Motorolje
- Dag-Henning Nielsen
- Champion!
- Posts: 1383
- Joined: 23 Mar 2004, 13:13
- Location: Oslo
- Contact:
- Dag-Henning Nielsen
- Champion!
- Posts: 1383
- Joined: 23 Mar 2004, 13:13
- Location: Oslo
- Contact:
Men, det finnes rimeligere steder å kjøpe denne enn på bensinstasjonen
Statoil på nett er et godt tips, ellers har Felleskjøpet denne oljen.
Jeg tror nok ikke at du bommer uansett hvilken olje du velger, men for meg med flate kamfølgere vil jeg gjerne bruke en olje med dokumentert høyt ZDDP-innhold.
Statoil på nett er et godt tips, ellers har Felleskjøpet denne oljen.
Jeg tror nok ikke at du bommer uansett hvilken olje du velger, men for meg med flate kamfølgere vil jeg gjerne bruke en olje med dokumentert høyt ZDDP-innhold.
Pennzoil Racing 20w-50 til hyggelig pris fra www.frama.no.
Eller Valvoline Racing 20w50 til grusom pris fra Torshov Bilrekvisita
Eller Valvoline Racing 20w50 til grusom pris fra Torshov Bilrekvisita
Her en tabell fra Mobil, viser at Mobil har vesentlig høyere ZDDP innhold i Race oljene sine.Vegard wrote:.
Jeg tror nok ikke at du bommer uansett hvilken olje du velger, men for meg med flate kamfølgere vil jeg gjerne bruke en olje med dokumentert høyt ZDDP-innhold.
http://www.mobiloil.com/USA-English/Mot ... _Guide.pdf
Geir...
Hm. Noen som sitter på seriøs kunnskap om hvorfor syntetisk olje "ikke er egnet" for klassiske racermotorer? Jeg kjørte to sesonger på Mobil 1 res Agip, og tok opp motoren etter to år...har aldri sett en så ren og pen motor innvendig tidligere. Rådelagerskålene så ut som de var pent innkjørt. Så jeg er litt undrende ovenfor alle de som "vet" at f eks Mobil 1 eller Agip Racing ikke er egnet. Jeg kan veldig lite om oljer, men er svært lærevillig.Bavaria wrote:Her en tabell fra Mobil, viser at Mobil har vesentlig høyere ZDDP innhold i Race oljene sine.Vegard wrote:.
Jeg tror nok ikke at du bommer uansett hvilken olje du velger, men for meg med flate kamfølgere vil jeg gjerne bruke en olje med dokumentert høyt ZDDP-innhold.
http://www.mobiloil.com/USA-English/Mot ... _Guide.pdf
Geir...
Doc
-
- Mid-fielder
- Posts: 85
- Joined: 23 Nov 2005, 22:57
Castrol TWS 10-60, har jeg brukt i 6 sesonger.
Denne har vært bra for den lille 3 lagrete Abarth motoren. Det er selvfølgelig en moderne syntetisk olje laget for moderne motorer hvor kammen slår direkte på ventilen. Her er det fjernet noe av "det gode gamle" (Zink og andre ting) som er viktig spessielt for støtstangmotorer med harde ventilfjærer. Grunnen til at det er fjernet er bl.annet at det skader katalysatoren på nye biler. Dette kan du sette til, og du har en meget god olje også for disse motorene. Jeg bruker tilsetting fra Comp Cams. Her finnes alle de (usunne) gromme tilsettningene.
Etter at jeg begynte med tilsetting er kam og løftere like fine etter en sesong på banen. Råde og hovedlagere ser nye ut sist jeg hadde motoren oppe. De ble skiftet, men nærmest på trass!
Olje er veldig viktig område. Her er det faktisk snakk om å spare oss for motorhavari!
Så spar ikke penger når du velger olje. Motorhavari er dyrere enn olje uansett.
Min lille Abarth har ikke oljetempmåler så tempraturen vet jeg lite om. Den lille motoren har faktisk 7,5 l olje, alu bunnpanne med kjøleribber og oljekjøler. På bakgrunn av dette tar jeg det veldig med ro til motoren er skikkelig varm. Har alltid et øye på oljetrykksmåleren gjennom hele løpet. Det er stabilt og fint (4-5 kg) selv på 15 runder på Karlskoga.
Hilsen Ketil
Denne har vært bra for den lille 3 lagrete Abarth motoren. Det er selvfølgelig en moderne syntetisk olje laget for moderne motorer hvor kammen slår direkte på ventilen. Her er det fjernet noe av "det gode gamle" (Zink og andre ting) som er viktig spessielt for støtstangmotorer med harde ventilfjærer. Grunnen til at det er fjernet er bl.annet at det skader katalysatoren på nye biler. Dette kan du sette til, og du har en meget god olje også for disse motorene. Jeg bruker tilsetting fra Comp Cams. Her finnes alle de (usunne) gromme tilsettningene.
Etter at jeg begynte med tilsetting er kam og løftere like fine etter en sesong på banen. Råde og hovedlagere ser nye ut sist jeg hadde motoren oppe. De ble skiftet, men nærmest på trass!
Olje er veldig viktig område. Her er det faktisk snakk om å spare oss for motorhavari!
Så spar ikke penger når du velger olje. Motorhavari er dyrere enn olje uansett.
Min lille Abarth har ikke oljetempmåler så tempraturen vet jeg lite om. Den lille motoren har faktisk 7,5 l olje, alu bunnpanne med kjøleribber og oljekjøler. På bakgrunn av dette tar jeg det veldig med ro til motoren er skikkelig varm. Har alltid et øye på oljetrykksmåleren gjennom hele løpet. Det er stabilt og fint (4-5 kg) selv på 15 runder på Karlskoga.
Hilsen Ketil
TEAM FOSSIL RACING
Ketil
Abarth 1000 TC
Ketil
Abarth 1000 TC