Motorolje

Generelle tekniske spørsmål relatert til historisk racing.
Bavaria
Mid-fielder
Posts: 67
Joined: 28 Nov 2008, 19:25
Location: Nesodden

Motorolje

Post by Bavaria » 20 Jan 2013, 14:26

Nå maser jeg fælt, men hvilken type olje bruker folket på sine racermotorer?

Geir...

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 20 Jan 2013, 21:55

Statoil Racing Way 25w50 har alltid vært bra både i race-motorsykkelen min og Minien.

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Post by atle » 21 Jan 2013, 08:23

Shell Helix Ultra Racing har min motor foreløpig ikke rast med...bank i bordet...

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 21 Jan 2013, 08:27

Valvoline 10-60 Racing.

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 21 Jan 2013, 10:02

Miller SFC 15-60..... :D

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Post by atle » 21 Jan 2013, 12:18

Trekk lodd i hatten... :lol:

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 21 Jan 2013, 13:42

:lol: :lol:

sten gr
Grease monkey
Posts: 6
Joined: 09 Feb 2009, 21:24

Post by sten gr » 21 Jan 2013, 18:03

Statoil racingway i Porscha

Bavaria
Mid-fielder
Posts: 67
Joined: 28 Nov 2008, 19:25
Location: Nesodden

Post by Bavaria » 21 Jan 2013, 22:24

Trenger flere lodd før vi kan trekke, kom igjen fortell hvilken motorolje dere bruker.

For øyeblikket er Statoil den foretrukne oljen i HR :shock:

Statoil er veldig enkelt da, alle har en Statoil stasjon i nerheten. Kanskje det er rett som noen sier: det enkle er ofte det beste :)

Geir...

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 22 Jan 2013, 08:27

Men, det finnes rimeligere steder å kjøpe denne enn på bensinstasjonen ;)
Statoil på nett er et godt tips, ellers har Felleskjøpet denne oljen.

Jeg tror nok ikke at du bommer uansett hvilken olje du velger, men for meg med flate kamfølgere vil jeg gjerne bruke en olje med dokumentert høyt ZDDP-innhold.

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 22 Jan 2013, 11:25

Pennzoil Racing 20w-50 til hyggelig pris fra www.frama.no.
Eller Valvoline Racing 20w50 til grusom pris fra Torshov Bilrekvisita :lol:
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 22 Jan 2013, 12:05

Kva med gear olje? GL-4? GL-5?

Bavaria
Mid-fielder
Posts: 67
Joined: 28 Nov 2008, 19:25
Location: Nesodden

Post by Bavaria » 22 Jan 2013, 15:13

Vegard wrote:.
Jeg tror nok ikke at du bommer uansett hvilken olje du velger, men for meg med flate kamfølgere vil jeg gjerne bruke en olje med dokumentert høyt ZDDP-innhold.
Her en tabell fra Mobil, viser at Mobil har vesentlig høyere ZDDP innhold i Race oljene sine.

http://www.mobiloil.com/USA-English/Mot ... _Guide.pdf

Geir...

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 22 Jan 2013, 16:58

Bavaria wrote:
Vegard wrote:.
Jeg tror nok ikke at du bommer uansett hvilken olje du velger, men for meg med flate kamfølgere vil jeg gjerne bruke en olje med dokumentert høyt ZDDP-innhold.
Her en tabell fra Mobil, viser at Mobil har vesentlig høyere ZDDP innhold i Race oljene sine.

http://www.mobiloil.com/USA-English/Mot ... _Guide.pdf

Geir...
Hm. Noen som sitter på seriøs kunnskap om hvorfor syntetisk olje "ikke er egnet" for klassiske racermotorer? Jeg kjørte to sesonger på Mobil 1 res Agip, og tok opp motoren etter to år...har aldri sett en så ren og pen motor innvendig tidligere. Rådelagerskålene så ut som de var pent innkjørt. Så jeg er litt undrende ovenfor alle de som "vet" at f eks Mobil 1 eller Agip Racing ikke er egnet. Jeg kan veldig lite om oljer, men er svært lærevillig.
Doc

Fossil Driver
Mid-fielder
Posts: 85
Joined: 23 Nov 2005, 22:57

Post by Fossil Driver » 23 Jan 2013, 11:13

Castrol TWS 10-60, har jeg brukt i 6 sesonger.

Denne har vært bra for den lille 3 lagrete Abarth motoren. Det er selvfølgelig en moderne syntetisk olje laget for moderne motorer hvor kammen slår direkte på ventilen. Her er det fjernet noe av "det gode gamle" (Zink og andre ting) som er viktig spessielt for støtstangmotorer med harde ventilfjærer. Grunnen til at det er fjernet er bl.annet at det skader katalysatoren på nye biler. Dette kan du sette til, og du har en meget god olje også for disse motorene. Jeg bruker tilsetting fra Comp Cams. Her finnes alle de (usunne) gromme tilsettningene.

Etter at jeg begynte med tilsetting er kam og løftere like fine etter en sesong på banen. Råde og hovedlagere ser nye ut sist jeg hadde motoren oppe. De ble skiftet, men nærmest på trass!

Olje er veldig viktig område. Her er det faktisk snakk om å spare oss for motorhavari!

Så spar ikke penger når du velger olje. Motorhavari er dyrere enn olje uansett.

Min lille Abarth har ikke oljetempmåler så tempraturen vet jeg lite om. Den lille motoren har faktisk 7,5 l olje, alu bunnpanne med kjøleribber og oljekjøler. På bakgrunn av dette tar jeg det veldig med ro til motoren er skikkelig varm. Har alltid et øye på oljetrykksmåleren gjennom hele løpet. Det er stabilt og fint (4-5 kg) selv på 15 runder på Karlskoga.

Hilsen Ketil
TEAM FOSSIL RACING
Ketil
Abarth 1000 TC

Post Reply