gamle, og aksepteres over en bred lest, - dersom de ikke har "synlige forbedringer".....
Siden TwinCam er nevnt, - de nyproduserte toppene som "alle" kjører med avviker faktisk en del fra de originale. Bl.a. løper kammene rett i støpen, og godset i innsugstraktene er tykkere for å tillate en mer optimal porting. Dette blir altså akseptert.........

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 13 Dec 2011, 11:34

Intensjonen til FIA var/er kan det leses om her:

http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... ARTS-A.pdf

Sånn jeg har forstått det så skal hver nyproduserte del godkjennes av FIA, men om dette er/blir fulgt er jeg ikke å sikker på....

For å vri litt på det; hvilken fornuftig forretningsmann vil utvikle/reprodusere/investere i et produkt man vet "er feil eller dårlig" ?
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 13 Dec 2011, 12:12

Sandman wrote:Intensjonen til FIA var/er kan det leses om her:

http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... ARTS-A.pdf

Sånn jeg har forstått det så skal hver nyproduserte del godkjennes av FIA, men om dette er/blir fulgt er jeg ikke å sikker på....

For å vri litt på det; hvilken fornuftig forretningsmann vil utvikle/reprodusere/investere i et produkt man vet "er feil eller dårlig" ?
Exactly! Det er store penger involvert i verktøy for å nylage f eks topper til Lotus TC, og mange særdeles sakkyndige motorbyggere som bruker delene. Intet velrenommert fiirma vil ta sjansen på å "berre juksa litt",
de ville raskt bli avslørt. FIA kan jo i teorien ta opp motorer for kontroll til enhver tid, og da ville de sitte i saksa. Husker alle Miniene som måtte av med topplokket før start på Goodwood, for å luke ut evt kortslagsmotorer.
Doc

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 13 Dec 2011, 12:35

Impracing wrote:
Sandman wrote:Intensjonen til FIA var/er kan det leses om her:

http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... ARTS-A.pdf

Sånn jeg har forstått det så skal hver nyproduserte del godkjennes av FIA, men om dette er/blir fulgt er jeg ikke å sikker på....

For å vri litt på det; hvilken fornuftig forretningsmann vil utvikle/reprodusere/investere i et produkt man vet "er feil eller dårlig" ?
Exactly! Det er store penger involvert i verktøy for å nylage f eks topper til Lotus TC, og mange særdeles sakkyndige motorbyggere som bruker delene. Intet velrenommert fiirma vil ta sjansen på å "berre juksa litt",
de ville raskt bli avslørt. FIA kan jo i teorien ta opp motorer for kontroll til enhver tid, og da ville de sitte i saksa. Husker alle Miniene som måtte av med topplokket før start på Goodwood, for å luke ut evt kortslagsmotorer.
Jo greit nok, men er ikke markedet vel så stort for gatebruk? Mye av dette er jo tysk produsert, både som originalvare og som reprodusert. Når en så legger inn faktoren med at Tyskland driter egentlig i korrekte FIA krav, og heller kjører sin egen oldtimer serie, tja da behøver jo ikke topplokk og valve gear fabrikanter føle store risikoen ved å legge inn små forbedringer. Markedet kan kanskje være stort nok utenfor det indre hard core FIA Historic miljøet.

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 13 Dec 2011, 22:32

Rune R wrote:
Impracing wrote:
Sandman wrote:Intensjonen til FIA var/er kan det leses om her:

http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... ARTS-A.pdf

Jo greit nok, men er ikke markedet vel så stort for gatebruk? Mye av dette er jo tysk produsert, både som originalvare og som reprodusert. Når en så legger inn faktoren med at Tyskland driter egentlig i korrekte FIA krav, og heller kjører sin egen oldtimer serie, tja da behøver jo ikke topplokk og valve gear fabrikanter føle store risikoen ved å legge inn små forbedringer. Markedet kan kanskje være stort nok utenfor det indre hard core FIA Historic miljøet.
Gatebruk med Twink i Cortina og Elan? Ville ha trodd at de fleste nygjorte Twink-topper eller BDA-blokker er for rally- eller banebiler, vel?
Skal man bygge en skarp gammelbil til gatebruk, bruker vel de fleste mere moderne drivverk-pakker, som jo faller mye billigere en repro topper til Twink eller BDA? Jeg innrømmer gjerne at det er mye jeg ikke vet om gatebil-rørsla, men i Alfa-verdenen ser det ut til at hotte 105'ere bruker mer moderne motorer, som Twin Spark og andre Nord-derivater. Lite poeng å gå til kostnaden å bygge genuin GTA-mekanikk ville jeg tro.
Eller er jeg på bærtur? Det er isf litt sent på sesongen...
Doc

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 13 Dec 2011, 23:35

Neida du er sikkert ikkje på bærtur, og gatebruk var gjerne feil spor. Tanken slo meg berre ettersom eg i det siste har korrespondert med fleire som handtera sine kjøretøy til andre ting enn racing under FIA lover. Racing under andre former eller til rein klenodie og bil-digg.
Og som kjendt finnes det etterkvart reproduksjon av deler til andre merker enn Ford, Alfa, Morris og BMW.

Post Reply